Nieruchomosci-online.pl - Tu zaczyna się dom tu zaczyna się dom

  • Blog
  • Sprzedaż
  • Sprzedaż mieszkania przez biuro nieruchomości – to musisz wiedzieć

Sprzedaż mieszkania przez biuro nieruchomości – to musisz wiedzieć

Anna Serafin
Komentarze

Sprzedaż mieszkania wiąże się niestety z szeregiem obowiązków. Trzeba przygotować i wystawić ogłoszenia, zająć się kontaktem ze sprzedającymi, a na koniec zadbać o formalności związane z przeniesieniem własności. W tym wszystkim może wyręczyć cię agencja nieruchomości, a dzięki doświadczeniu swoich pracowników jest szansa, że znajdziesz kupca o wiele szybciej. Zobacz więc, jak sprzedać mieszkanie przez biuro nieruchomości, jak znaleźć odpowiednią firmę i na co uważać podczas współpracy.

Wiele osób rezygnuje z usług pośrednika podczas sprzedaży nieruchomości i decyduje się zająć tą sprawą samemu, bo chcą zaoszczędzić na prowizji. Jednak jeśli nie skorzystasz z pomocy agenta nieruchomości, możesz stracić więcej środków niż wynosi jego wynagrodzenie. A oprócz tego nawiązując współpracę z pośrednikiem, możesz zaoszczędzić sporo czasu i nerwów. Sprawdź, czy warto.

Jak znaleźć dobre biuro nieruchomości?

Warto wiedzieć, że od 2014 roku pośrednik w obrocie nieruchomościami nie musi posiadać państwowej licencji. Oznacza to, że ten zawód może wykonywać każdy zainteresowany, a tylko dobrowolnie można ubiegać się o licencję wydawaną przez Polską Federację Rynku Nieruchomości. Warto jednak poszukać biura, którego pracownicy posiadają taki dokument. Świadczy on o tym, że z dużym prawdopodobieństwem mają oni specjalistyczną wiedzę, orientują się na rynku kupna i sprzedaży mieszkań oraz prowadzą fachowe poradnictwo. Oczywiście licencja nie gwarantuje tego w 100%, ale dużo częściej licencjonowany pośrednik wykonuje swój zawód lepiej niż ten, który licencji nie posiada.

W pracy pośrednika bardzo ważne jest doświadczenie. Co prawda część wiedzy prawnej, technicznej czy marketingowej można zdobyć z kursów czy książek, ale to praca z klientami sprawia, że biuro nieruchomości jest skuteczne. Dlatego aspektem, na który warto zwrócić uwagę podczas wyboru konkretnej firmy, jest jej doświadczenie na rynku. Im dłużej działa, tym lepiej.

Warto także zapoznać się z opiniami klientów. Bez problemu można je znaleźć w wyszukiwarce internetowej albo w komentarzach na profilu biura w mediach społecznościowych. Duża rzesza zadowolonych klientów to dla ciebie większe prawdopodobieństwo dobrego wyboru.

Opłaca się wybrać takie biuro nieruchomości, które działa w tym samym rejonie, gdzie znajduje się mieszkanie do sprzedaży. Znajomość konkretnego rynku sprawi, że agenci szybciej znajdą odpowiedniego kupca dla ciebie.

Zanim podejmiesz ostateczną decyzję, warto umówić się wcześniej na niezobowiązującą rozmowę. Profesjonalne biura nieruchomości chętnie się na to zgadzają. Podczas spotkania możesz oczywiście opowiedzieć o swoich oczekiwaniach, ale przede wszystkim zwracaj uwagę na to, jak rozmawia z tobą pośrednik. Jeżeli odpowiada konkretnie, jasno przedstawia plan działania oraz wysokość prowizji, chętnie odpowiada o swoim doświadczeniu zawodowym oraz dopytuje o szczegóły związane z przedmiotem transakcji, to z dużym prawdopodobieństwem masz do czynienia z profesjonalistą, który sprawnie sfinalizuje sprzedaż twojego mieszkania.

Możesz wcześniej przeprowadzić kilka takich rozmów i wybrać biuro, które najlepiej wpisuje się w twoje oczekiwania. Aby nawiązać z nim współpracę, trzeba umówić się na ostateczne spotkanie, podczas którego podpisujecie umowę pośrednictwa.

 

Co biuro nieruchomości załatwi za ciebie?

Biuro nieruchomości jest naprawdę przydatne podczas procesu sprzedaży mieszkania. Jeżeli wybierzesz odpowiednie, to masz gwarancję, że pracują tam specjaliści, którzy mają fachową wiedzę, doświadczenie w pracy i pamiętają o najdrobniejszych szczegółach, które tobie jako laikowi mogą umknąć.

Pośrednik podpowie ci, jakie obecnie są ceny na rynku i za jaką kwotę możesz wystawić swoje mieszkanie, aby szybko znaleźć kupca, ale też godziwie zarobić. Możesz skonfrontować swoje oczekiwania ze zdrowym rozsądkiem i praktyczną wiedzą fachowca.

Jeżeli decydujesz się na taką transakcję po raz pierwszy, to biuro nieruchomości przeprowadzi cię przez nią krok po kroku. Otrzymasz informację, jakie dokumenty trzeba zgromadzić, jak zaprezentować nieruchomość oraz w jakim zakresie warto negocjować cenę. Warto wiedzieć, że pośrednicy posiadają rozbudowaną sieć kontaktów. Dzięki czemu łatwiej mogą uzyskać wypis i wyrys z rejestru gruntów czy zaświadczenie ze spółdzielni, które są niezbędne w procesie sprzedaży.

Agencja nieruchomości sprawdzi za ciebie także stan prawny mieszkania. Jest to szczególnie ważne, gdy dostajesz je w spadku. Zanim zdecydujesz się go przyjąć, trzeba sprawdzić, czy nie ciążą na nim żadne obciążenia.

Pośrednik zajmie się także przygotowaniem ogłoszenia i wystawieniem twojej oferty na sprzedaż. Jego usługi mogą obejmować napisanie ogłoszenia tak, aby podkreślić atuty mieszkania, zorganizowanie profesjonalnej sesji zdjęciowej czy usług home stagingu. Następnie profesjonalista będzie koordynował proces sprzedaży, który obejmie promocję oferty, kontakt z zainteresowanymi i prezentację mieszkania.

Jeżeli zdecydujesz się podpisać z biurem nieruchomości umowę na wyłączność, to twój przedstawiciel może prowadzić w twoim imieniu negocjacje cenowe. Nie jest to najłatwiejsze, więc warto w tej kwestii zaufać profesjonaliście.

 

Na co uważać podczas współpracy z biurem nieruchomości?

Najważniejszym aspektem współpracy z biurem nieruchomości jest umowa pośrednictwa. Musi być ona sporządzona w formie pisemnej z odręcznymi podpisami obu stron. Warto pamiętać, że skan nie spełnia tego warunku, więc trzeba spotkać się osobiście. W umowie są opisane prawa i obowiązki sprzedającego i pośrednika. Zanim podpiszesz umowę, dokładnie ją przeczytaj, a wszystkie zapisy, które budzą twoje wątpliwości, od razu wyjaśniaj.

Istotną kwestią jest również cena nieruchomości. W umowie należy wpisać, ile ona wynosi, czy podlega negocjacji oraz do jakiej kwoty może zejść pośrednik. Warto o to zadbać, żeby sprzedaż nie została sfinalizowana po niższej cenie niż się umawialiście.

Trzeba zwrócić także uwagę na kwestię wynagrodzenia. Wcześniej trzeba ustalić, czy prowizja ma być naliczana kwotowo czy procentowo od wartości sprzedaży. Jeżeli wybierasz tę drugą opcję, to koniecznie trzeba zaznaczyć, od jakiej kwoty będzie naliczana prowizja – czy od ceny ofertowej czy od ostatecznej. Nie zapomnij o ustaleniu, kiedy wynagrodzenie będzie naliczone. Dla ciebie najbezpieczniej jest, aby płacić jak najpóźniej. Może być to jednak najwcześniej po podpisaniu umowy rezerwacyjnej.

Czasami zdarza się tak, że chcesz wycofać się z podpisanej umowy, chociażby dlatego, że znalazłeś inne biuro albo nie masz już w planach sprzedaży mieszkania. Trzeba więc zadbać o to, aby ustalić, jaki jest okres wypowiedzenia umowy i z jakimi konsekwencjami się wiąże.

Niezwykle ważną kwestią jest również typ umowy pośrednictwa. Otwarta oznacza tyle, że sprzedaż możesz powierzyć kilku biurom nieruchomości, zaś na wyłączność tylko jednemu. Popularniejsze są umowy na wyłączność, bo tylko jeden pośrednik jest odpowiedzialny za sprzedaż i dokłada wszelkich starań, aby sfinalizować transakcję. Z kolei zjawisko powielania ofert przy umowie otwartej może budzić podejrzenia u zainteresowanych kupnem, a dodatkowo tak naprawdę nikt nie bierze odpowiedzialności za sprzedaż.

Odpowiedzialność prawna biura nieruchomości

Biura nieruchomości działają zgodnie z ustawą z dn. 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami. Ten akt prawny narzuca na pośredników obowiązek posiadania ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej zawodowej. Dzięki niemu chronione są interesy klientów. Kopia polisy powinna być dołączona do umowy pośrednictwa.

Jeżeli zdarzy się tak, że poniesiesz szkody, które powstały w wyniku działania lub zaniechania agenta, to możesz starać się o odszkodowanie. Trzeba jednak wykazać, że dana sytuacja bezsprzecznie zaistniała z winy pośrednika.

 


Niniejsze opracowanie ma jedynie charakter informacyjny. Jego treść nie stanowi porady prawnej, podatkowej, finansowej czy z zakresu obrotu nieruchomościami. W celu uzyskania profesjonalnego wsparcia, skonsultuj się ze specjalistą: https://www.nieruchomosci-online.pl/agenci.html

 

Anna Serafin

Anna Serafin - Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu na kierunku finanse i rachunkowość. Specjalizuje się w finansach osobistych, finansach firmowych oraz w nieruchomościach. Jej misją jest przekładanie specjalistycznego języka z aktów prawnych i dokumentów bankowych oraz tych związanych z nieruchomościami na słowa zrozumiałe dla każdego.

Zobacz także

Używamy i uzyskujemy dostęp do cookies i podobnych technologii w celach statystycznych i realizacji usług. Możesz określić w przeglądarce warunki przechowywania i dostępu do cookies. Więcej...

Zamknij