Nieruchomosci-online.pl - Tu zaczyna się dom tu zaczyna się dom

  • Blog
  • Sprzedaż
  • Od słowa do sprzedaży, czyli jak opisać dom, by szybko znalazł nowego właściciela

Od słowa do sprzedaży, czyli jak opisać dom, by szybko znalazł nowego właściciela

Magdalena Krukowska
Komentarze

Jednym z pierwszych etapów procesu sprzedaży domu jest napisanie odpowiedniego ogłoszenia. Ma ono za zadanie przyciągnąć uwagę poszukującego, by zachęcić go do kontaktu ze sprzedającym, a zarazem przedstawić najważniejsze informacje na temat oferowanej nieruchomości. Jak napisać ogłoszenie o sprzedaży domu? Na co zwrócić przy tym uwagę?

Skuteczne ogłoszenie o sprzedaży

Celem skutecznego ogłoszenia jest zainteresowanie poszukującego oraz przekonanie go, że sprzedawana nieruchomość jest dokładnie tym, czego szuka. Ogłoszenie nie powinno się więc ograniczać do wyliczenia najważniejszych cech domu, takich jak metraż, rok budowy, liczba pomieszczeń itp. Dlatego formularz dodawania ogłoszenia sprzedaży na Nieruchomosci-online.pl zawiera także miejsce na opis nieruchomości. Tu właśnie możemy podkreślić to coś wyjątkowego, co wyróżnia nasz dom wśród mnóstwa innych i co sprawi, że odbiorca oferty zatrzyma się przy niej na dłużej.

Zastanów się, czy dom, który chcesz sprzedać, ma jakieś szczególne atuty, które mogą być atrakcyjne dla potencjalnego nabywcy. Duży, zadbany ogród? Kominek w salonie? Dobre połączenia komunikacyjne z centrum miasta? Teraz pomyśl, jak to się przekłada na konkretne korzyści. W ogrodzie można uprawiać kwiaty i warzywa bądź organizować spotkania przy grillu. Przy kominku można się relaksować w długie zimowe wieczory. Dobra komunikacja to szybki dojazd wszędzie i o każdej porze dnia lub nawet nocy. I tak dalej, i tak dalej. Wybierz 1-3 najważniejsze kwestie – to będzie wyróżnik oferty, który możesz umieścić na jej początku. Przykład: „Przestronny dom idealny dla dużej rodziny. Świetna lokalizacja – tylko 15 minut od centrum”.

Bardzo istotną sprawą jest odpowiedni język – prosty i komunikatywny. Opisy nie powinny być nadmiernie rozbudowane. Unikaj długich zdań, które utrudniają odbiór tekstu. Uważaj na błędy ortograficzne i interpunkcyjne, gdyż robią one złe wrażenie na czytających. Zawsze dokładnie sprawdź ogłoszenie przed publikacją, a najlepiej jeszcze daj do sprawdzenia innej osobie – być może wyłapie potknięcia, których sam nie dostrzeżesz.

W ogłoszeniu staraj się zwracać bezpośrednio do odbiorcy na ty – formy „Pan” lub „Pani” są zbyt oficjalne i stwarzają dystans. Na końcu ogłoszenia zachęć wprost odbiorcę do kontaktu – np. słowami „Zadzwoń i umów się na spotkanie”. Twój numer telefonu, który wpiszesz w formularzu, będzie wyraźnie wyeksponowany w dwóch miejscach – pod ogłoszeniem i w prawym górnym rogu. Nie ma więc potrzeby powtarzania go w opisie.

Więcej o tworzeniu opisów nieruchomości dowiesz się tutaj: "Hipnotyzujące opisy [krótki poradnik tworzenia opisów nieruchomości]".

Jakie szczegóły nieruchomości opisać

Formularz dodawania ogłoszenia sprzedaży na Nieruchomosci-online.pl zawiera wiele pól umożliwiających podanie dokładnych informacji na temat domu. Niektóre pola (np. powierzchnia domu i działki, cena, miejscowość oraz opis), są obowiązkowe – bez ich wypełnienia nie uda się dodać ogłoszenia. Pozostałe są opcjonalne, ale lepiej ich nie pomijać. Zwłaszcza pola oznaczone gwiazdką są istotne. Im więcej ich wypełnisz, tym łatwiej będzie znaleźć Twoje ogłoszenie, zarówno przez wyszukiwarkę na portalu, jak i przez Google, a przez to możesz liczyć na więcej kontaktów ze strony poszukujących. Postaraj się wpisać jak najwięcej informacji – oczywiście takich, których jesteś pewien. Jeśli jednak czegoś nie wiesz i nie masz możliwości sprawdzić, z dwojga złego lepiej nic nie wpisać niż zgadywać i podawać nieprawdziwe dane.

W opisie lepiej unikać mechanicznego powtarzania tego, co już zostało wpisane bądź zaznaczone w polach. Staraj się uwzględnić to, czego w nich nie ma, bądź rozwinąć to, co już jest, a co uważasz za atrakcyjne. Przykładowo, jeśli zaznaczyłeś „Balkon: tak”, w opisie możesz podkreślić, że wszystkie sypialnie na piętrze mają balkony z widokiem na ogród.

W wyborze informacji, które uwzględnisz w opisie, może pomóc wyobrażenie sobie grupy docelowej Twojego ogłoszenia. Dla kogo może być interesujący taki dom jak Twój? Czego tacy potencjalni nabywcy szukają, co jest dla nich ważne, jaki styl życia prowadzą bądź zamierzają prowadzić? Na przykład, segment w kilkuletnim szeregowcu na obrzeżach miasta będą skłonne wybrać osoby, które chcą mieć nieco więcej przestrzeni niż w bloku, ale nadal nie zależy im na dużym metrażu, wolą się wprowadzić do domu już wyposażonego, który nie wymaga wiele pracy, a przy tym istotny jest dla nich łatwy dostęp do wygód miejskiego życia. Z kolei stary budynek przyciągnie uwagę amatorów tzw. domów z duszą, którzy dostrzegają ich potencjał, a przy tym nie boją się remontów. Warto więc podkreślić to, co może być ważne dla takich właśnie osób. W przypadku wspomnianego segmentu w szeregowcu możesz zaakcentować wysoką jakość wyposażenia kuchni i łazienki bądź położenie tuż obok przystanku tramwajowego. Gdy opisujesz dom z początku XX wieku, skup się na tym, co jest unikatowe i czego w nowych domach się nie spotyka, np. na ozdobnych drzwiach wejściowych z witrażowymi szybkami czy też na wysokich, starych drzewach w ogrodzie.

Edycja ogłoszenia sprzedaży – przyciągnij uwagę

Czytelny układ tekstu przyciąga wzrok i ułatwia szybkie znalezienie informacji. I odwrotnie – tekst zawiły, chaotyczny, pisany jednym ciągiem (tzw. „ściana tekstu” bez podziału na akapity) zniechęca czytelnika i utrudnia odbiór treści. Dlatego warto zadbać o stronę wizualną opisu.

W tym celu zastosuj:

  • wprowadzenie – krótki akapit zawierający najważniejsze informacje, na które czytający powinien zwrócić uwagę w pierwszej kolejności; tu umieścimy wspomniany powyżej wyróżnik oferty;
  • czytelny podział na akapity (najlepiej nie dłuższe niż 4-6 wersów);
  • śródtytuły i wypunktowania, by wyodrębnić poszczególne informacje.

Sprawdź, jak domy na sprzedaż promują inni - ogłoszenia domów na sprzedaż.

Przykłady ogłoszeń o sprzedaży domu

Poniżej przedstawiamy przykłady pokazujące, jak napisać ogłoszenie o sprzedaży domu (same opisy, bez szczegółowych danych z formularza) dwóch różnych nieruchomości. Zostały w nich zastosowane wcześniej wymienione wskazówki.

Ogłoszenie 1 – dom w Krakowie, rok budowy: 1930, stan: do remontu, powierzchnia domu: 250 m², powierzchnia działki: 800 m²

Świetnie położony dom z  potencjałem, duża działka – idealny dla rodziny lub na wynajem!

LOKALIZACJA

Rewelacyjna lokalizacja – do najważniejszych obiektów i atrakcji (Stare Miasto) dojedziesz w 15 minut samochodem lub komunikacją miejską. Blisko do przystanków autobusowych i tramwajowych. Łatwo dotrzesz do uczelni (AGH, Uniwersytetu Rolniczego, Uniwersytetu Pedagogicznego, Uniwersytetu Jagiellońskiego). W okolicy rozbudowana infrastruktura handlowo-usługowa i edukacyjna – m. in. sklepy, restauracje, park, plac zabaw, przychodnia, przedszkola, szkoły podstawowe, liceum ogólnokształcące.

WNĘTRZE I WYPOSAŻENIE

Wnętrze z potencjałem – przestronne pokoje dające znaczne możliwości aranżacyjne. Spory metraż, obszerny salon, oddzielna kuchnia, dwie łazienki i cztery sypialnie sprawiają, że dom świetnie odpowiada potrzebom dużej rodziny. Możesz go także zaadaptować na pokoje na wynajem – dla turystów bądź studentów.

DZIAŁKA

Duża, zadbana działka ze starymi drzewami owocowymi świetnie nadaje się na miejsce do relaksu czy do zabaw dla dzieci.

Polecam – skontaktuj się ze mną już dzisiaj!

Przyjęto tu założenie, że taki dom może być interesujący zarówno dla rodzin z dziećmi (sporo miejsca, duży ogród, rozwinięta infrastruktura w otoczeniu, bliskość szkół i przedszkoli), jak i dla osób szukających inwestycji pod wynajem (dobry dostęp do atrakcji turystycznych i uczelni, możliwość adaptacji pokoi). Podkreślono więc wspomniane cechy jako istotne dla tych grup odbiorców.

Pewnym problemem w przypadku tej nieruchomości może być konieczność remontu. Autor skupia się jednak nie na trudnościach, jakie się z tym wiążą, lecz na potencjale domu („znaczne możliwości aranżacyjne”, „możesz go zaadaptować na pokoje na wynajem”).

Dla przejrzystości zastosowano podział na śródtytuły. Zdania są proste i dość krótkie. Ogłoszeniodawca zwraca się bezpośrednio do odbiorcy („dojedziesz”, „dotrzesz”, „możesz”) i kończy zachętą do kontaktu.

Ogłoszenie 2 – pół bliźniaka w Rusi pod Olsztynem, rok budowy: 2013, stan: bardzo dobry, powierzchnia domu: 100 m², powierzchnia działki: 150 m²

Sprzedam wygodny, świetnie wyposażony dom w cichej, zielonej okolicy tuż pod Olsztynem.

1. Wśród natury, blisko miasta

Położony w kameralnej okolicy wśród zieleni, z dala od hałasu. Dobre miejsce do pieszych i rowerowych wycieczek oraz uprawiania sportów wodnych i zimowych – w pobliżu las, rzeka, jezioro i ścieżki spacerowe oraz wyciąg narciarski. Przy tym Ruś znajduje się zaledwie 7 km od Olsztyna – wystarczy 10-minutowy dojazd, by móc korzystać z miejskich udogodnień.

2. Możesz się wprowadzić od razu

Dom w bardzo dobrym stanie, z kompletnym wyposażeniem kuchni i łazienki oraz dużą szafą w korytarzu (wliczone w cenę) – tylko wstaw meble do pokojów i możesz mieszkać! Na podłogach wysokiej klasy panele i terakota, w łazience ogrzewanie podłogowe, w kuchni markowy sprzęt AGD. Na piętrze duży taras z pięknym widokiem.

Serdecznie zapraszam – zadzwoń lub napisz i umów się na oglądanie domu.

Niezbyt duży metraż i położenie niedaleko Olsztyna wskazują, że prawdopodobną grupą docelową mogą być pary lub małe rodziny, które z jednej strony chciałyby odpocząć od miasta, z drugiej – chcą lub muszą często w nim bywać (np. dojeżdżają do pracy i szkoły). Być może do tej pory zawsze mieszkały w bloku, a teraz wolą mieć więcej przestrzeni. Przy tym jednak cenią komfort i nie chcą mieć dużo pracy. Dlatego w ogłoszeniu podkreślono łatwy dojazd do miasta, dobry stan domu i jego wyposażenia, a także walory otoczenia pod kątem spędzania czasu wolnego.

Jeśli chodzi o edycję i język, zastosowano tu podobne środki jak w poprzednim przykładzie: wypunktowanie dla wyodrębnienia części tekstu, proste zdania, zaproszenie do kontaktu z ogłoszeniodawcą.

Więcej o tym, jak sprzedać dom, przeczytasz tutaj - "Jak sprzedać dom (krok po kroku)".

 

Niniejsze opracowanie ma jedynie charakter informacyjny. Jego treść nie stanowi porady prawnej, podatkowej, finansowej czy z zakresu obrotu nieruchomościami. W celu uzyskania profesjonalnego wsparcia, skonsultuj się ze specjalistą: https://www.nieruchomosci-online.pl/agenci.html

Magdalena Krukowska

Magdalena Krukowska - Od 2016 r. związana z portalem Nieruchomosci-online.pl. Należy do zespołu redakcyjnego bloga Nieruchomosci-online.pl, gdzie współtworzy strategię contentową, odpowiada za dobór treści, zajmuje się tworzeniem i optymalizacją publikacji, a także kontaktami z autorami i ekspertami ds. nieruchomości. W przeszłości prowadziła szkolenia z j. angielskiego.

Zobacz także