Nieruchomosci-online.pl - Tu zaczyna się dom tu zaczyna się dom

To my. Kupujący 2025 – Praca

Zdjęcie z artykułu

Anna Zachara-Widła

Pracownicy sektora publicznego stanowią jedynie 20% osób planujących obecnie zakup domu lub mieszkania. Zdecydowanie dominują zatrudnieni w sektorze prywatnym. 6 na 10 osób zajmuje stanowiska związane z pewnym poziomem decyzyjności i odpowiedzialności na różnych szczeblach.

 

Kim są osoby, które planują kupić nieruchomość w 2025 roku? Odpowiedzi na to pytanie dostarcza analiza „To my. Kupujący 2025”, którą przygotował portal ogłoszeniowy Nieruchomosci-online.pl we współpracy z agencją badawczą Inquiry na bazie danych YouGov. Analiza objęła 600 osób, które mają w planach zakup mieszkania lub domu w najbliższych miesiącach.

 

Budżetówka w mniejszości

🔸 Osoby, które rozważają w tym roku aktywność w zakresie zakupu domu lub mieszkania, to przede wszystkim pracownicy sektora prywatnego (51% pracujących).

🔸Pracownicy „budżetówki” to jedynie co piąty badany.
W aktualnej sytuacji ekonomicznej i przy dzisiejszych cenach nieruchomości, możliwości kupna mieszkania dla pracowników budżetówki mogą się okazać dużo mniejsze.

Menedżerowie w różnym stopniu odpowiedzialności

6 na 10 badanych kupujących to osoby mające wyższy poziom odpowiedzialności w pracy, piastujące średnie i wyższe stanowiska kierownicze.

🔸W grupie badanych znajdziemy więc 35% menedżerów średniego i niższego szczebla.

🔸14% stanowią właściciele firm i prezesi.

🔸10% potencjalnych kupujących pełni funkcję dyrektora generalnego/zarządzającego.

Przywiązanie do miejsca pracy? Niekoniecznie

🔸Choć sporą część grupy osób planujących zakup domu lub mieszkania stanowią osoby zajmujące odpowiedzialne stanowiska, o dość stabilnej sytuacji zawodowej, to jednocześnie nie wykluczają one zmian w obszarze zawodowym – 62% grupy za prawdopodobne uznaje zmianę pracy w ciągu najbliższego roku.

🔸Dla nieco ponad połowy badanych praca to przede wszystkim środek do zarabiania pieniędzy i jest to dla nich jedyny powód chodzenia do pracy (54%).

Głównie w biurze, trochę w domu

Wyniki naszej analizy wyraźnie potwierdzają widoczny powszechnie trend powracania pracowników do biur.

🔸Ponad połowa analizowanych potencjalnych kupujących pracuje wyłącznie w trybie stacjonarnym.

🔸Co trzecia osoba pracuje w trybie hybrydowym.

Ile czasu zajmuje dojazd do pracy?

Co druga osoba, która dojeżdża do pracy, jako środek transportu wybiera własny samochód, a co czwarty kupujący – różne formy transportu publicznego.

🔸Najczęściej dojazd zajmuje badanym maksymalnie 15 minut (30%) lub od 15 do 30 minut (35%). Oznacza to, że ponad 2/3 badanych dojeżdża do pracy w czasie krótszym niż 30 minut.

🔸Są jednak i takie osoby, które spędzają w środkach transportu więcej czasu – co czwarty badany dojeżdża do pracy w czasie od 30 do 45 minut, a 12% nawet powyżej 45 minut.

🔸Osoby planujące zakup to również takie, które nierzadko podróżują służbowo. 20% z nich wyjeżdża służbowo 2-3 razy w roku, a kolejne 14% częściej niż 4 razy w roku.

Inne tematy omawiane w projekcie To my. Kupujący 2025:

To my. Kupujący 2025 – Demografia i rodzina

To my. Kupujący 2025 – Finanse

To my. Kupujący 2025 – Nasze nieruchomości

Anna Zachara-Widła

Anna Zachara-Widła - Customer Voice Expert w Nieruchomosci-online.pl. Badaczka z blisko 20-letnim doświadczeniem. Od 2025 r. odpowiada w portalu za realizację badań, które pokazują rynek nieruchomości nie przez pryzmat klasycznych danych, ale oczami ludzi – kupujących, sprzedających, wynajmujących. Ideą tych badań jest nie tylko analiza potrzeb uczestników rynku, ale przede wszystkim poznanie ich opinii, postaw oraz zrozumienie codziennych decyzji – tych, które często wynikają z życiowych zmian i emocji, a nie tylko z kalkulacji. W przeszłości realizowała liczne projekty badawcze m.in. w Polskiej Radzie Centrów Handlowych, Polpharmie, „Dzienniku Gazecie Prawnej” i wydawnictwie INFOR, a także w Onkofundacji Alivia, która wspiera osoby chore onkologicznie.

Zobacz także

Zamknij