Nieruchomosci-online.pl - Tu zaczyna się dom tu zaczyna się dom

Każdy ma moc zmieniania świata. Rozmowa z Anną Sulińską

Zdjęcie z artykułu

Artykuł pochodzi z magazynu ESTATE

Czytaj cały numer!

            Pobierz numer 03/2025
Dominika Mikulska

Dom może stać się miejscem harmonii z naturą, a pośrednik nieruchomości może być nie tylko doradcą, ale także liderem zmian społecznych i ekologicznych. Kluczowe jest łączenie profesjonalizmu z troską o ludzi, środowisko i lokalne wspólnoty.

Anna Sulińska, pośredniczka nieruchomości i tłumaczka przysięgła, współtwórczyni AHA Real Estate, łączy zawodową pasję z ekologiczną misją. Rozmawiamy o tym, jak troska o środowisko wpływa na decyzje klientów i w jaki sposób pośrednik nieruchomości może stać się animatorem zielonych zmian.

Czy zauważasz wzrost zainteresowania klientów nieruchomościami w lokalizacjach, gdzie aktywnie realizowane są inicjatywy ekologiczne, np. ogrody społeczne, programy sadzenia drzew czy działania na rzecz czystego powietrza?

Z radością mogę powiedzieć, że obserwuję ten fascynujący trend. Zdecydowanie, rośnie zainteresowanie klientów nieruchomościami w lokalizacjach, gdzie ekologia, w tym ogrody społeczne, programy sadzenia drzew czy działania na rzecz harmonii z naturą, odgrywa kluczową rolę. W 2024 roku 60% polskich klientów deklarowało, że ceni tego typu ekologiczne atuty, choć w Polsce takich inicjatyw wciąż jest za mało.

Dlatego wystąpiliśmy z wnioskiem do Dzielnicy Ochota, proponując „Strefę Przedsiębiorczych na Ochocie” – projekt, który połączy mieszkalnictwo, budownictwo i ekologiczny styl życia, zachęcając do świadomego wyboru materiałów izolacyjnych, ekologicznych środków czystości czy ochrony roślin, podnosząc standardy życia dla wszystkich. Nie każdy może pozwolić sobie na luksus rezydencji z widokiem na park, ale wierzymy, że każdy ma moc zmieniania świata. Posadź drzewo w okolicy, postaw w domu rośliny oczyszczające powietrze, sięgnij po zdrowe, zrównoważone produkty codziennego użytku, a już stworzysz oazę harmonii. To nasza misja: inspirować i wspierać, by każdy dom tętnił życiem w zgodzie z przyrodą.

Kiedy pojawił się u Ciebie pomysł zaangażowania się w inicjatywy społeczne i ekologiczne? Czy była to potrzeba osobista, obserwacja trendów rynkowych, czy może konkretne doświadczenie zawodowe?

Obserwując rynkowe trendy, dostrzegłam, że sektor budownictwa, który odpowiada za emisję niemal 40% gazów cieplarnianych, potrzebuje głębokiej transformacji. Świadectwa charakterystyki energetycznej odgrywają tu kluczową rolę. Nie chodzi tylko o nasze portfele, ale przede wszystkim o pomiary emisji i stopniowe ich redukowanie w skali całego kraju.

Pomysł integracji inicjatyw społecznych i ekologicznych zrodził się z pasji, ale też doświadczenia zawodowego. Jako liderka, przez lata pracowałam w różnych rolach, ucząc się, jak biznes może służyć ludziom. Teraz wraz z zespołem AHA – w którym między innymi mamy geodetę precyzyjnie analizującego grunty, specjalistę od wyceny dbającego o wartość inwestycji i profesjonalnego fotografa – przekuwamy tę wiedzę w działanie.

To, co od lat jest mi bliskie – potrzeba harmonii z naturą – coraz wyraźniej widać też na rynku. Klienci nie szukają już tylko mieszkań, ale miejsc do życia w zgodzie z otoczeniem. Nasz zespół, z korzeniami na Ochocie, ale z zasięgiem w Polsce oraz za granicą, chce inspirować, oferując klientom rozwiązania, które łączą ekologię z komfortem. Nie mogę jeszcze zdradzić zbyt wielu szczegółów naszego projektu, który przygotowujemy wraz z władzami dzielnicy, ale zachęcam do śledzenia naszej strony internetowej i mediów społecznościowych. Tam będzie się działo!

Jakie wartości są dla Ciebie najważniejsze w pracy pośrednika i jak przekładają się one na promowanie lokalnych inicjatyw?

To mój ulubiony temat. Środowisko naturalne to nie tylko zwierzęta i przyroda, ale przede wszystkim ludzie. To nie mieszkania i domy są naszym największym zasobem, ale nasze emocje, uczucia i pragnienia. I tak się często składa, że są one związane z miejscem, w którym się żyje. Dlatego sprzedaż lub zakup nieruchomości to jedno z najbardziej stresujących wydarzeń w życiu, nawet jeśli jest to stres pozytywny. Jesteśmy od tego, by towarzyszyć naszym klientom w tym ważnym etapie, załatwiać formalności, negocjować w ich imieniu i czuwać, by proces przebiegł gładko, a nierzadko również zwyczajnie wysłuchać, bo – co tu dużo mówić – sprzedaż lub zakup nieruchomości zwykle jest efektem ważnych zmian w życiu o różnym charakterze: śluby, rozwody, wyjazdy, spadki, przeprowadzki.

Zdradzę coś, co wiedzą o mnie nieliczni, więc będzie to coś w rodzaju coming-outu: mam pewien nietypowy talent odziedziczony po przodkiniach z linii żeńskiej. Zdarzało się, że stawiałam moim klientkom tarota zamiast butelki wina po udanej transakcji. Dodam jednak, że nie było to wróżenie z kart, raczej taka jungowska zabawa archetypami. Koło życia i naturalne cykle umierania i odradzania się nieodłącznie wiążą się dla mnie z przyrodą.

Czy angażowanie się w działania proekologiczne stało się elementem strategii firmy?

Nasza firma jest młoda, więc za wcześnie, by o tym mówić. Jesteśmy na etapie wprowadzania tych działań. Wystąpiliśmy z wnioskiem o stworzenie „Strefy Przedsiębiorczych na Ochocie”, jesteśmy członkami Polskiego Stowarzyszenia Budownictwa Ekologicznego, podkreślamy znaczenie świadectw charakterystyki energetycznej, informujemy klientów o możliwościach renowacji instalacji, staramy się podkreślać wagę tematu, ale przede wszystkim słuchamy potrzeb naszych klientów i skupiamy się na tym, by je spełniać.

Wielu z nich interesują na przykład inwestycje zagraniczne. Specjalnie dla nich nawiązaliśmy współpracę z wyjątkowym deweloperem na Cyprze, z którym jesteśmy w stałym kontakcie. Oferujemy nie tylko mieszkania na Cyprze Południowym, ale także wille i hotele. Ta część naszej działalności pokazuje, że nie jesteśmy ekomaniakami. Jesteśmy profesjonalistami rynku nieruchomości, a nie tropicielami śladu węglowego. Dlatego, bez względu na to, jakie podejmujemy działania, nie usłyszysz od nas słowa krytyki na temat jakiegokolwiek stylu życia i nie jest to zagranie marketingowe. Wychodzę z założenia, że życie warto przeżyć nie tylko świadomie, ale także z poczuciem humoru, dystansem do siebie i szacunkiem do każdego człowieka. Nikt nie jest lepszy od nikogo, wszyscy jesteśmy tacy sami.

Jakie działania proekologiczne chciałabyś zainicjować lub rozwinąć w przyszłości w swojej okolicy?

Marzę o tym, by w przyszłości nasza okolica stała się miejscem, w którym troska o środowisko idzie w parze z troską o społeczność. Wierzę, że wszystko zaczyna się od drobnych, codziennych kroków w naszych domach.. Najbardziej zależy mi na integracji ludzi i podnoszeniu jakości życia w ich najbliższym otoczeniu, bo wierzę, że każdy z nas może być strażnikiem tej harmonii – na przykład na balkonie możemy stworzyć miniogród z ziołami w kubeczkach, które mają już drugie życie; gdzie sąsiedzi dzielą się plonami przy porannej kawie, tworząc więzi; w ogródku czy na parapecie wystarczy pojemnik z lawendą, która nie tylko cieszy oko, ale i przyciąga pszczoły, dając nam poczucie, że dbamy o naturę razem.

W domu czy mieszkaniu możemy wprowadzić ergonomiczne i minimalistyczne rozwiązania – jak wymiana żarówek na LED-y, które nie tylko oszczędzają energię, ale i tworzą przytulną atmosferę, czy zbieranie deszczówki w prostym zbiorniku, by podlewać rośliny, oszczędzając wodę i pieniądze. Wyobraźmy sobie, jak pięknie byłoby, gdyby sąsiedzi wymieniali się takimi pomysłami na podwórku, tworząc krąg wsparcia – to nie tylko ekologia, to miłość do życia, która rozlewa się na innych. W AHA Real Estate widzimy w tym misję: uczyć, inspirować i łączyć, by każdy dom tętnił życiem w zgodzie z przyrodą, a ja z całego serca wierzę, że te małe kroki mogą odmienić naszą okolicę – i nas samych.

Czy zauważyłaś, że aktywność na rzecz społeczności i środowiska wpływa na relacje z klientami lub ich decyzje zakupowe?

Z całą pewnością, tak Świadectwa charakterystyki energetycznej, które pomagają minimalizować emisję gazów cieplarnianych, nie tylko dają klientom poczucie kontroli nad domową ekonomią, ale też i ekologią. Ukierunkowanie na to rozmowy buduje między nami więź opartą na zaufaniu – klienci widzą w nas partnera, który dba o ich przyszłość.

W 2024 roku 25% polskich inwestorów wybierało nieruchomości z niskim śladem węglowym (Green Investment Trends, 2024), a ja sama doświadczam, jak rozmowy o wspólnych wartościach przyciągają klientów, którzy chcą być częścią czegoś większego.

Rozmowy o wspólnych wartościach przyciągają klientów, którzy chcą być częścią czegoś większego.

Na warszawskiej Ochocie obserwuję, jak nawet drobne gesty – na przykład dzielenie się pomysłami na zielone balkony czy wsparcie lokalnych inicjatyw – tworzą głębsze relacje, a klienci coraz częściej pytają o domy, które nie tylko oszczędzają energię, ale i łączą ludzi. To nie tylko decyzja o zakupie, ale wybór stylu życia. W AHA Real Estate z dumą pielęgnujemy te więzi, wierząc, że każda transakcja może być krokiem ku lepszemu światu dla nas wszystkich.

Czy uważasz, że pośrednik nieruchomości powinien wchodzić w rolę lidera zmian społecznych i ekologicznych na swoim terenie?

Z całego serca uważam, że tak. Wierzę, że pośrednicy nieruchomości mają niepowtarzalną szansę być liderami zmian społecznych i ekologicznych. W Stanach Zjednoczonych, gdzie rynek nieruchomości od lat wspiera zrównoważony rozwój, National Association of Realtors podkreśla, że agenci promujący ekologiczne rozwiązania, budują zaufanie i zwiększają wartość nieruchomości – w 2024 roku 35% amerykańskich pośredników angażowało się w projekty typu green certifications, co podniosło ich sprzedaż o 12%. Dla mnie to nie tylko biznes, ale misja: chronić człowieka jako część przyrody.

Promując zeroemisyjność w budownictwie – gdzie domy nie emitują dwutlenku węgla – i adaptację do zmian klimatycznych, jak systemy przeciw podtopieniom, pośrednicy mogą inspirować społeczności. Na Ochocie widzę potencjał, by zwiększać świadomość o możliwościach ujemnej emisji. Na przykład budynki z panelami słonecznymi i zielonymi dachami, które pochłaniają więcej dwutlenku węgla, niż produkują – przyczyniają się wręcz do zmniejszenia ogólnych emisji.

Oczywiście, nic nie jest proste. Wyzwaniem jest magazynowanie energii, ale są w Polsce organizacje, które działają w tym kierunku, szerząc wiedzę o tym, jak zostać prosumentem energii odnawialnej. Nie zgadzam się z pesymistami, którzy twierdzą, że z klimatem nic nie da się zrobić – dopóki żyjemy, mamy obowiązek działać, a ja w AHA Real Estate dążę do tworzenia przestrzeni, w której ludzie i natura współistnieją w harmonii. Współpraca z nami jest naprawdę prosta: wystarczy przyjść i porozmawiać, ale uwaga: nasz zapał jest zaraźliwy! Może się okazać, że coś, czego nie udało się sprzedać latami — u nas sprzeda się na pniu.

Dziękuję Ci Aniu za tę inspirującą rozmowę.

Wywiad jest cegiełką dołożoną do akcji Recamp pomaga. Wesprzeć Filipa można nadal, wpłacając na zbiórkę.

 

fot. Brajan Osiecki dla recamp.pl

 

Dominika Mikulska

Dominika Mikulska - Ekspertka marketingu z 18-letnim stażem w zawodzie. Od 2013 związana z portalem Nieruchomosci-online.pl, w którym jako b2b marketing manager realizuje projekty w sferze komunikacji i rozwoju produktu dla biur i agentów nieruchomości. Redaktor naczelna e-magazynu „ESTATE”.

Magazyn ESTATE

Skupiamy uwagę na nieruchomościach

Bezpłatny e-magazyn w 100% dla pośredników

Wiedza i inspiracje do wykorzystania od ręki dostarczane przez doświadczonych uczestników rynku nieruchomości z zakresu marketingu nieruchomości, sprzedaży i negocjacji, prawa i finansów oraz rozwoju osobistego.

Pobierz za darmo najnowszy numer

Dowiedz się więcej o magazynie ESTATE

Zobacz także

Zamknij