Nieruchomosci-online.pl - Tu zaczyna się dom tu zaczyna się dom

Moment bezprecedensowy. Kwarantanna a poszukiwanie nieruchomości

Artykuł pochodzi z magazynu „INMAG”

Czytaj cały numer!

Pobierz numer 2/2020
Karolina Kłujszo
Komentarze

fot.: John Schnobrich/unsplash.com

Liczba odwiedzin osób poszukujących na Nieruchomosci-online.pl od niedzieli wielkanocnej wzrasta z tygodnia na tydzień. Obecnie jest porównywalna z rekordowymi wartościami, które notowane były na początku roku.

Jak poszukujący zareagowali na izolację społeczną, czy kwarantanna zmieniła ich plany i preferencje oraz jakie jej skutki można zaobserwować już dziś?

Poszukujący nie rezygnują z planów zakupu nieruchomości

Po 13 marca 2020 roku, kiedy wprowadzono w Polsce stan zagrożenia epidemicznego, liczba odwiedzin na portalu i zainteresowanie nieruchomościami, które można odzwierciedlić w liczbie kontaktów, spadły w ciągu doby o 30%. Niepewność tego, jak będzie układała się przyszłość, jaką skalę osiągnie pandemia w Polsce, zamknięcie wielu biznesów i zamrożenie dochodów, spowodowały, iż poszukujący wstrzymali się z planami zakupu nieruchomości.

Okres zmniejszonej aktywności poszukujących nie trwał jednak długo i skończył się wraz z Wielkanocą. Świąteczna niedziela stała się momentem zwrotnym, po którym ruch, a co za tym idzie liczba kontaktów, wzrósł do poziomu ze stycznia 2020 roku.

Godny uwagi jest zarówno moment, w którym nastąpił powrót ruchu z okresu sprzed pandemii, jak i jego poziom. W skali roku liczba odwiedzających zawsze osiąga najwyższe wartości na początku roku – czyli w styczniu i lutym. Kolejne miesiące z reguły nie notują już takiego poziomu ruchu. Co więcej, wzrost liczby użytkowników nie zatrzymał się tuż po świętach, ale z tygodnia na tydzień rośnie, osiągając każdej niedzieli kolejny rekord liczby poszukujących.

Od połowy kwietnia 2020 roku Nieruchomosci-online.pl notował poziom liczby poszukujących porównywalny ze styczniem 2020 roku, natomiast podczas majówki liczba Unikalnych Użytkowników przekroczyła rekordowe dni stycznia 2020 roku.

Czy izolacja wpłynęła na preferencje poszukujących?

Krzywa zainteresowania nieruchomościami układa się podobnie w statystykach Google Trends. Wyszukiwanie nieruchomości w Google spadło około 13 marca 2020 roku, by powrócić po świętach wielkanocnych. Czy równolegle do wzrostu poszukiwań zmieniły się preferencje poszukujących?

Początek roku to zwiększone zainteresowanie domami i działkami. Jednak pomimo iż zarówno w portalu, jak i w Google Trends widać ewidentnie wzrost zainteresowania tymi dwiema kategoriami nieruchomości, przyrost ten nie jest wyższy niż notowany o tej porze roku w poprzednich latach. Wiosna jest okresem zwiększonego zainteresowania domami rok do roku. Mieszkania na sprzedaż i wynajem utrzymują się również na podobnym poziomie jak rok temu.

Lekki wzrost zainteresowania w stosunku do poprzednich lat notują natomiast działki. Trend ten jest zauważalny zarówno w portalu, jak i w Google Trends, przy czym wyjątkowym zainteresowaniem cieszą się frazy: „działki budowlane” „działki rekreacyjne” oraz „działki ROD”.

Jest to jeden ze wskaźników, który pokazuje, że kwarantanna mogła wpłynąć na preferencje.

Czas izolacji uświadomił, iż szybki dojazd do pracy czy bliskość usług są ważne, ale otwarta przestrzeń, ogród, taras czy chociażby balkon, bywają równie ważne.

Na zmianę preferencji może wpłynąć również zmiana systemu pracy, której doświadczamy. Niewdrażana wcześniej, z obawy przed spadkiem efektywności, praca zdalna okazała się możliwa, a co najważniejsze – równie efektywna. Jest bardzo prawdopodobne, iż wiele osób i firm, po zakończonym okresie kwarantanny zdecyduje się kontynuować pracę w systemie home office.

To z kolei może wpłynąć na zmianę popytu na nieruchomości w centrach miast na korzyść nieruchomości podmiejskich, kameralnych, otoczonych zielenią. Okres kwarantanny udowodnił, że nie musimy mieszkać w centrum miasta czy w pobliżu metra, aby pracować.

Spodziewany spadek cen?

Czynnikiem, który może wpływać na rosnące zainteresowanie nieruchomościami, może być spodziewany spadek ich cen. Prognozy takie mogą wynikać między innymi z zaostrzonej polityki udzielania kredytów przez banki, a na spadek cen i okazje inwestycyjne czekają zarówno inwestorzy, jak i osoby, które jeszcze przed pandemią planowały zakup nieruchomości w celach mieszkaniowych.

W kwietniu portal Nieruchomosci-online.pl przeprowadził badanie, w którym wzięło udział ponad 500 respondentów – pośredników w obrocie nieruchomościami. Ponad połowa ankietowanych spodziewa się spadku cen na rynku nieruchomości, przy czym według pośredników najbardziej narażonym na turbulencje będzie sektor lokali i budynków użytkowych oraz mieszkań. Odpowiednio 79 proc. i 69 proc. podmiotów, które wzięły udział w badaniu, prognozuje spadek cen w tych obszarach w efekcie pandemii. W odniesieniu do domów – 58 proc. badanych spodziewa się spadku cen, natomiast 34 proc. – ustabilizowania ich na obecnych poziomach.

Gdzie ruch rośnie najszybciej?

Największą liczbę poszukujących notujemy na Nieruchomosci-online.pl zawsze w województwie mazowieckim. Proporcje ruchu w poszczególnych województwach nie wynikają jednak tylko z cech samego portalu – jak widoczność w danym regionie, ale przede wszystkim liczby mieszkańców i struktury ludności danego regionu i – co z tego wynika – z liczby ogłoszeń, które przypadają na województwo.

Dlatego ważniejsza niż liczba Unikalnych Użytkowników może być wartość przyrostu liczby poszukujących, jaką zanotował portal, w poszczególnych województwach.

Porównując marzec do kwietnia 2020 roku, obserwujemy zwiększony ruch w całej Polsce, są jednak województwa, w których ten wzrost jest bardziej widoczny niż w innych. Jest to np. województwo kujawsko-pomorskie, w którym w kwietniu zanotowaliśmy o 51% więcej poszukujących niż w marcu.

Podobny, choć nieco niższy, wzrost ruchu zanotowały również województwa: lubuskie (46%), opolskie (35%) i świętokrzyskie (31%). Brak wzrostu zanotowało zaś województwo lubelskie, pozostając przy takich samych wartościach liczby Unikalnych Użytkowników jak w marcu 2020 roku.

Jak kwarantanna zmienia zachowania poszukujących. Jakie informacje i media zaczynają być dla nich istotne?

Izolacja i brak możliwości spotkania się i obejrzenia na żywo nieruchomości spowodowały zmianę w zachowaniach poszukujących na portalu i dostosowanie się do istniejących warunków. Porównując dwa okresy: marzec oraz kwiecień 2020 roku zauważalny jest wzrost wyświetleń wideo na ogłoszeniach. W trakcie kwarantanny użytkownicy szybko nauczyli się korzystania z tej formy prezentacji nieruchomości i przyzwyczaili się do niej, co poskutkowało tym, iż obecnie treści wideo na ogłoszeniach przeglądane są o 37 proc. częściej niż to miało miejsce w marcu 2020 roku.

Sytuacja na rynku nieruchomości zmienia się od połowy marca bardzo dynamicznie i trudno jest prognozować, co wydarzy się za miesiąc. Warto jednak przyglądać się na bieżąco zachowaniom użytkowników w internecie, gdyż te ewoluują i dostosowują się do zmieniających warunków najszybciej. Są barometrem nastrojów i odzwierciedleniem realnych potrzeb. Stanowią dane, które są podstawą do przemyślenia, czy potrzebna jest zmiana komunikacji, sprzedaży czy też produktu, jakim jest nieruchomość.

Czy Twoja inwestycja na Nieruchomosci-online.pl posiada wideo?

Jeżeli masz wideo inwestycji, koniecznie je dodaj. Możesz to zrobić na dwa sposoby:
• Zaloguj się samodzielnie do konta dewelopera i wgraj wideo w edycji inwestycji.
• Skontaktuj się z Twoim doradcą, który pomoże Ci uzupełnić prezentację inwestycji o wideo:

 

Karolina Kłujszo

Karolina Kłujszo - Zarządza zespołem managerów i specjalistów w Nieruchomosci-online.pl, priorytetyzuje i współtworzy projekty związane z rozwojem i marketingiem produktu. Skupia się na znajdowaniu rozwiązań, nie przeszkód. Stawia na samodzielność, która buduje zaangażowanie i odpowiedzialność.

Magazyn „INMAG”

Marketing. Sprzedaż. Trendy.

Bezpłatny e-magazyn dedykowany marketerom rynku pierwotnego

Merytoryczne artykuły od ekspertów i praktyków branży deweloperskiej dotyczące promocji inwestycji, wzmacniania sprzedaży, skutecznych negocjacji i najnowszych trendów na rynku.

Pobierz za darmo

Dowiedz się więcej o magazynie „INMAG”

Zobacz także