Nieruchomosci-online.pl - Tu zaczyna się dom tu zaczyna się dom

  • Blog
  • Kupno
  • Branża deweloperska - świetne wyniki i nowe wyzwania

Branża deweloperska - świetne wyniki i nowe wyzwania

Michalina Janyszek
Komentarze

Rok 2021 był dla deweloperów wyjątkowo udany. Wysoka sprzedaż mieszkań pozwoliła na wypracowanie rekordowego przychodu netto branży - przekroczył on 3 miliardy złotych. Firmy deweloperskie osiągnęły dobrą rentowność, co bezpośrednio przekłada się na stabilność branży. To dobre wiadomości, ponieważ silne firmy lepiej zniosą niepokoje i zmiany, jakie przyniesie im kolejny rok.

2021 był bardzo dobry dla polskich deweloperów

W ciągu ostatnich kilku miesięcy diametralnie zmienił się nie tylko rynek mieszkaniowy, ale i polityka kredytowa. W związku z tym zeszłoroczne wyniki mogą być realnym wsparciem w pokonaniu wyzwań, jakie przynoszą kolejne miesiące 2022. Branża musi poradzić sobie z rosnącymi kosztami materiałów budowlanych oraz odpływem części pracowników z Ukrainy. Trendem hamującym popyt będzie też z pewnością nowa polityka kredytowa, a także rosnące stopy procentowe.

Tymczasem specjaliści z Departamentu Analiz Ekonomicznych PKO BP (raport "Deweloperzy Mieszkaniowi: Wysokie koszty budowy i osłabienie popytu wyzwaniami dla deweloperów") podkreślają, że przy bardzo dobrych zeszłorocznych wynikach w branży, coraz silniejszą pozycję zdobywają najwięksi deweloperzy. Firmy zatrudniające powyżej 49 osób wygenerowały prawie 70 procent całego zysku. Co ważne korzystna koniunktura odbiła się też w nakładach inwestycyjnych firm deweloperskich.

Dalej w raporcie czytamy:

W 2021 deweloperzy oddali do użytku 142 tys. mieszkań, blisko rekordowego poziomu z roku 2020 roku (-0,7% r/r). Mieszkania deweloperskie stanowiły 60,4% ogółu mieszkań. Działalność deweloperska koncentrowała się w miastach – 62,3% ogółu wybudowanych mieszkań (-4,6 pp r/r).

Tabelka zawierająca dane z liczbą mieszkań rozpoczętych oraz oddanych do użytku i liczbą pozwoleń na budowę

Początek 2022 pokazuje wzmocnienie trendu inwestycyjnego, który obejmuje mniejsze miasta. Specjaliści oceniają, że w najbliższych latach procent nowych mieszkań oddawanych poza głównymi aglomeracjami będzie coraz większy. Składają się na to dwie przyczyny. Konieczność szukania nowych terenów budowlanych oraz wzrost atrakcyjności działek w mniejszych miejscowościach turystycznych. Tego typu działania na przestrzeni czasu mogą też przynieść inne korzyści. Tańsze mieszkania poza największymi miastami mogą łatwiej znaleźć kupców w czasach rekordowo drogich kredytów.

Nowe bariery i wyzwania

Mimo że ubiegły rok był znakomity zarówno na poziomie pozwoleń na budowę, jak i budynków oddanych do użytku, pierwszy kwartał 2022 przynosi zmiany. Deweloperzy muszą się zmierzyć z szybko rosnącymi kosztami budowy i barierą podażową w postaci braku gruntów. Rosnące ceny działek to trzeci najczęściej podawany powód wycofania się z inwestycji. Ostrożność nie dziwi, gdy już styczeń i luty tego roku przynoszą znaczne spadki sprzedaży. Wahania te są odzwierciedleniem nowej polityki kredytowej. W Polsce nadal blisko 70% mieszkań kupowanych jest przy wsparciu banku.

Trudno obecnie dokonywać prognoz dotyczących popytu i podaży w branży. Obok wymienionych zagrożeń istnieją też bowiem szanse, takie jak pobudzenie rynku najmu. Polski rynek mieszkaniowy będzie też musiał odpowiedzieć na potrzeby uchodźców. Może to wyrównać słabszy popyt konsumpcyjny, który z pewnością wywołają kolejne podwyżki stóp procentowych.

Więcej o bieżącej sytuacji przeczytasz tutaj - "I kwartał 2022 r. na rynku pierwotnym".


Niniejsze opracowanie ma jedynie charakter informacyjny. Jego treść nie stanowi porady prawnej, podatkowej, finansowej czy z zakresu obrotu nieruchomościami. W celu uzyskania profesjonalnego wsparcia, skonsultuj się ze specjalistą: https://www.nieruchomosci-online.pl/agenci.html

Michalina Janyszek

Michalina Janyszek - Specjalistka od nieruchomości z mocno humanistycznym zacięciem. Jako polonistka z wykształcenia, a z powołania poetka oraz tłumaczka, doskonale operuje słowem, co wykorzystuje do popularyzowania branżowej wiedzy.

Zobacz także