Nieruchomosci-online.pl - Tu zaczyna się dom tu zaczyna się dom

  • Blog
  • Kupno
  • Obowiązek prezentowania świadectwa energetycznego w ogłoszeniach sprzedaży i najmu

Obowiązek prezentowania świadectwa energetycznego w ogłoszeniach sprzedaży i najmu

Tu sprzedasz

swoją nieruchomość

Dodaj ogłoszenie

Anna Serafin
Komentarze

28 kwietnia 2023 roku to ważna data dla tych, którzy planują sprzedać albo wynająć swoje mieszkanie. Wtedy bowiem wchodzi w życie nowelizacja ustawy o charakterystyce energetycznej budynków i Prawa budowlanego, a wraz z nią obowiązek podawania parametrów ze świadectwa energetycznego w ofertach sprzedaży i najmu. Wyjaśniamy, czym jest ten dokument, jak się o niego ubiegać i ile jest ważny.

Z tego artykułu dowiesz się:

 

Według Ministerstwa Rozwoju i Technologii obowiązek prezentowania danych ze świadectwa charakterystyki energetycznej budynku w ofertach najmu i sprzedaży ma na celu budowanie świadomości ekologicznej społeczeństwa. Dzięki temu potencjalni najemcy lub kupujący będą mogli zorientować się, jakich kosztów utrzymania domu czy mieszkania mogą się spodziewać oraz czy budynek jest energooszczędny i na tej podstawie podjąć decyzję o finalizacji lub odrzuceniu transakcji.

Gdy zostanie zawarta umowa kupna-sprzedaży, trzeba pamiętać o przekazaniu świadectwa charakterystyki energetycznej budynku kupującemu w formie papierowej lub elektronicznej.

Czym jest świadectwo charakterystyki energetycznej budynku?

Świadectwo charakterystyki energetycznej budynku to dokument, w którym znajdziemy informację o wielkości zapotrzebowania na energię w skali roku. Prezentowana wartość określa, ile energii potrzeba do zaspokojenia potrzeb energetycznych nieruchomości lub jej części, czyli do:

  • ogrzewania i wentylacji,
  • podgrzewania wody,
  • chłodzenia powietrza,
  • oświetlenia.

Zasady sporządzania i przekazywania takiego dokumenty zostały określone w ustawie z dnia 29 sierpnia 2014 roku o charakterystyce energetycznej budynków.

Kiedy świadectwo będzie wymagane i jakie dane należy prezentować w ogłoszeniach?

Co ważne, jeżeli dom lub mieszkanie jest wykorzystywane na własny użytek, to nie trzeba posiadać ani wnioskować o świadectwo charakterystyki energetycznej. Jego przekazanie kupującemu lub najemcy jest konieczne, gdy lokum będzie sprzedane (dotyczy nie tylko prawa własności, ale również spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu) albo wynajęte.

Od 28 kwietnia 2023 r. trzeba więc będzie podawać w reklamach, czyli w ogłoszeniach sprzedaży lub wynajmu, następujące parametry, które są zawarte w świadectwie charakterystyki energetycznej budynku:

  • wskaźniki rocznego zapotrzebowania na energię użytkową, energię końcową i nieodnawialną energię pierwotną,
  • udział odnawialnych źródeł energii w rocznym zapotrzebowaniu na energię końcową,
  • jednostkową wielkość emisji dwutlenku węgla.

Zgodnie z art. 15 znowelizowanej Ustawy o charakterystyce energetycznej budynków ww. dane muszą się znaleźć w ogłoszeniu, jeśli budynek lub lokal ma już wystawione świadectwo charakterystyki energetycznej:

"W przypadku gdy dla budynku lub części budynku zostało sporządzone świadectwo charakterystyki energetycznej, właściciel lub zarządca tego budynku lub tej części budynku, osoba, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, albo podmiot działający na ich zlecenie podają w ogłoszeniu lub reklamie dotyczących zbycia lub najmu budynku lub jego części wskaźniki rocznego zapotrzebowania na energię użytkową, energię końcową i nieodnawialną energię pierwotną, udział odnawialnych źródeł energii w rocznym zapotrzebowaniu na energię końcową oraz jednostkową wielkość emisji CO2, wyznaczone zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 15".

Na naszym portalu wprowadziliśmy możliwość zaznaczenia, czy dana nieruchomość posiada świadectwo energetyczne. Poza tym osoby dodające ogłoszenia na Nieruchomosci-online.pl będą mogły wypełnić pola dotyczące rocznego zapotrzebowania na energię użytkową, końcową i nieodnawialną energię pierwotną oraz wielkości emisji CO2 i udziału odnawialnych źródeł energii w rocznym zapotrzebowaniu na energię. Osoby poszukujące nieruchomości wszystkie te informacje znajdą w sekcji “Szczegóły ogłoszenia”.

Brak przekazania świadectwa grozi karą grzywny

Brak przekazania tego świadectwa będzie traktowane jak wykroczenie i będzie skutkowało to karą grzywny. Jak dopełnić wszystkich obowiązków wobec prawa?

Znowelizowane przepisy mówią, że od 28 kwietnia 2023 roku świadectwo charakterystyki energetycznej będzie można przekazać zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej.

Jeżeli wybierzemy formę papierową, to trzeba pamiętać o tym, aby dokument był opatrzony numerem nadanym w centralnym rejestrze charakterystyki energetycznej budynków oraz własnoręcznym podpisem osoby uprawnionej.

W przypadku formy elektronicznej również nie możemy zapomnieć o tym numerze, ale różnica jest taka, że dokument może być podpisany własnoręcznie przez osobę uprawnioną, ale także poprzez kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpis zaufany.

Świadectwo charakterystyki energetycznej trzeba przekazać najpóźniej w dniu podpisania aktu notarialnego, co zostanie w nim odnotowane.

Jak długo ważne jest świadectwo charakterystyki energetycznej?

Świadectwo charakterystyki energetycznej jest ważne przez 10 lat od dnia jego sporządzenia. Co ważne, jeśli już wcześniej postaraliśmy się o taki dokument i okres jego ważności jeszcze nie upłynął, to nie ma konieczności wnioskowania o nowy w związku z nowelizacją ustawy.

Warto jednak wiedzieć, że świadectwo traci ważność przed upływem 10 lat, jeżeli podczas tego okresu zostaną przeprowadzone prace budowlano – instalacyjne, które zmienią charakterystykę energetyczną budynku (np. zostaną wymienione okna, drzwi, piec czy nieruchomość zostanie ocieplona). Aby więc informacje odpowiadały aktualnej sytuacji, trzeba zawnioskować o nowe świadectwo.

Świadectwo charakterystyki energetycznej – gdzie zawnioskować?

Za sporządzenie świadectwa charakterystyki energetycznej odpowiedzialny jest:

  • właściciel lub zarządca budynku, gdy jest ono wymagane ze względu na chęć zawarcia umowy sprzedaży lub najmu,
  • osoba, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, jeżeli chce je zbyć.

Gdy umowa dotyczy całego budynku, trzeba mieć świadectwo dla całej nieruchomości. Natomiast gdy sprzedana lub wynajęta ma być tylko jego część (np. mieszkanie), to świadectwo należy sporządzić właśnie dla tej części budynku.

Ten dokument może sporządzić tylko uprawniona do tego osoba. Aby ją znaleźć, należy poszukać w Centralnym rejestrze charakterystyki energetycznej budynków, który jest prowadzony online przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Gdy już poznamy nazwisko konkretnej osoby, należy we własnym zakresie poszukać do niej kontaktu i zlecić przygotowanie świadectwa charakterystyki energetycznej.

Aby uzyskać więcej informacji na ten temat, można zadzwonić na dedykowaną infolinię, obsługiwaną przez ministerstwo.

Kto jest zwolniony z obowiązku posiadania świadectwa charakterystyki energetycznej?

Wspomniana wyżej ustawa wyszczególnia także typy nieruchomości, dla których nie trzeba sporządzać tego dokumentu.

Nieruchomości, które nie muszą posiadać świadectwa charakterystyki energetycznej:

  • zabytki,
  • miejsca kultu i działalności religijnej,
  • budynki przemysłowe i gospodarcze, które nie są wyposażone w instalację zużywającą energię (z wyłączeniem oświetlenia),
  • domy i mieszkania, które są użytkowane nie dłużej niż 4 miesiące w roku,
  • gospodarstwa rolne, w których roczne obliczeniowe zapotrzebowanie na nieodnawialną energię pierwotną nie jest wyższe niż 50 kWh/m2


Niniejsze opracowanie ma jedynie charakter informacyjny. Jego treść nie stanowi porady prawnej, podatkowej, finansowej czy z zakresu obrotu nieruchomościami. W celu uzyskania profesjonalnego wsparcia, skonsultuj się ze specjalistą: https://www.nieruchomosci-online.pl/agenci.html

Anna Serafin

Anna Serafin - Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu na kierunku finanse i rachunkowość. Specjalizuje się w finansach osobistych, finansach firmowych oraz w nieruchomościach. Jej misją jest przekładanie specjalistycznego języka z aktów prawnych i dokumentów bankowych oraz tych związanych z nieruchomościami na słowa zrozumiałe dla każdego.

Zobacz także