Nieruchomosci-online.pl - Tu zaczyna się dom tu zaczyna się dom

  • Blog
  • Kupno
  • To my. Kupujący 2025 – Nasze nieruchomości

To my. Kupujący 2025 – Nasze nieruchomości

Zdjęcie z artykułu

Anna Zachara-Widła

Co piąta osoba planująca obecnie zakup domu lub mieszkania nie posiada jeszcze żadnej nieruchomości na własność. Większość właścicieli nieruchomości uwzględnionych w analizie nie ma na nie kredytu.

 

Kim są osoby, które planują kupić nieruchomość w 2025 roku? Odpowiedzi na to pytanie dostarcza analiza „To my. Kupujący 2025”, którą przygotował portal ogłoszeniowy Nieruchomosci-online.pl we współpracy z agencją badawczą Inquiry na bazie danych YouGov. Analiza objęła 600 osób, które mają w planach zakup mieszkania lub domu w najbliższych miesiącach.

 

Obecne miejsce zamieszkania

🔸 Osoby rozważające w tym roku zakup nieruchomości mieszkają obecnie najczęściej w mieszkaniach (53%), a także w domach wolnostojących (34%).

🔸 Najczęściej mieszkają w przestrzeni 1-pokojowej (30%) lub 2-pokojowej – 32%.

🔸 25% badanych mieszka w 3 pokojach.

Posiadamy czasem kilka nieruchomości

🔸 Większość osób, które planują w 2025 r. zakup nieruchomości, posiada już jakąś nieruchomość na własność. Najczęściej są to główne nieruchomości mieszkalne na własny użytek, które posiada 69% ankietowanych. Potencjalni kupujący rzadziej posiadają różne nieruchomości dodatkowe na własny użytek (18%) czy na wynajem (17%).

🔸 Kupujący, którzy posiadają już jakąś nieruchomość na własność, w większości mają ją bez kredytu (64%).

🔸 Co piąty potencjalny kupujący w 2025 r. to osoba, która nie posiada jeszcze żadnej nieruchomości na własność.

Mój dom i moja okolica

Analiza pokazuje, że osoby, które obecnie planują zakup domu lub mieszkania, w większości dość dobrze czują się w swojej społeczności – można zatem domniemywać, że to nie społeczność czy otoczenie, w jakim żyją, stanowią czynnik kluczowy przy rozważaniu zakupu czegoś nowego.

Dla badanej grupy mają znaczenie różnego rodzaju aspekty związane z jakością okolicy czy lokalną społecznością. Co drugi z nich chciałby, aby w jego okolicy było więcej możliwości działania na rzecz dobra lokalnej społeczności.

🔸 Kluczowe jest, jak się czujemy w swoim domu, ale jego wielkość nie jest czynnikiem najważniejszym. Dla 65% potencjalnych kupujących to lokalizacja będzie ważniejsza niż metraż nieruchomości.

🔸 Jak ważna jest dla tej grupy odpowiednia nieruchomość świadczy fakt, że połowa badanych deklaruje, że „moja wizja idealnego wieczoru to wieczór w domu”. Nie zawsze jednak samotnie, bo 56% badanych lubi gościć u siebie innych.

🔸 Analizowana grupa to również w zdecydowanej większości (78%) osoby, które mimo częstego korzystania z samochodu, popierają rozwój infrastruktury rowerowej.
Dane pokazują bowiem, że jedynie co drugi kupujący jest obecnie zadowolony z jakości dostępnego w okolicy transportu publicznego.

Inne tematy omawiane w projekcie To my. Kupujący 2025:

To my. Kupujący 2025 – Demografia i rodzina

To my. Kupujący 2025 – Finanse

To my. Kupujący 2025 – Praca

Anna Zachara-Widła

Anna Zachara-Widła - Customer Voice Expert w Nieruchomosci-online.pl. Badaczka z blisko 20-letnim doświadczeniem. Od 2025 r. odpowiada w portalu za realizację badań, które pokazują rynek nieruchomości nie przez pryzmat klasycznych danych, ale oczami ludzi – kupujących, sprzedających, wynajmujących. Ideą tych badań jest nie tylko analiza potrzeb uczestników rynku, ale przede wszystkim poznanie ich opinii, postaw oraz zrozumienie codziennych decyzji – tych, które często wynikają z życiowych zmian i emocji, a nie tylko z kalkulacji. W przeszłości realizowała liczne projekty badawcze m.in. w Polskiej Radzie Centrów Handlowych, Polpharmie, „Dzienniku Gazecie Prawnej” i wydawnictwie INFOR, a także w Onkofundacji Alivia, która wspiera osoby chore onkologicznie.

Zobacz także

Zamknij