Nieruchomosci-online.pl - Tu zaczyna się dom tu zaczyna się dom

  • Blog
  • Kupno
  • „To my. Polacy o nieruchomościach” III kwartał 2025: Powiew optymizmu. Polacy nieco śmielej myślą o kupnie i sprzedaży

„To my. Polacy o nieruchomościach” III kwartał 2025: Powiew optymizmu. Polacy nieco śmielej myślą o kupnie i sprzedaży

Zdjęcie z artykułu

Artykuł zawiera

dane z badania

„To my. Polacy

o nieruchomościach”

               

Pobierz

Anna Zachara-Widła

Coraz więcej Polaków z optymizmem spogląda na rynek nieruchomości. 35% badanych uważa, że III kwartał br. to dobry moment na zakup mieszkania lub domu – to o 9 p.p. więcej niż w II kwartale. Takie wnioski płyną z najnowszej edycji badania „To my. Polacy o nieruchomościach”. To sygnał lekkiej poprawy nastrojów, choć wciąż dominuje poczucie, że większości z nas nie stać na własną nieruchomość.

POBIERZ RAPORT

Więcej optymizmu w ocenie warunków zakupu

To już druga edycja  badania, które cyklicznie bierze pod lupę nastawienie Polaków do aktualnej sytuacji na rynku nieruchomości. I tak, zdaniem 35% dorosłych badanych, III kwartał to dobry moment na zakup nieruchomości. W czerwcowej edycji badania “„To my. Polacy o nieruchomościach” odsetek ten wynosił 26%, a zatem poprawa jest widoczna. Jeszcze większy wzrost widać, gdy spojrzymy na wyniki z początku  roku, kiedy to jedynie 23% osób uważało, że warto kupować.

Czy to dobry moment na zakup nieruchomości?

Źródło: Nieruchomosci-online.pl, badanie „To my. Polacy o nieruchomościach. I, II, III kwartał 2025

Co ważne, pozytywniej sytuację oceniają dziś niemal wszystkie grupy wiekowe, szczególnie osoby w przedziale 35–54 lata. Wśród 35–44-latków udział osób postrzegających obecny kwartał jako dobry czas na zakup wzrósł z 25% do 38%. Jeszcze większy skok – aż o 17 p.p. – odnotowano w grupie 45–54 lata (z 18% do 35%).

Podobnie widać poprawę ocen w przypadku aktualnych warunków do sprzedaży nieruchomości. 40% Polaków biorących udział w badaniu Nieruchomosci-online.pl uważa, że mamy obecnie na to  dobry moment, wobec 34% w II kwartale i 28% na początku roku. To zauważalna  poprawa. Najlepiej oceniana pozostaje jednak sytuacja na rynku najmu – aż 60% badanych wskazuje, że III kwartał to dobry czas na wynajem posiadanej nieruchomości.

Czy to dobry moment na:

Źródło: Nieruchomosci-online.pl, badanie „To my. Polacy o nieruchomościach. III kwartał 2025, n=1017

Ceny wciąż wysokie, a dostęp do kredytu ograniczony

Nastawienie Polaków do kupna jest lepsze, ale nie zmienia to faktu, że wciąż w zdecydowanej większości uważamy obecne ceny nieruchomości za wysokie lub bardzo wysokie. To opinia aż 81% uczestników badania. 64% ankietowanych ma też poczucie, że mało kogo w ich otoczeniu stać na zakup domu lub mieszkania. To opinia, która przede wszystkim dominuje wśród młodszych Polaków. Uważa tak 71% osób w wieku od 18 do 24 lat oraz 69% pomiędzy 25 a 34 rokiem życia. Rynek cały czas jest więc trudno dostępny dla młodych ludzi, a ich możliwości w zakresie kupna domu lub mieszkania oceniane są przez nich samych jako mocno ograniczone.

Źródło: Nieruchomosci-online.pl, badanie „To my. Polacy o nieruchomościach. III kwartał 2025, n=1017

O opiniach na temat cen nie można jednak mówić bez zwracania uwagi na różnice regionalne, bo te w ich postrzeganiu występują. Najczęściej o bardzo wysokich kosztach mówią mieszkańcy województwa dolnośląskiego (87%), małopolskiego (86%) i mazowieckiego (86%). Z kolei najrzadziej (ale też często) taką opinię wyrażają mieszkańcy województw lubuskiego (67%), opolskiego (68%) i podlaskiego (70%).

Pomimo lipcowej obniżki stóp procentowych (drugiej w tym roku, po majowej), nadal ponad połowa Polaków (52%) uważa, że otrzymanie kredytu na mieszkanie jest dziś bardzo trudne – to niemal tyle samo, co w poprzednim kwartale. Co ciekawe, niewielkie znaczenie ma tutaj nasz status zawodowy. Warunki do wzięcia kredytu jako trudne ocenia 56% osób pracujących, 44% studentów i 55% osób obecnie niezatrudnionych. 

Własność wciąż ważniejsza niż najem

Mimo trudnych warunków do zakupu nieruchomości, kolejna edycja badania  pokazuje, że wciąż zdecydowana większość Polaków bardziej preferuje posiadanie nieruchomości na własność, niż wynajmowanie. Także wiek nie ma tu większego znaczenia. Co więcej, potwierdzenia nie znajduje też częsta opinia, że posiadanie nieruchomości na własność jest dziś mniej ważne dla młodych niż dla starszych pokoleń – tylko 4 na 10 badanych między 18 a 34 rokiem życia jest skłonna zgodzić się z tym stwierdzeniem. 

Źródło: Nieruchomosci-online.pl, badanie „To my. Polacy o nieruchomościach. III kwartał 2025, n=1017

Podsumowanie

III kwartał 2025 r. przyniósł lepsze nastroje Polaków wobec rynku nieruchomości. Coraz więcej osób uważa, że to dobry moment na zakup czy sprzedaż – odpowiednio 35% i 40% badanych. Wzrost optymizmu jest szczególnie widoczny wśród osób w wieku 35–54 lata, które często podejmują decyzje o zakupie lub zmianie mieszkania. 

Jednocześnie bariery pozostają niezmienne. Nadal uważamy ceny za wysokie lub bardzo wysokie, a ponad połowa twierdzi, że dostęp do kredytu hipotecznego jest trudny – niezależnie od wieku, statusu zawodowego czy poziomu zarobków. W efekcie, zwłaszcza młodzi dorośli nadal czują, że własne lokum pozostaje poza ich zasięgiem. Choć więc badanie pokazuje rosnący optymizm i większą gotowość do podejmowania decyzji na rynku, realne warunki wciąż wyznaczają granice możliwości. Polacy chcą posiadać nieruchomości na własność, ale wysokie ceny i ograniczona dostępność kredytów sprawiają, że poczucie „szklanego sufitu” wciąż pozostaje silne, szczególnie wśród młodych dorosłych. 

POBIERZ RAPORT
Anna Zachara-Widła

Anna Zachara-Widła - Customer Voice Expert w Nieruchomosci-online.pl. Badaczka z blisko 20-letnim doświadczeniem. Od 2025 r. odpowiada w portalu za realizację badań, które pokazują rynek nieruchomości nie przez pryzmat klasycznych danych, ale oczami ludzi – kupujących, sprzedających, wynajmujących. Ideą tych badań jest nie tylko analiza potrzeb uczestników rynku, ale przede wszystkim poznanie ich opinii, postaw oraz zrozumienie codziennych decyzji – tych, które często wynikają z życiowych zmian i emocji, a nie tylko z kalkulacji. W przeszłości realizowała liczne projekty badawcze m.in. w Polskiej Radzie Centrów Handlowych, Polpharmie, „Dzienniku Gazecie Prawnej” i wydawnictwie INFOR, a także w Onkofundacji Alivia, która wspiera osoby chore onkologicznie.

Zobacz także

Zamknij