Nieruchomosci-online.pl - Tu zaczyna się dom tu zaczyna się dom

Social media – miejsce dla rynku nieruchomości?

Karolina Kłujszo
Komentarze

Powszechna opinia kreowana na temat social media jako o najlepszym, tanim i uniwersalnym narzędziu do promocji powoduje, iż coraz więcej firm dochodzi do wniosku, że już samo założenie profilu na serwisie społecznościowym wpłynie pozytywnie na ich wizerunek w internecie.

Obecnie w obszarze mediów społecznościowych możemy znaleźć wszystko – od produktów spożywczych, przez biura podróży, po profile biurowców. Czy to oznacza, że są one dobre dla każdego i czy każda marka, produkt lub usługa mogą odnieść korzyści z inwestycji w SM?

Niekoniecznie. W tym momencie pewnie nasuwa Ci się pytanie: Czy będąc pośrednikiem nieruchomości potrzebuję działań w social media? Próbując na nie odpowiedzieć, zacznę od podstawowej kwestii, a mianowicie:

W jakim celu prowadzi się social media?

Ustalenie celu obecności w SM jest podstawą, jeżeli chcesz, aby Twoja praca przyniosła wymierne rezultaty. Jest wiele różnych powodów, dla których firmy decydują się na wejście do mediów społecznościowych. Skupmy się jednak na głównych celach prowadzenia działań w tym obszarze.

Należą do nich:

  • nawiązywanie relacji z obecnymi oraz przyszłymi klientami,
  • zwiększenie popularności marki,
  • budowa lojalności klientów,
  • budowa pozycji lidera opinii,
  • sprowadzenie użytkowników na stronę www,
  • pozyskanie informacji zwrotnej na temat produktu/usługi,
  • wsparcie działań helpdesk,
  • pozyskiwanie kontaktów w celach sprzedażowych, sprzedaż produktów, pozyskiwanie adresów mailowych.

Social media – banał tylko na pierwszy rzut oka

Sporo osób sądzi, iż prowadzenie social media jest banalnie proste. W końcu niemal każdy z nas ma konto w jakimś portalu społecznościowym i nie ma problemów z jego obsługą.

Okazuje się jednak, że jeżeli chcesz uzyskać wymierne efekty z prowadzenia SM, musisz nieco bardziej się postarać. Należy ustalić cel, strategię postępowania, tematy oraz plan komunikacji. To wszystko wymaga czasu, wiedzy, a czasami również nakładów pieniężnych (aplikacje konkursowe, reklama, itp.).

Jeśli nie zaplanujesz odpowiedniej strategii, to wprawdzie skupisz wokół siebie spore grono osób, ale nie pozyskasz lojalnych klientów. Na to trzeba sobie zapracować.

Zanim zainwestujesz swój czas i pieniądze

Mimo iż social media ostatnio bardzo zyskują na popularności jako miejsce reklamy w sieci, nie powinny być podstawowym elementem Twojej strategii marketingowej. Planując wydatki na promocję, musisz w pierwszej kolejności zastanowić się nad kwestiami najistotniejszymi, a mianowicie:

  1. Czy masz stronę www?
  2. Czy strona jest użyteczna? Czy łatwo się po niej poruszać? Czy każdy jest w stanie bez trudu odnaleźć na niej potrzebne informacje?
  3. Czy strona odpowiednio się prezentuje? Jak wygląda wizualnie? Może warto odświeżyć jej szatę graficzną – w końcu jest ona wizytówką Twojej firmy w internecie.
  4. Czy można szybko znaleźć Twoją firmę w sieci? Jeżeli nie, należałoby przemyśleć sprawę inwestycji w SEO lub inne metody zaistnienia w wyszukiwarce (AdWords, katalogi firm).

Czy social media są dla branży nieruchomości?

Przeanalizujmy teraz rynek nieruchomości pod kątem istnienia w SM. Jakie są szanse oraz zagrożenia wynikające ze specyfiki branży?
Po pierwsze, klientami deweloperów, biur nieruchomości, pośredników są w zdecydowanej większości użytkownicy indywidualni. Jest to dużym plusem, gdyż komunikacja B2C (Business to Customer, czyli relacja między firmą a klientem, nawiązywana za pomocą internetu) jest prostsza i przynosi znacznie lepsze efekty niż B2B (Business to Business).

Kolejnym elementem, który przemawia za działaniami branży nieruchomości w obszarze mediów społecznościowych, jest specyfika produktu.

Wybór domu czy mieszkania, podobnie jak banku lub samochodu jest decyzją, którą chcemy dobrze przemyśleć. Raz podjętą jest już później bardzo ciężko zmienić. Nie są to dobra, które nabywamy pod wpływem impulsu, dlatego lubimy naradzić się ze znajomymi i rodziną. Szukamy też opinii innych osób, które znają się na branży lub mają doświadczenia w sprzedaży czy kupnie nieruchomości. Często takie konsultacje trwają bardzo długo, podobnie jak sam proces podejmowania decyzji, podczas którego chętnie korzystamy z zasobów internetu.

I tu wkraczają do gry social media. Są one bowiem doskonałym źródłem informacji na temat tego: do którego pośrednika warto się udać; gdzie się mieszka najlepiej i dlaczego; na co uważać podczas zakupu mieszkania; czego należy unikać. Daje to ogromne pole do popisu dla przedsiębiorstw związanych z branżą.

W mediach społecznościowych nawet mała firma z dobrą opinią, pozycjonująca się jako Ekspert, może konkurować z tymi dużo większymi.

Trudnością podczas prowadzenia działań w SM w przypadku branży nieruchomości może być doraźność korzystania z jej usług. Social media służą bowiem do budowy długotrwałych, ciągłych relacji z klientem. Natomiast zakupu lub sprzedaży nieruchomości dokonuje się średnio raz, dwa razy w życiu, co kilka lat remontuje się mieszkanie lub wymienia meble. I tylko w takich momentach osoby, do których kierujemy przekaz, będą zaangażowane. Utrudnia nam to budowanie długodystansowych związków z klientami. Dodatkowo istnieje niebezpieczeństwo, że raz pozyskani, często z niemałym trudem, użytkownicy, zostaną z nami co najwyżej kilka miesięcy. Jest to zagrożenie, które należy wziąć pod uwagę, wchodząc w social media, aby zrozumieć, co jest przyczyną zmiany aktywności naszych odbiorców.

Nie powinieneś rozpoczynać działań w social media tylko dlatego, że Twoi konkurenci już tam są. Tworzenie mediów społecznościowych będzie wymagało od Ciebie dodatkowej pracy i czasu, dlatego powinna być to przemyślana decyzja. Nic nie zyskasz, będąc w SM w myśl zasady: Nieważne jak i po co, byleby mnie zauważono.

Karolina Kłujszo

Karolina Kłujszo - Zarządza zespołem managerów i specjalistów w Nieruchomosci-online.pl, priorytetyzuje i współtworzy projekty związane z rozwojem i marketingiem produktu. Skupia się na znajdowaniu rozwiązań, nie przeszkód. Stawia na samodzielność, która buduje zaangażowanie i odpowiedzialność.

Magazyn ESTATE

Skupiamy uwagę na nieruchomościach

Bezpłatny e-magazyn w 100% dla pośredników

Wiedza i inspiracje do wykorzystania od ręki dostarczane przez doświadczonych uczestników rynku nieruchomości z zakresu marketingu nieruchomości, sprzedaży i negocjacji, prawa i finansów oraz rozwoju osobistego.

Pobierz za darmo najnowszy numer

Dowiedz się więcej o magazynie ESTATE

Zobacz także