Nieruchomosci-online.pl - Tu zaczyna się dom tu zaczyna się dom

Home staging

Zespół Nieruchomosci-online.pl
Komentarze

fot.: max vakhtbovych/pexels.com

Home staging to termin zapożyczony z europejskiej branży mieszkaniowej. Coraz częściej można go usłyszeć również w Polsce. Określa on przygotowanie nieruchomości do sprzedaży lub wynajmu poprzez odpowiednie zaaranżowanie i odnowienie przestrzeni użytkowej.

Co to jest home staging?

Celem home stagingu jest zainteresowanie jak największej grupy potencjalnych odbiorców zakupem lub najmem danej nieruchomości, uzyskując przy tym jak najwyższą cenę. Home staging można określić jako marketing danego budynku lub lokalu, który w oczach odwiedzających ma być jak najbardziej atrakcyjny. Badania wskazują, że działania z uwzględnieniem home stagingu znacząco przyspieszają proces finalizacji umowy oraz podnoszą cenę wskazanej nieruchomości.

Home Staging sprawdza się szczególnie przy mieszkaniach i domach, które trudno sprzedać. Starannie zaaranżowane wnętrze pozwala zaciekawić potencjalnych nabywców i doprowadzić do sprzedaży. Pomysłodawczynią tej metody jest Barbara Schwarz, która w 1972 roku w Stanach Zjednoczonych rozpoczęła nową formę prezentacji nieruchomości. Z wykorzystaniem „zainscenizowanego wnętrza” mogła podkreślić największe atuty oferowanego domu. Stąd właśnie słowo „staging” w nazwie branży. Barbara Schwarz przed prezentacją mieszkania przeprowadzała delikatny remont, wykonywała misterną aranżację oraz dbała o czystość we wszystkich pomieszczeniach. Dzięki temu klient mógł pouczyć się jak we własnym, nowy domu. Działanie na wszystkie zmysły przyczyniało się do wzrostu sprzedaży takich nieruchomości. Obecnie w USA większość sprzedawców nieruchomości wykorzystuje home staging, a Barbara Schwarz zajmuje się profesjonalnym szkoleniem przyszłych home stagerów.

Dobre pierwsze wrażenie determinuje sprzedaż w wielu sektorach. Odpowiednia prezentacja produktu okazje się niezwykle skuteczna także przy nieruchomościach. W Wielkiej Brytanii od lat stosuje się działania określane jako property presentation, którą spopularyzowano dzięki programowi "House Doctor" prowadzonym przez Ann Maurice. Najprostsze czynności, takie jak umycie okien, wyczyszczenie terakoty oraz wywietrzenie pokoi zapewniają lepszy odbiór miejsca. Jeśli do tego doda się przyjemny zapach świec i delikatną muzykę w tle, odwiedzający nieruchomość klient z pewnością poczuje się wyjątkowo. Na czas prezentacji z mieszkania należy pozbyć się niepotrzebnych mebli oraz elementów wyposażenia. Usuwane są również rodzinne pamiątki właścicieli, czyli zdjęcia, nagrody czy bibeloty. W zagraconym mieszkaniu jest mniej światła słonecznego, przez co wnętrze wydaje się mało przyjemne i ciasne. Rzeczy osobiste poprzednich mieszkańców nie pozwalają potencjalnym nabywcom poczuć się w prezentowanym wnętrzu jak u siebie w domu. To ważne szczegóły, ponieważ wywołanie emocjonalnego stosunku do prezentowanej nieruchomości jest głównym celem usługi.

Usługa profesjonalnego home stagingu coraz częściej interesuje rentierów i inwestorów kupujących mieszkanie w celu szybkiej odsprzedaży. Jak wspominaliśmy, może ona podnieść popularność oferty, a tym samym wartość mieszkania. Za zadbane lokum można uzyskać wyższy czynsz, nawet jeśli nieruchomość znajduje się w mało atrakcyjnej okolicy. Fachowa aranżacja wnętrza i zadbanie o jego wygląd w każdym szczególe, to atut, który stał się szczególnie ważny w czasach pandemii i tuż po niej. W tym okresie Polacy zrozumieli, że estetyka i komfort mieszkania mają kluczowe znaczenie dla ich samopoczucia, zaczęli więc szukać zadbanych mieszkań. Jak już wspominaliśmy, aby osiągnąć ten efekt, nierzadko potrzebne są tylko niskobudżetowe poprawki oraz gruntowne uprzątnięcie przestrzeni.

Jak przeprowadzić home staging?

Modnie wystylizowane mieszkanie, które przeszło drobny remont może być warte nawet o 10% więcej niż przed zastosowaniem metody home stagingu. W pierwszej kolejności przy home staging rozważa się tylko poprawę w aranżacji, gdyż zmiany wprowadzane przez home stagera są z zasady tanie. Jeśli jednak mieszkanie jest mocno zaniedbane, bierze się pod uwagę droższe prace remontowe, takie jak malowanie ścian, tynkowanie, nowe podłogi czy wymiana przestarzałej boazerii. Natomiast kompletnie zniszczone nieruchomości przed sprzedażą należy gruntownie odnowić i wymienić wszelkie instalacje. Przydatny może też być kontakt z projektantem wnętrz, który podpowie, jak stworzyć modną i funkcjonalną przestrzeń tak, aby stała się atrakcyjna dla potencjalnych nabywców.

Główne techniki wykorzystywane w home stagingu:

  • Odgracanie, czyli pozbycie się z wnętrza wszystkich zbędnych mebli i przedmiotów, które mogą zabierać miejsce w mieszkaniu. Przestronne, otwarte przestrzenie utrzymane w stylu minimalistycznym cieszą się niesłabnącą popularnością. Właśnie do tego nurtu nawiązuje najczęściej nowoczesny home staging.
  • Depersonalizacja jest niezwykle ważnym etapem przygotowania wnętrza do prezentacji. Technika ta polega na usunięciu z mieszkania wszystkich osobistych rzeczy poprzednich właścicieli. Dzięki temu lokal sprawia wrażenie gotowego na nowych domowników. Wnętrze powinno mieć swój charakter, jednak nie może kojarzyć się z osobistym życiem, osób które mieszkały tu wcześniej.
  • Pierwsze wrażenie, czyli tworzenie unikalnego stylu. To jeden z końcowych etapów pracy nad wnętrzem. Gdy jest ono już uprzątnięte i opróżnione z nadmiaru rzeczy, należy stworzyć przestrzeń, która będzie zachęcała, by w niej zamieszkać. Pierwsze wrażenie jest w tym przypadku kluczowe i często decyduje o ostatecznej decyzji kupujących. Mieszkanie warto podzielić na strefy użytkowe i te kojarzące się z wypoczynkiem, aby potem odpowiednio je zaaranżować dzięki prostym pracom renowacyjnym lub remontowym.

Dowiedz się więcej:

Zespół Nieruchomosci-online.pl

Zespół Nieruchomosci-online.pl - Nieruchomosci-online.pl to portal z największą liczbą ogłoszeń nieruchomości w Polsce. Udostępnia poszukującym około 300 tys. ofert od biur nieruchomości, deweloperów i osób prywatnych. Odwiedzany jest przez ponad 4 mln użytkowników miesięcznie.