fot.: Kelly Sikkema on Unsplash
Czy jako właściciel mieszkania na wynajem wiesz co robić, by chronić swoich najemców i gości, ale także siebie, przez zarażeniem się koronawirusem? Na co zwrócić uwagę przed ponownym przyjęciem gości lub lokatorów?
Zachowanie podstawowych zasad higieny w obliczu rozszerzającej się pandemii koronawirusa to konieczność, o której musi pamiętać każdy z nas. Dotyczy to również obiektów noclegowych, w których w określonym czasie przebywa określona liczba osób i następuje ich rotacja – zatem mieszkań oferowanych na najem krótkoterminowy, w tym medykom lub jako mieszkania na kwarantannę.
Wytyczne dotyczące higienizacji pomieszczeń mogą być także pomocne przy zmianie lokatorów w mieszkaniach oferowanych w najmie długoterminowym.
Czy jako właściciel mieszkania na wynajem wiesz, na co zwrócić uwagę przed ponownym przyjęciem gości lub lokatorów?
Wirus wywołujący chorobę COVID-19
Koronawirusem można się zarazić w sposób bezpośredni lub pośredni.
Bezpośrednio do zakażenia wirusem może dojść drogą kropelkową, podczas spotkania z osoba zakażoną.
Pośrednim źródłem zakażenia są różne powierzchnie, na których koronawirus może przetrwać. Przykładowo, na powierzchni z kartonu koronawirus może przetrwać ok. 24 godziny, a na stali lub plastiku już 72 godziny. Po tym czasie wirus traci swoją aktywność.
Koronawirus ten jest pokryty lipidową otoczką, która posiada bardzo charakterystyczne struktury na swojej powierzchni, które z wyglądu przypominają koronę. Dzięki takiej budowie koronawirusa bardzo łatwo wyeliminować, ponieważ ta tłuszczowa otoczka ulega zniszczeniu pod wpływem powszechnie znanych i dostępnych środków chemicznych, jak mydło czy odpowiednie środki do dezynfekcji.
Wskazówki dotyczące sprzątania pomieszczeń
W dobie epidemii powinniśmy zachować szczególne środki ostrożności. Powinieneś to robić, niezależnie czy podejrzewasz gościa lub byłego lokatora o chorobę, czy też nie.
O czym pamiętać przed ponownym przyjęciem lokatorów lub gości w najmie krótkoterminowym?
- Dokładne przewietrzenie pomieszczenia – wirusy zarówno unoszą się w powietrzu, jak i osiadają na różnych powierzchniach; wietrzenie pomieszczeń wspomaga cyrkulację powietrza;
- Dezynfekcja powierzchni i przedmiotów, m.in.: toalety, umywalki, sedesu, klamek, włączników światła, słuchawki od domofonu. Obecnie na rynku dostępne są różne środki dezynfekujące na bazie alkoholu, które w pełni pomogą zdezynfekować te i inne powierzchnie.
- Dokładne wysprzątanie wszystkich pomieszczeń – umycie podłóg, wypranie dywaników, przetarcie blatów i innych powierzchni z użyciem dezynfekujących środków do sprzątania.
- Wyparzenie naczyń i sztućców w gorącej wodzie lub zmywarce.
- Jeśli udostępniasz ręczniki i pościel, wypranie ich w wysokiej temperaturze, co pozwoli zwalczyć wszelkie drobnoustroje lub oddanie ich w tym celu do profesjonalnej pralni.
- Jeśli udostępniasz, wymień gąbki i ścierki, którymi zmywane są naczynia.
- Jeśli jest taka możliwość, skorzystanie z ozonowania pomieszczeń, czyli bezpiecznej i skutecznej metody dezynfekcji i oczyszczania bez wykorzystania środków chemicznych. Ta technika pomoże bezpiecznie i z wysoką pewnością odkazić całe mieszkanie.
- Sprzątając miej na sobie środki ochrony osobistej – jednorazowe rękawiczki i jednorazową maseczkę.
- Kolejnym najemcom można zapewnić zapas środków dezynfekujących, takich jak mydło czy środek na bazie alkoholu.
Niezmienne zasady zachowania
Zasady związane z higieną i podstawowe zalecenia sanitarne należy podzielić na te związane z wynajmowanym pomieszczeniem i te osobiste. Cały proces powinniśmy rozpocząć od nas samych.
Przed koronawirusem zabezpieczają takie codzienne zachowania, jak:
- utrzymywanie bezpiecznej odległości od rozmówcy – wynosi ona ok. 1,5 metra, pod warunkiem, że rozmówca nie kaszle lub nie kicha,
- w przypadku kaszlu czy kichania odwracanie się od innych osób i zasłanianie twarzy, później oczywiście umycie lub zdezynfekowanie dłoni,
- powstrzymywanie się przed dotykaniem twarzy – szczególnie oczu, nosa oraz ust.
Oprócz tego kontaktując się z najemcami:
- ...rób to telefonicznie lub online, poprzez e-mail lub komunikatory – osobisty kontakt ogranicz do sytuacji niezbędnych lub awaryjnych,
- poproś o regulowanie opłat za pomocą płatności bezgotówkowych,
- promuj regularne mycie rąk.
Jeśli miałeś/miałaś kontakt z osobą chorą lub przebywałeś/przebywałaś na terenach dotkniętych epidemią, przekaż swoje obowiązki związane z kontaktem z najemcami innej osobie (telefonicznie, pod żądnym pozorem osobiście).
Więcej o procedurach postępowania w związku z potencjalnym ryzykiem zakażenia koronawirusem w obiektach noclegowych znajdziesz w informacji Głównego Inspektora Sanitarnego z dn 28.02.2020 wydanej na wniosek Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego.
Aktualizacja: 29-04-2020
Podczas dzisiejszej konferencji Rady Ministrów ogłoszono, że hotele i inne miejsca noclegowe mogą wznowić działanie od 4 maja 2020.
Branża hotelarska otrzymała tym razem konkretne wytyczne, które pozwolą funkcjonować w czasie epidemii w taki sposób, by zapewnić bezpieczeństwo gościom i pracownikom. Wytyczne zostały podzielone na 4 części:
- Zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom/obsłudze.
- Zapewnienie bezpieczeństwa w obiekcie.
- Procedury zapobiegawcze: podejrzenie zakażenia koronawirusem pracowników/obsługi.
- Procedury postępowania w przypadku podejrzenia u osoby/klienta zakażenia koronawirusem.
Czytaj: Wytyczne dla funkcjonowania hoteli/obiektów/pensjonatów w trakcie epidemii COVID-19 w Polsce wydane przez Ministerstwo Rozwoju w konsultacji z GIS, 28.04.2020 r.