Nieruchomosci-online.pl - Tu zaczyna się dom tu zaczyna się dom

Odpowiedzialność społeczna to nie moda

Artykuł pochodzi z magazynu „INMAG”

Czytaj cały numer!

Okładka INMAG 2/2019 Pobierz numer 2/2019
Patrycja Rabińska
Komentarze

Kiedy pojawia się refleksja na temat tego, co lub kto kształtuje otaczający nas świat, wzrok przeważnie kierowany jest w stronę polityków i środków masowego przekazu. Wiara w to, że to, jak funkcjonuje dana społeczność czy jak bardzo przyjazne i ekologiczne jest nasze otoczenie, zależy od prywatnych firm, a dokładnie rzecz biorąc od ludzi, którzy za strategie biznesowe tych firm odpowiadają, wciąż nie dominuje w powszechnej opinii.

 

A przecież ci, którzy budują nasze domy, centra handlowe, miejsca pracy, mają ogromny wpływ na to, jak wygląda dane miejsce, a tym samym nasze samopoczucie. Na szczęście, CSR coraz częściej staje się elementem strategii firm, także tych z sektora nieruchomości, a coraz więcej osób wierzy, że może stać się częścią pozytywnych działań.

Czym jest odpowiedzialność w biznesie?

Co kryje się pod pojęciem CSR? Co to znaczy, że biznes jest odpowiedzialny społecznie i czy każdy chce taki być? Mówiąc wprost, Corporate Social Responsability to wpływ przedsiębiorstw na dobrostan społeczeństwa, likwidowanie nierówności społecznych, w tym również działania mające na celu dbanie o środowisko naturalne. Przedsiębiorstwa mające dużą siłę przebicia starają się upowszechniać postawy korzystne z punktu widzenia zaspokajania potrzeb społecznych. Z roku na rok działania CSR są coraz powszechniejsze, ale pozostaje jeszcze wiele do zrobienia w tym temacie. Napawa optymizmem również to, że wiele firm nieruchomościowych zaczyna wdrażać takie działania, a jest to niewątpliwie grupa, która może zrobić bardzo dużo dobrego dla ogółu.

 

CSR coraz częściej staje się elementem strategii firm, także tych z sektora nieruchomości.

 

Ekologia w nieruchomościach

Ogólna świadomość na temat wpływu niektórych związków chemicznych na otaczającą nas przyrodę zdecydowanie wzrasta i większość firm dąży do zmniejszenia ich negatywnego oddziaływania na środowisko. Również w nieruchomościach wdrażanie ekologicznych rozwiązań nie jest niczym nowym w Polsce, a już na pewno staje się standardem na całym świecie. Mniejsze zużycie wody podczas procesu budowlanego, oświetlenie wspomagające oszczędność energii czy instalowanie czujników jakości powietrza to tylko kilka przykładów powszechnych działań wspomagających ochronę natury. Istnieją również nieoczywiste sposoby radzenia sobie z postępującą degradacją ekosystemu i zapobieganiu pozbawiania zwierząt swojego naturalnego środowiska.

Społecznie ważne… pszczoły

Ostatnimi czasy popularne stało się zasiedlanie uli na dachach budynków, co znacząco wpływa na populację pszczół w dużych miastach. Dzięki ostatniej zmianie prawa, od 2015 roku dozwolone jest stawianie uli w miastach, co deweloperzy coraz chętniej wykorzystują. Należy zaznaczyć, że pszczoły są bardzo ważne m.in. ze względu na to, że są odpowiedzialne za 2/3 roślin, które służą człowiekowi za pożywienie. Bez pszczół zabraknie oleju rzepakowego, pomidorów, cukinii, jabłek, orzechów, wiśni, czereśni i wielu innych warzyw czy owoców. W perspektywie zostałyby jedynie rośliny wiatropylne, które nie są w stanie zaspokoić całego zapotrzebowania na żywność. Wydawać by się mogło, że stawianie uli na dachach nieruchomości nie jest dobrym pomysłem między innymi ze względu na panujące w miastach hałas czy smog. Okazuje się jednak, że hałas nie przeszkadza pszczołom, a miód nie jest zanieczyszczony przez smog. Według niektórych pszczelarzy miód z miejskich pasiek smakuje lepiej.

 

Ul na dachu budynku

fot. Timothy Paule II/Pexels

 

Zajęcia na świeżym powietrzu

Jedną z prostszych i szalenie efektywnych akcji dbania o środowisko naturalne jest sadzanie drzew. No tak, przecież nikt nie mówił, że biznes społecznie odpowiedzialny to biznes, który podejmuje się nad wyraz trudnych zadań. Jedną z najważniejszych funkcji drzew jest neutralizacja zanieczyszczeń wytwarzanych przez człowieka. Liście działają jak swoiste filtry, wchłaniając podczas wymiany gazowej powietrze wraz z unoszącymi się pyłami i związkami chemicznymi. W skrócie – im więcej drzew, tym więcej toksycznych związków zostanie pochłoniętych. Deweloperzy oraz właściciele nieruchomości mają tę szczególną możliwość, aby przed swoimi budynkami ocalić lub posadzić najwięcej drzew, jak tylko się da, z korzyścią nie tylko dla swoich najemców, ale i ich sąsiedztwa. Sadzenie drzew może mieć również wymiar społeczny. Nic tak nie buduje relacji jak wspólna praca fizyczna na świeżym powietrzu.

Chodnik, który dba o powietrze

Rozwiązania, które kiedyś śmiało można było znaleźć w dziale science-fiction, dzisiaj stają się rzeczywistością. W odpowiedzi na coraz powszechniejszy problem smogu, firma Skanska wraz z firmą Górażdże Cement opracowała technologię zielonego betonu, która pochłania szkodliwe pierwiastki ze spalin samochodowych. Zastosowanie specjalnej mieszanki betonu wspomaga rozkład szkodliwych cząstek NOx na neutralne cząstki azotu. Jak to możliwe? Technologia wspomagana jest przez promienie słoneczne, dzięki którym na powierzchni dochodzi do redukcji związków znajdujących się w miejskim powietrzu. Następnie, te neutralne cząstki, które są podobne do tych stosowanych przy nawożeniu roślin wraz z wodą deszczową odprowadzane są do gleby. Co ciekawe, sam beton ma właściwości samooczyszczania się.

 

Beton, który pochłania smog? Rozwiązania uważane jeszcze niedawno za science-fiction, dzisiaj stają się rzeczywistością.

 

CSR to tylko ekologia?

Bardzo często pojęcie odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstw kojarzy się z ekologią. Ale czy CSR to tylko ratowanie środowiska naturalnego? Odpowiedzialność społeczna może dotyczyć również różnorodnych kampanii, które często brane są za działania wizerunkowe i marketingowe. Warto powiedzieć to głośno: CSR w wymiarze społecznym to nie PR ani marketing.

Sport to nie tylko zdrowie

Sport można uprawiać, oglądać albo za jego pomocą pomagać. A najlepiej wszystko na raz. Pomaganie przez sport odbywa się z korzyścią dla wielu stron. Przykładem takich działań jest coroczny Charytatywny Turniej Siatkówki Plażowej Branży Nieruchomości Komercyjnych organizowany przez JLL. Co czyni to wydarzenie jeszcze bardziej wyjątkowym to fakt, że udział w nim biorą przeróżne firmy nieruchomościowe, bez względu na sektor czy wielkość. Celem każdej edycji jest zdobycie datków na wybrany cel społeczny. W tym roku udało się zebrać 1,8 mln złotych, a cały dochód został przekazany fundacji Na ratunek dzieciom z chorobą nowotworową. Czy można sobie wyobrazić CSR w lepszym wydaniu?

 

CSR w wymiarze społecznym to nie PR ani marketing, to faktyczne działanie na rzecz środowiska naturalnego.

 

Starszy brat poszukiwany

Najlepsze co można dać drugiemu człowiekowi to nie pieniądze, nawet na szlachetne cele, ale czas i zainteresowanie. Te dwie ludzkie potrzeby spełnia cudowna inicjatywa Big Brothers Big Sisters, powołana przez założyciela jednej z firm nieruchomościowych. Misją tej organizacji jest pomoc dzieciom z trudnościami w zrealizowaniu ich potencjału poprzez zapewnienie bezpiecznej i trwałej relacji z mentorem. Po prostu chodzi o to, żeby pokazać dziecku inne życie, tak aby poznało szeroki wachlarz możliwości, jakie przed nim stoi. Często w swoim środowisku nie ma takiej szansy, ale dzięki kontaktowi z człowiekiem z zupełnie innego otoczenia jest w stanie poszerzyć swój światopogląd. Co więcej, badanie przeprowadzone wśród dzieci, które przez okres 18 miesięcy spotykały się z mentorem pokazało, że bardziej uwierzyły w swoje umiejętności w szkole i miały lepsze relacje z rodziną.

Nie tylko w branży nieruchomości często uważa się jeszcze działania CSR-owe za kosztowne, bardzo skomplikowane i nie tak potrzebne, jak są w rzeczywistości. Jednak to właśnie nieruchomości, tak samo jak inne podmioty ze świata biznesu, mają realny wpływ na to, co widzimy wokół. Nie chodzi o to, żeby wymyślić coś lepszego i bardziej spektakularnego. Chodzi o to, żeby biznes nie godził się na najprostsze i najbardziej opłacalne przedsięwzięcia, ale kreował lepszą rzeczywistość poprzez proste, zrównoważone działania.

Patrycja Rabińska

Patrycja Rabińska - - założycielka i dyrektor zarządzająca Mariel & Haan Communications, agencji PR wyspecjalizowanej w obsłudze klientów z sektorów nieruchomości i budownictwa, z którymi związana jest od blisko 20 lat. Doradzała inwestorom, sprzedawała nieruchomości, rekrutowała specjalistów tych branż oraz tworzyła i egzekwowała strategie komunikacji dla polskich i międzynarodowych firm. Certyfikowany life & business coach, miłośniczka podróży, zdrowego stylu życia, lokalnych inicjatyw obywatelskich oraz właścicielka wyścigowego zespołu motocyklowego.

Magazyn „INMAG”

Marketing. Sprzedaż. Trendy.

Bezpłatny e-magazyn dedykowany marketerom rynku pierwotnego

Merytoryczne artykuły od ekspertów i praktyków branży deweloperskiej dotyczące promocji inwestycji, wzmacniania sprzedaży, skutecznych negocjacji i najnowszych trendów na rynku.

Pobierz za darmo

Dowiedz się więcej o magazynie „INMAG”

Zobacz także

Magdalena Krukowska

Rynek pierwotny w I półroczu 2023 r.

15.09.2023

Magdalena Krukowska

Rynek pierwotny w I kwartale 2023 r.

25.05.2023

Magdalena Krukowska

Podsumowanie roku 2022 na rynku pierwotnym

13.03.2023