Sztuczna inteligencja pomoże wycenić nieruchomość

Maciej Jurgielewicz

Każdy marketer i sprzedawca wie, że zakup jest decyzją sterowaną nie tylko racjonalnie, ale też emocjonalnie (i to nawet w większym stopniu). Ta zasada sprzedaży była istotną motywacją dla naukowców z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, którzy obecnie prowadzą badania nad dopasowywaniem nieruchomości do klienta na podstawie emocjonalnych reakcji.

O rozpoczęciu badań poinformowali naukowcy z Katedry Analiz Przestrzennych i Rynku Nieruchomości oraz Katedry Geodezji na Wydziale Geoinżynierii UWM w Olsztynie. Ich metoda pracy polega na pokazywaniu respondentom grafik prezentujących poszczególne cechy nieruchomości (lokalizacja, powierzchnia, standard) i nagrywaniu ich reakcji. Następnie nagranie jest analizowane klatka po klatce przez sieć neuronową, która identyfikuje emocje i wiąże je z prezentowanymi cechami. W ten sposób przypisywana jest waga do tych cech.

Do czego to może służyć? Wydaje się oczywiste, iż badania te mogą dostarczyć wiedzy o tym, jak optymalnie prezentować nieruchomość klientowi. Jednak zespół badaczy zdradza też inną motywację – aplikacja miałaby wspierać proces wyceny.

Jak mówią handlowcy: rzecz jest tyle warta, ile chce za nią zapłacić klient. Dlatego maszynowa ocena reakcji emocjonalnej na cechy nieruchomości, oparta o nowoczesną technologię i sztuczną inteligencję, pozwoliłaby oszacować, jaka jest realna rynkowa wartość danego lokalu. Istotne jest to, że sieć neuronowa analizująca nagranie klatka po klatce jest w stanie zidentyfikować zmiany w mimice twarzy tak krótkie i niewielkie, iż niedostrzegalne dla ludzkiego oka.

Branżę nieruchomości czeka więc współpraca serca i sztucznego rozumu.

Metoda oceny istotności atrybutów nieruchomości w procesie wyceny nieruchomości została opracowana przez zespół badaczy z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w składzie: dr hab. inż. Małgorzata Renigier-Biłozor, prof. UWM, dr hab. inż. Artur Janowski, prof. UWM, dr inż. Marek Walacik oraz mgr inż. Aneta Chmielewska.

Dodaj komentarz

Komentarze:

Maciej Jurgielewicz

Maciej Jurgielewicz - Umysł interdyscyplinarny, sprawnie łączący analityczne i syntetyczne myślenie, którym wyraz daje w słowie pisanym jako specjalista ds. marketingu treści i strateg marketingu. Realizuje projekty wymagające zarówno biznesowej praktyczności, jak i wyobraźni. Od 2010 r. związany z firmą NNV zarządzającą portalem Nieruchomosci-online.pl. Członek zespołu redakcyjnego bloga Nieruchomosci-online.pl.

Zobacz także

Znajdź % dla siebie

Zamknij

Używamy i uzyskujemy dostęp do cookies i podobnych technologii w celach statystycznych i realizacji usług. Możesz określić w przeglądarce warunki przechowywania i dostępu do cookies. Więcej...

Zamknij