Nieruchomosci-online.pl - Tu zaczyna się dom tu zaczyna się dom

  • Blog
  • Sprzedaż
  • 8 zasad sprzedaży nieruchomości na własną rękę

8 zasad sprzedaży nieruchomości na własną rękę

Zespół Nieruchomosci-online.pl
Komentarze

fot.: rawpixel

Sprzedaż nieruchomości to poważna sprawa, dlatego należy się dobrze przygotować.

Możesz to zlecić profesjonalnemu pośrednikowi, który wykona większość zadań za Ciebie i przede wszystkim zadba o bezpieczeństwo i płynność transakcji.

Jeśli jednak postanowisz zmierzyć się z tym wyzwaniem samodzielnie, przydadzą Ci się poniższe zasady.

1. Skompletuj dokumentację

Zanim jeszcze wystawisz w internecie ofertę sprzedaży, skompletuj niezbędną dokumentację. Jeśli bowiem okaże się, że szczęście Ci sprzyja i pierwszy oglądający będzie chciał kupić mieszkanie, musisz być przygotowany na dopełnienie wszystkich formalności. Niezbędne będą:

  • akt notarialny lub inny dokument potwierdzający tytuł prawny do nieruchomości (np. postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku),
  • numer księgi wieczystej lub jej wypis,
  • zaświadczenie o braku osób zameldowanych w lokalu, które należy uzyskać z urzędu miasta lub gminy;
  • zaświadczenie o braku zaległości w opłatach wydawane przez spółdzielnię lub wspólnotę;
  • potwierdzenie opłacenia podatku od nieruchomości lub opłaty rocznej za użytkowanie wieczyste gruntu pod budynkiem;
  • potwierdzenie opłacenia rachunków za media.

2. Przeanalizuj rynek

Dobre przygotowanie jest podstawą udanych działań. Dlatego jeżeli nie korzystasz z usług doświadczonego pośrednika, który zazwyczaj najlepiej zna ceny, realia i specyfikę lokalnego rynku, musisz tę pracę domową odrobić samodzielnie. Przejrzyj, jak wyglądają oferty w Twojej lokalizacji. Taki research pomoże Ci ustalić dwie ważne podczas sprzedaży rzeczy.

Po pierwsze, za ile wystawisz nieruchomość. Zbyt wysoka cena spowoduje, iż Ci, którzy będą zainteresowani, nie podejmą nawet próby negocjacji. Dobrze ustalona cena jest o tyle istotna, iż w początkowym okresie „życia ogłoszenia” zyskuje ono największe zainteresowanie. Jeżeli pomylisz się z ceną na tym etapie, możesz zniechęcić wielu poszukujących, którzy byliby zainteresowani nieruchomością.

Przeanalizuj rynek. Zbyt wysoka cena spowoduje, iż Ci, którzy będą zainteresowani, nie podejmą nawet próby negocjacji.

Przyjrzyj się różnym nieruchomościom również po to, aby umieć przed kupującym wykazać zalety Twojej, a w razie czego odpowiedzieć też na wskazane przez kupującego wady na tle innych podobnych mieszkań na rynku.

3. Nie zostawiaj bałaganu

Jeśli już trafi się jakiś zainteresowany ofertą, musisz zrobić wszystko, aby dobrze się sprzedać (dosłownie i w przenośni). Należy przez to rozumieć, by uczynić mieszkanie atrakcyjnym. Pamiętaj o złotej zasadzie, że pierwsze wrażenie robi się tyko raz! Zadbaj więc o porządek, usuń ze ścian widoczne zabrudzenia, przykręć wiszące od kilku miesięcy drzwiczki szafki. Przewietrz pomieszczenia, postaw na stole świeże kwiaty. Jedyny zapach, jaki może czuć potencjalny kupiec to ewentualnie świeżo pieczona szarlotka, którą możesz go przy okazji poczęstować. Ale sytuacje, w których oglądający będzie się potykał o dziecięce zabawki, czy zobaczy na krześle stertę ubrań, są niedopuszczalne. Jeśli masz psa, który jest przesadnie aktywny na widok obcych osób, warto poprosić kogoś z domowników, aby w tym czasie udał się z nim na dłuższy spacer.

fot. bigstock

4. Niczego nie ukrywaj

Kupujący są bardzo wyczuleni na wszelkie próby zatajenia przed nimi informacji na temat nieruchomości. Jeśli więc na pytanie o stan instalacji odpowiesz wymijająco i wskażesz na wyremontowaną łazienkę, aby tylko uniknąć odpowiedzi, z pewnością nie zbudujesz niezbędnego w tym wypadku zaufania, a transakcja może przejść Ci przez to koło nosa. Odpowiadaj na pytania szczerze, ponieważ kupujący woli wiedzieć, co ewentualnie czeka go po zakupie. Czasem lepiej obniżyć nieco cenę, jeśli mieszkanie wymaga remontu, niż ukryć ten fakt, a później sądzić się z kupującym.

5. Nie przekładaj terminów

Pamiętaj, że to w Twoim interesie jest sprzedanie mieszkania. Kupujący ogląda wiele nieruchomości, więc Twoja nie jest jedyną, na której mu zależy. Musisz więc znaleźć czas i dostosować się do osób, które chcą obejrzeć mieszkanie. Stałe wymówki w stylu: „O tej godzinie jestem w pracy”, „Wtedy będę jadł kolację”, albo „Muszę odwołać dzisiejsze spotkanie, coś mi wypadło” skończą się tym, że potencjalny klient straci zainteresowanie ofertą, poczuje się bowiem ignorowany. Jeśli więc nie możesz osobiście pokazać mu mieszkania w proponowanych przez niego godzinach, poproś o to dorosłego domownika, albo inną zaufaną osobę. Nigdy, przenigdy, nie przekładaj terminu umówionego spotkania, o ile nie wystąpią jakieś nadzwyczajne okoliczności.

6. Nie zostawiaj osobistych rzeczy

Jedną z zasad przygotowania mieszkania do sprzedaży jest usunięcie z niego osobistych rzeczy, aby przestrzeń była neutralna. Przez osobiste rzeczy nie należy rozumieć rozrzuconych na podłodze skarpetek (chociaż te oczywiście też należy sprzątnąć), ale np. rodzinne fotografie. Pozostawienie na widoku zdjęcia ze ślubu czy zdjęcia dziecka może spowodować, że kupujący poczuje się, jakby wtargnął w czyjąś intymną strefę, co zaburzy mu obraz całej wizyty. Będzie chciał z mieszkania jak najszybciej wyjść, ponieważ będzie czuł, że może po prostu przeszkadzać.

Mieszkanie powinno przypominać wnętrze hotelowego pokoju – być funkcjonalne, ale neutralne i pozbawione osobistych akcentów.

7. Nie zakłócaj oglądania

Wspomniany już zbyt towarzyski pies, płaczące dziecko czy któryś z domowników wpatrzony w serial to kolejne elementy, które mogą powodować, że oglądający poczuje się jak niechciany gość zakłócający Twój porządek dnia. W miarę możliwości w mieszkaniu nie powinien znajdować się nikt inny jak oglądający i pokazujący. Pozwoli to na spokojną analizę, zadanie pytań, zastanowienie się nad tym, czy daną przestrzeń można inaczej zaaranżować. Wszystkie wspomniane czynniki będą ten proces zakłócać, a tym samym – zmniejszają szansę na sprzedaż.

8. Bądź wiarygodny i profesjonalny

O mieszkaniu staraj się wypowiadać rzetelnie, podkreślając oczywiście jego zalety, ale rób to na tyle umiejętnie, aby sprzedający nie pomyślał, że w ten sposób próbujesz ukryć jakieś wady. Poza tym taki nachalny „marketing” może przysporzyć więcej szkody niż pożytku. Postaw się na miejscu kupującego – co robisz, jeśli ktoś przedstawia Ci produkt jego zdaniem bez wad, idealny, bezkonkurencyjny, którego zakup ma być Twoją życiową okazją? Z reguły odchodzisz z grymasem uśmiechu na twarzy, nie ufając w ani jedno słowo sprzedawcy. Pamiętaj więc o umiarze, raz jeszcze przeczytaj punkt „Niczego nie ukrywaj” i postaraj się być obiektywny.

 


Niniejsze opracowanie ma jedynie charakter informacyjny. Jego treść nie stanowi porady prawnej, podatkowej, finansowej czy z zakresu obrotu nieruchomościami.
W celu uzyskania profesjonalnego wsparcia, skonsultuj się ze specjalistą: https://www.nieruchomosci-online.pl/agenci.html

Zespół Nieruchomosci-online.pl

Zespół Nieruchomosci-online.pl - Nieruchomosci-online.pl to portal z największą liczbą ogłoszeń nieruchomości w Polsce. Udostępnia poszukującym około 300 tys. ofert od biur nieruchomości, deweloperów i osób prywatnych. Odwiedzany jest przez ponad 4 mln użytkowników miesięcznie.

Zobacz także