Strategiczne podejście do biznesu w czasach COVID-19

Dominika Mikulska

fot.: Edward Jenner z Pexels

W tych niepewnych czasach uważamy, że strategiczne działanie i dbanie o społeczność ma największe znaczenie. Już w pierwszym tygodniu ogłoszenia pandemii podjęliśmy odpowiednie środki, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się COVID-19, zapewnić zdrowie i bezpieczeństwo naszych klientów, partnerów i pracowników. Bezpieczeństwo także w wymiarze ekonomicznym i utrzymania działania biznesu.

Pierwsze tygodnie były krytyczne i obserwowaliśmy spowolnienie, a nawet wygaszanie działań marketingowych. Nikt nie był (i nadal nie jest) w stanie w 100% precyzyjnie określić, kiedy pandemia się skończy i jakie będą jej skutki dla gospodarki – sytuacji firm i gospodarstw domowych.

Wszyscy działaliśmy w sytuacji ogromnej niepewności. By nie czekać biernie na dalszy rozwój sytuacji, jako firma zdecydowaliśmy przyjąć następującą postawę:

  1. Zakładamy najgorszy możliwy scenariusz, czyli że pandemia będzie trwać 6 miesięcy i dłużej. Postawiliśmy sobie w związku z tym dwa cele:
    • minimalizować szanse, że ktoś z naszego zespołu zachoruje, np. poprzez pracę zdalną i dobrowolną kwarantannę, gdy ktoś był za granicą,
    • zachować dotychczasową produktywność i ciągłość operacyjną.
  2. Sprawdzamy, jak najefektywniej możemy pomóc obecnym klientom, by ich wyniki sprzedażowe pozostały możliwie jak najwyższe, a nasze kontrakty niezagrożone.
  3. Podejmujemy decyzje krótkoterminowe i działamy w oparciu o strategię MVP (Minimum Viable Product), czyli decydujemy się na łatwe we wdrożeniu działania, których rezultaty szybko sprawdzimy i ewentualnie będziemy mogli je szybko zmienić.
  4. Nadal realizujemy zaplanowane projekty wynikające z długoterminowych planów rozwoju biznesu.

Nieruchomosci-online.pl kontra COVID-19 – operacyjnie

Naszym najwyższym priorytetem jest zapewnienie bezpieczeństwa i zdrowia naszych klientów, partnerów i pracowników. Uważamy, że tak jak podczas sprzyjającej koniunktury, tak i w cięższych momentach należy zawsze mieć siebie nawzajem na uwadze. Stale monitorujemy sytuację i dostosowujemy się do warunków. Podjęliśmy szereg kroków, aby spełnić to zobowiązanie i jesteśmy gotowi podjąć ich więcej, gdy zajdzie taka potrzeba.

Jak pomagamy naszym pracownikom

  • Jeszcze przed nałożeniem kwarantanny, zachęcaliśmy do pracy z domu, a oba nasze oddziały zaczęły pracować zdalnie jeszcze przed ogłoszeniem narodowej kwarantanny. Zapewniliśmy pracownikom techniczne możliwości pracy z domu.
  • Ustalamy elastyczny czas pracy, aby pomóc naszemu zespołowi w radzeniu sobie z opieką nad dziećmi i innymi wyzwaniami.
  • Gdy nasi pracownicy mają pomysły na ulepszenia i nowe projekty, otwarcie wspieramy ich inicjatywy.

Jak wspieramy poszukujących nieruchomości

  • Robimy co w naszej mocy, aby poszukujący mieli stały dostęp do pełnej bazy ofert, a wszystkie obserwowane do tej pory przez nich ogłoszenia pozostały w portalu.
  • Informujemy o – wynikających z bieżących obostrzeń – możliwościach kontaktu z ogłoszeniodawcami i finalizacji transakcji.
  • Zachęcając do utrzymania dystansu społecznego, informujemy o alternatywnych formach prezentacji nieruchomości i korzystania z wirtualnych spacerów, a także konsultacji w formie wideorozmów.
  • Wprowadziliśmy nowe oznaczenia ofert „Prezentacja Live” i „Możliwość wynajęcia na kwarantannę”, by zwiększyć widoczność tych ofert w portalu.

Jak współpracujemy z naszymi partnerami i klientami

  • Aby jak najlepiej służyć naszym klientom, w imię partnerstwa obniżyliśmy opłaty abonamentowe o 30% na okres trzech miesięcy (od kwietnia do czerwca).
  • Postawiliśmy na dostarczanie rzetelnej wiedzy, aby pomóc im w dostosowaniu działalności, pozostając wrażliwym na szybko zmieniające się wytyczne.
  • Uruchomiliśmy cotygodniowy [Mailing specjalny] oraz postawiliśmy na bieżącą komunikację w grupie na Facebooku „Nieruchomosci-online.pl dla profesjonalistów branży nieruchomości”.
  • Dzielimy się dziennymi statystykami liczby zapytań i ruchu na portalu, by na bieżąco pokazywać nastroje na rynku.
  • Sposoby na ulepszenie ekspozycji ofert online to główny temat, z jakim dzwonią do klientów nasi doradcy.
  • Uruchamiamy nowe funkcjonalności, takie jak „Prezentacja wideo na żywo”, by ułatwić kontakt z aktywnymi poszukiwaczami domów.
  • Chcąc wesprzeć klientów działających w segmencie najmu, ustanowiliśmy bezpłatne dodawanie ofert najmu mieszkań z możliwością odbycia kwarantanny.

 

  Michał Kurczycki, dyrektor zarządzający portalu Nieruchomosci-online.pl  

Wierzymy, że nasi klienci potrzebują wiarygodnego partnera, który rozumie ich biznes i stanowi dla nich długoterminowe wsparcie. Robimy wszystko, by być takim właśnie partnerem. Ten sposób myślenia nigdy nie był tak ważny, jak dzisiaj.

 

  Tomasz Błeszyński, prezes Polskiego Porozumienia Rynku Nieruchomości  

Każdy przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą – nie tylko w branży nieruchomości – zawsze powinien mieć przygotowany pakiet antykryzysowy. Do tej pory sytuacja w Polsce była stabilna, omijały nas kataklizmy oraz zagrożenia terrorystyczne, co mogło spowodować uśpienie czujności wielu przedsiębiorców. Dlatego w obliczu obecnej sytuacji związanej z pandemią koronawirusa u wielu przedsiębiorców budzą się negatywne emocje oraz lęk przed kryzysem. Jednak jak niejednokrotnie można było tego doświadczyć, biznes nie jest usłany tylko różami, a ryzyko wystąpienia kryzysu było, jest i będzie. Ważne, aby każdy kryzys potraktować jako element dobroczynny, jeśli buduje świadomość, a ostatecznie umacnia biznes. Tym bardziej cieszą działania podejmowane przez partnerów biznesowych, które nas wspierają.

Co dalej?

Biorąc pod uwagę różne czynniki, w tym predykcje z raportu McKinsey & Company postanowiliśmy nie zatrzymywać naszych działań. Z czasem, mimo trwających ograniczeń i obaw o zdrowie, wszyscy przystosujemy się do nowych warunków i tak samo będzie w przypadku naszych obecnych i potencjalnych nowych klientów.

Sytuacja jest przejściowa, powinniśmy wyciagnąć z niej jak najwięcej pozytywów. 

Spoglądając w przyszłość, powinniśmy patrzeć i działać w 5 perspektywach, prowadzących od dzisiejszego kryzysu do nowej normalności, która pojawi się po wygranej bitwie przeciwko koronawirusowi:

Rozwiązania (Resolve) – Określenie wyzwań, przed jakimi stoi dalsze działanie Twojego biznesu, a więc przed jakimi stoją Twoi pracownicy, klienci, firmy i organizacje, z którymi współpracujesz. Potrzeba określenia skali, tempa i głębokości działań wymaganych na poziomie biznesowym i operacyjnym.

Odporność (Resilience) – Budowanie odporności biznesu w kwestii krótkoterminowego zarządzania środkami finansowymi, w zakresie płynności i wypłacalności. Budowanie planu na długoterminową odporność, jako odpowiedź na sytuację klientów w dalszej perspektywie. Znaczna część populacji doświadczy niepewności i osobistego stresu finansowego.

Powrót (Return) – Rozpoznanie skutków przestoju wewnątrz i na zewnątrz organizacji. Przywrócenie firm do stanu operacyjnego. Powrót do działania w nowych warunkach.

Ponowne wyobrażenie (Reimagination) – Czas pytań, analiz, wyciągania wniosków. W następstwie pandemii stoimy przez okazją do uczenia się, obserwowania innowacji społecznych i eksperymentów w instytucjach, np. od pracy w domu na dużą skalę po elektroniczny dostęp do dokumentów urzędowych, szerszego stosowania technologii. Które zostaną przyjęte na stałe i mogą znacznie podnieść dobrobyt gospodarczy i społeczny? Jakie zachowania społeczne zostaną z nami na dłużej i determinować będą sposób, w jaki pracujemy? Co sprawia, że ​​biznes jest bardziej odporny na wstrząsy, bardziej produktywny i może lepiej dostarczać klientom, czego potrzebują?

Przekształcenie (Reform) – Trwałe zmiany na poziomie regulacji prawnych, gospodarki, środowiska konkurencyjnego, rozwiązań instytucjonalnych. Adaptacja firm. Zmiana myślenia na podejście adaptacyjne.

 

Źródło: McKinsey & Company, COVID-19: Implications for business

 

Łącznie te pięć etapów stanowią ścieżkę, którą musi przejść każda firma, by mieć podstawy do skutecznego działania w nowej normalności. Wszyscy wkraczamy właśnie w etap 3, niektórzy może już nawet w 4. Oby obyło się bez komplikacji.

Razem z zespołem Nieruchomosci-online.pl trzymamy mocno kciuki za wszystkich przedsiębiorców i managerów, którzy mierzą się obecnie z wyzwaniem, jakie rzucił nam koronawirus.

Powodzenia!

Dodaj komentarz

Komentarze:

Dominika Mikulska

Dominika Mikulska - Project manager w zespole Nieruchomosci-online.pl. Odpowiada za planowanie, analizę i realizację projektów związanych z podnoszeniem funkcjonalności serwisu, tworzenie nowych produktów oraz strategię komunikacji i promocji. Redaktor naczelna magazynu ESTATE.

Magazyn ESTATE

Skupiamy uwagę na nieruchomościach

Bezpłatny e-magazyn w 100% dla pośredników

Wiedza i inspiracje do wykorzystania od ręki dostarczane przez doświadczonych uczestników rynku nieruchomości z zakresu marketingu nieruchomości, sprzedaży i negocjacji, prawa i finansów oraz rozwoju osobistego.

Pobierz za darmo najnowszy numer

Dowiedz się więcej o magazynie ESTATE

Zobacz także

Dołącz do dyskusji na grupie
Nieruchomosci-online.pl
na Facebooku

Korzystaj z porad dotyczących marketingu nieruchomości
Bądź na bieżąco!

Znajdź % dla siebie

Zamknij

Używamy i uzyskujemy dostęp do cookies i podobnych technologii w celach statystycznych i realizacji usług. Możesz określić w przeglądarce warunki przechowywania i dostępu do cookies. Więcej...

Zamknij