Rzuty mieszkań i ich znaczenie w marketingu nieruchomości

Piotr Nitka

fot.: quickplan.pl

Po obejrzeniu setek zdjęć nieruchomości i odwiedzeniu wielu z nich, bardzo dobrze wiesz, jak złudne wrażenie rzeczywistości mogą dawać zdjęcia.

Na pewno sam doświadczyłeś tego wielokrotnie. Doświadczyli też Twoi klienci. Ile razy przedzierałeś się przez zatłoczone miasto na prezentację mieszkania klientowi, który po kilku minutach stwierdza, że rozkład danego mieszkania nie odpowiada jego potrzebom? Czy nie wolałbyś uniknąć takich sytuacji i bardziej efektywnie wykorzystać ten czas?

Bez względu na to, czy oferta dotyczy dwustumetrowego apartamentu w Warszawie czy kawalerki w mniejszej miejscowości, rzut nieruchomości jest zdecydowanie lepszym zobrazowaniem rozkładu niż zdjęcia. Przy cenie kilku czy nawet kilkunastu tysięcy za metr kwadratowy klient chce mieć pewność, że zakupiony metraż będzie efektywnie służył jego potrzebom.

Rzut lokalu pozwala wynajmującemu lub kupującemu bardzo szybko ocenić funkcjonalność nieruchomości, a także potencjał dostosowania pod indywidualne potrzeby.

A to determinuje nie tylko, jaką cenę za dane mieszkanie jest w stanie zapłacić, ale czy w ogóle będzie chciał je kupić.

Zdjęcia czy inne coraz popularniejsze elementy marketingu nieruchomości, takie jak: wirtualny spacer czy filmy z drona, są ważnym elementem wizualnym oferty. W parze z rzutem nabierają jednak większej wymowy. Mając do dyspozycji wszystkie te elementy, klient jest w stanie weryfikować przystawalność przeglądanych ofert do swoich potrzeb, co zdecydowanie skraca czas poszukiwania wymarzonego lokum. Choć być może zmniejsza się liczba spotkań na nieruchomości, zwiększa się zdecydowanie ich efektywność.

Czego dzisiaj szukają klienci?

A może pytanie powinno być: „Jak szukają?”. A szukają przede wszystkim przez internet, to oczywiste. Na największych portalach liczba ofert sprzedaży i wynajmu nieruchomości oscyluje wokół liczby 400 tysięcy. Nawet po wybraniu interesujących nas kryteriów, mamy zazwyczaj do przejrzenia kilkadziesiąt czy kilkaset ofert. Zapoznanie się z każdą z nich, przeczytanie opisu zajmuje czas. W dobie Instagrama, Snapchata, wszechobecnych emotikon rośnie rola szybkiej w odbiorze informacji wizualnej. Zmiana ta będzie dostrzegana coraz bardziej ze względu na specyficzny sposób komunikacji młodych ludzi zamiłowanych w nowoczesnych technologiach. To oni za kilka lat będą podejmować decyzje o kupnie czy sprzedaży nieruchomości.

Zdjęcia działają na wyobraźnię, ale to rzut pozwala na obiektywizm w postrzeganiu danej oferty.

To rzut jest najbardziej pojemnym nośnikiem informacji o nieruchomości.

Na jednym obrazie możemy zawrzeć aktualną funkcjonalność pomieszczeń, ale także pokazać ich potencjał.

5 rzeczy, o których musisz wiedzieć, by przygotować profesjonalny rzut:

  • Bądź przygotowany. Dzisiaj już jest standardem, że agencje korzystają z fotografów profesjonalnie zajmujących się fotografią nieruchomości, a coraz rzadziej sami wykonują zdjęcia. Z rzutem jest znacznie łatwiej, wystarczy, żebyś zawsze miał ze sobą dalmierz, kartkę papieru oraz ołówek, aby wykonać szkic mieszkania w kilka minut. Będzie on podstawą do późniejszego wykonania rzutu po powrocie do biura. Zanim wykonasz szkic, zapytaj klienta, czy posiada rzut swojej nieruchomości – najczęściej jest to rysunek techniczny, który może nie prezentuje się atrakcyjnie, jest natomiast świetną bazą do wykonania rzutu w formie estetycznej. Pozwoli Ci to zaoszczędzić czas.
  • Zawrzyj istotne elementy. Pamiętaj o celu wykonania rzutu! Chcesz pomóc Twojemu klientowi sprzedać lub wynająć mieszkanie. Poza wymiarami pomieszczeń, ścian, zaznacz drzwi, okna, balkony, instalacje, piony wentylacyjne etc.… Im więcej istotnych elementów zaznaczysz na rzucie, tym większą wartość dajesz potencjalnym kupcom lub najemcom, pomagając im podjąć decyzje i zwizualizować sobie siebie, swoje meble i rzeczy, w tym mieszkaniu.
  • Dobrze opisz rzut. Opisz pomieszczenia i metraż, tak aby zainteresowany od razu miał wstępny obraz rozkładu mieszkania, które chce obejrzeć. Po oględzinach kilkunastu mieszkań, mając rzut, szybciej skojarzy, które to mieszkanie i będzie mu łatwiej odwołać się w pamięci do wizyty w tym mieszkaniu.
  • Bądź rzetelny. Przedstaw mieszkanie takim, jakie jest, aby klient mógł świadomie podjąć decyzję. Rzut powinien mieć zachowane proporcje zgodne ze stanem faktycznym.
  • Przygotuj profesjonalny rzut. Po powrocie do biura możesz narysować go w dowolnym programie graficznym (rzuty 2D), skorzystać z fachowego oprogramowania (rzuty 2D i 3D) lub zlecić wykonanie rzutu wyspecjalizowanej firmie. Pożądany efekt finalny to czytelny, atrakcyjnie
    wyglądający rzut nieruchomości, który odpowiada na wiele pytań klientów, zanim je zadadzą.

Rzuty 3D jako alternatywa

Świetnym uzupełnieniem możliwości prezentowania mieszkań są rzuty 3D. Dotyczy to nie tylko lokali z rynku pierwotnego, ale również tych w gorszym stanie technicznym z rynku wtórnego, które giną w gąszczu wyremontowanych, świetnie prezentujących się na zdjęciach mieszkań po home stagingu.

Dlaczego? Bo zaskakują, poruszają wyobraźnię klienta i dają mu możliwość zobaczenia, co można zrobić z pozornie nieatrakcyjnym mieszkaniem. Coś, co na pierwszy rzut oka wydaje się klientowi mało atrakcyjne, po zaprezentowaniu w formie rzutu 3D, może okazać się strzałem w dziesiątkę spełniającym wszystkie wymagania i oczekiwania danego klienta.

Synergia narzędzi prezentacji

Zdjęcia, filmy w mieszkaniu, wirtualne spacery, wideo z dronów, rzuty 2D czy 3D, zdjęcia 360, dobry opis… Wszystkie te elementy pozwalają profesjonalnie i kompleksowo zaprezentować mieszkanie. Wybierając własny zestaw narzędzi, zadbaj o to, by oferta miała łatwo przyswajalny ładunek informacyjny i emocjonalny. Zwiększasz w ten sposób szansę, że sprawniej i szybciej znajdzie swojego nowego właściciela.

 

Dodaj komentarz

Komentarze:

Piotr Nitka

Piotr Nitka - partner w QuickPlan. Menedżer i specjalista w dziedzinie finansów z ponad 10-letnim doświadczeniem. Zawodowo związany z rynkiem nieruchomości jako pośrednik i współwłaściciel firmy Tekton Capital. Prywatnie inwestor na rynku nieruchomości, którego poznawanie stało się pasją wiele lat temu.

Magazyn ESTATE

Skupiamy uwagę na nieruchomościach

Bezpłatny e-magazyn w 100% dla pośredników

Wiedza i inspiracje do wykorzystania od ręki dostarczane przez doświadczonych uczestników rynku nieruchomości z zakresu marketingu nieruchomości, sprzedaży i negocjacji, prawa i finansów oraz rozwoju osobistego.

Pobierz za darmo najnowszy numer

Dowiedz się więcej o magazynie ESTATE

Zobacz także

Dołącz do dyskusji na grupie
Nieruchomosci-online.pl
na Facebooku

Korzystaj z porad dotyczących marketingu nieruchomości.
Bądź na bieżąco!

Używamy i uzyskujemy dostęp do cookies i podobnych technologii w celach statystycznych i realizacji usług. Możesz określić w przeglądarce warunki przechowywania i dostępu do cookies. Więcej...

Zamknij