Nieruchomosci-online.pl - Tu zaczyna się dom tu zaczyna się dom

Inteligentne biurowce w zgodzie z lokalną społecznością

Artykuł pochodzi z magazynu „INMAG”

Czytaj cały numer!

Okładka INMAG 2/2019 Pobierz numer 2/2019
Alicja Palińska
Komentarze

fot.: materiały prasowe Eyala Litwina

Nowoczesne, czyste, ale bez życia. Dlaczego niektóre biurowce przyciągają najemców, a inne nie? Na to pytanie odpowie Eyal Litwin, dyrektor Generalny Adgar Polska – długoterminowy właściciel nieruchomości, który stawia na najnowocześniejsze technologie, ekologiczne rozwiązania, twórcze przestrzenie dla wymagających najemców oraz ideę placemakingu, czyli miejsc tworzonych razem z lokalną społecznością, która sąsiaduje z jej biurowcami.

 

Do końca 2019 roku deweloperzy dostarczą na rynek łącznie 240 000 mkw. powierzchni biurowych. W jaki sposób konkurujecie o najemców?

Nasze podejście do klientów wynika wprost ze strategii biznesowej. Adgar jest długoterminowym właścicielem nieruchomości biurowych i relacje ze swoimi klientami buduje także długofalowo, z uważnością na ich potrzeby. Zawsze bierzemy pod uwagę zdanie najemców. Ich wskazówki są dla nas bardzo cenne, bo pozwalają na dostosowanie miejsca do ich potrzeb.

Dajemy też rozwiązania dla każdego typu klienta. Jesteśmy na bieżąco z tym, co dzieje się w branży na świecie, śledzimy trendy. Tworzymy produkty na tyle elastyczne, aby odpowiadały zróżnicowanym grupom biznesowym – co-creating Brain Embassy czy przestrzeń hybrydową BeYOURSeLF, które wspierają rozwój biznesów w różnym wieku i różnych rozmiarów.

Innowacje to strategiczny element wyróżniający działalność Adgar Polska. Jakie nowoczesne technologie wykorzystujecie w budynkach znajdujących się w portfolio firmy?

Innowacje i nowe technologie towarzyszą nam od blisko 20 lat. Według mnie podążanie z duchem czasu, szczególnie w branży deweloperskiej, to coś naturalnego i koniecznego. Nasze budynki mają wysokiej jakości szkielety światłowodowe, które umożliwiają bezpieczne i szybkie korzystanie z internetu. Jeśli mowa o bezpieczeństwie, to budynki są zasilane przez dwie niezależne linie chronione przez agregaty prądotwórcze i UPS. Poza tym dajemy możliwość korzystania z parkingów wyposażonych w wiele udogodnień, takich jak wysyłanie zaproszeń do gości lub system automatycznie rozpoznający numery tablicy rejestracyjnej. Posiadamy również technologię BMS, która integruje wszystkie systemy w budynku, a sterowanie dostępne jest z poziomu aplikacji. Dysponujemy także Data Center dostępnym dla użytkowników naszych powierzchni, a przy tym korzystamy z najlepszych rozwiązań dostarczanych przez Cisco, SKIDATA, Honeywell, Kinnarps i wielu innych.

Zdaję sobie sprawę, że obecnie jak nigdy dotąd, liczą się też technologie wspierające ekologię. Korzystamy z nich, generując realne oszczędności w eksploatacji – za efektywność energetyczną budynków zostaliśmy nawet nagrodzeni. Audytorzy wzięli pod uwagę wykorzystanie rozwiązań oszczędzających wodę i energię, minimalizując zużycie chemikaliów, gospodarkę odpadami, a także wykorzystanie ekologicznych materiałów z recyklingu.

 

Obecnie jak nigdy dotąd, liczą się nowoczesne technologie wspierające ekologię.

 

Z drugiej strony wiem, że naszym najważniejszym kapitałem są ludzie i to właśnie oni zasługują na największą uwagę. Stąd między innymi pomysł programu Be Smarter Together oraz wykorzystanie narzędzi Points of You i Design Thinking, które są kolejnymi przykładami innowacji. To formuły nie tylko do wzajemnego poznania się, ale także pomocy najemcom w biznesie i stworzenia wspólnej przestrzeni.

Oferujecie Państwo nie tylko klasyczny model najmu powierzchni biurowych. Jak reagujecie zatem na zmieniające się oczekiwania i potrzeby najemców, często innowacyjnych, dynamicznie rozwijających się firm?

Od 20 lat współtworzymy warszawski rynek biurowy i przyglądamy się zachodzącym na nim zmianom, procesom, potrzebom najemców. Oprócz obserwowania rynku nieruchomości, staramy się również wychodzić z inicjatywą. Tak zrodził się na przykład pomysł najmu hybrydowego. Koncept ten jest odpowiedzią na potrzeby firm, dla których kluczowe są takie aspekty, jak: w pełni wyposażone biuro dostępne od zaraz, wysokiej jakości design, brak kaucji czy jednomiesięczny okres wypowiedzenia. Takie rozwiązanie daje wiele korzyści, również ze względu na optymalizację kosztów prowadzenia działalności czy zwiększenie produktywności pracowników. Powierzchnia została zaprojektowana w taki sposób, by jej użytkownicy byli mniej skrępowani niż w tradycyjnych biurach, mieli poczucie przestrzeni, mogli swobodnie przemieszczać się, spotykać pracowników innych firm czy korzystać z programów rozwojowych.

Z drugiej strony proponujemy rozwiązanie co-workingowe, ale nie w klasycznym wydaniu. W Brain Embassy kierujemy się filozofią lifespace co-creating, co oznacza okazję do twórczego funkcjonowania w miejscu, w którym można poczuć się jak w pracy i w domu zarazem, plastycznie dostosowując rytm działań do osobistych preferencji. Takie rozwiązania cieszą się zainteresowaniem małych i średnich przedsiębiorców, start-upów, freelancerów, a także globalnych korporacji. Najemcy doceniają możliwość wspólnego spędzania czasu, ale też miejsca odosobnienia.

Najnowocześniejsze, funkcjonalne, dopracowane w szczegółach przestrzenie biurowe to wyróżniki, za które firma Adgar zdobywa nagrody. Jak stworzyć przestrzeń do pracy, która inspiruje i pobudza kreatywność?

Przestrzeń, która inspiruje, po pierwsze musi być różnorodna, czyli zaspokajać potrzeby użytkowników, którzy także bardzo różnią się między sobą. Już dawno minęły czasy jednego biurka, w tym samym miejscu. Nowe pokolenia potrzebują nieustannych zmian, dopasowanych do ich rytmu dnia, co oznacza również, że taka przestrzeń musi być dostępna 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Kreatywna przestrzeń to taka, w której pracownicy wcale się nimi nie czują.

Jestem przekonany, że przestrzeń wpływa na efektywność i kreatywność w pracy. Inspirująca przestrzeń daje wolność tworzenia. Dlatego od lat przyświeca nam myśl Human Centric Design. W ramach tej filozofii biuro to nie tylko piękna wizytówka firmy, ale wygodne, funkcjonalne i zróżnicowane w sposób zaspokajający potrzeby użytkowników miejsce. Liczą się jakość i wygoda. Przekonaliśmy się więc, że warto postawić na ergonomiczne meble, które pomagają dbać o kręgosłup i lepsze samopoczucie, ale także na dostępność kawiarni, siłowni lub przedszkola w budynku. Nie należy zapominać o rzeczach, o których zwykle nie myślimy w miejscu pracy. Mam tu na myśli powietrze dobrej jakości, którym oddychamy, czy zieleń. W naszych budynkach przykładamy wielką wagę do rozwiązań ekologicznych, takich jak filtry antysmogowe, które mają dobry wpływ na ogólne samopoczucie przebywających w nich ludzi.

Kreatywna przestrzeń, która inspiruje, to taka, w której pracownicy wcale się nimi nie czują.

 

Najnowsza inwestycja obejmuje budowę amfiteatru, który powstanie bezpośrednio przed budynkiem Adgar BIT na warszawskim Mokotowie. Skąd pomysły na takie nietypowe zagospodarowanie przestrzeni?

Misją firmy Adgar Poland jest stworzenie lepszego miejsca do pracy i życia. Dlatego nie chciałbym, aby Mokotów kojarzył się wyłącznie z pracą, gdzie życie kończy się po godzinie 17.00. Przyglądaliśmy się potrzebom całej dzielnicy i wpadliśmy na pomysł, by zbudować tu amfiteatr. To nasz sposób, abyśmy wszyscy spędzali czas razem i wzajemnie się inspirowali, budowali relacje między sąsiadami. Planujemy już cały kalendarz wydarzeń i zapewniam, że będzie się działo!

 

Misją firmy Adgar Poland jest stworzenie lepszego miejsca do pracy i życia.

 

Czy da się połączyć przestrzeń do życia i spędzania wolnego czasu z przestrzenią biurową?

Spora część najemców to start-upy czy zespoły projektowe. Zwłaszcza w początkowej fazie ich rozwoju spędzają w miejscu pracy dużo czasu. Wyobrażam sobie, że właśnie dla nich znacznym ułatwieniem są w pełni wyposażone kuchnie, pokoje drzemek, prysznice w budynkach, rowery BMW do bezpłatnego wynajęcia, zajęcia jogi, warsztaty, które wspierają rozwój osobisty, a przez to rozwój firm, w końcu też dostęp do społeczności gotowej pomóc w przeróżnych sytuacjach – nikt nie jest sam i nie musi samotnie szukać rozwiązań.

 

fot. materiały prasowe Adgar Poland

 

W jaki jeszcze sposób realizujecie ideę placemakingu w swoich lokalizacjach?

Jesteśmy obecnie tak zabiegani i zapracowani, że wszelkie udogodnienia są na wagę złota. Czas, chyba dla nas wszystkich, jest najcenniejszą walutą i zakładam, że w najbliższych latach się to nie zmieni. Dlatego dobieramy usługi tak, aby pracownicy biurowi mogli z nich korzystać, maksymalnie go oszczędzając. Siłownie, przedszkola, myjnie samochodowe na miejscu to np. więcej czasu dla rodziny i życia osobistego.
Ideę placemakingu stosujemy również, tworząc kolejne co-creatingowe lokalizacje. Organizujemy w nich warsztaty Design Thinking, aby ich użytkownicymogli dzielić się wrażeniami i wyrażać swoje potrzeby, które uwzględniane są w projektach. W ten sposób powstaje przestrzeń, która jest ukształtowana pragnieniami jej społeczności. Wierzę, że takie podejście stanowi główny wyróżnik Agdar Polska.

Bardzo dziękuję za rozmowę.

Alicja Palińska

Alicja Palińska - Project manager w zespole Nieruchomosci-online.pl. Odpowiada za realizację projektów związanych z podnoszeniem funkcjonalności serwisu, strategię komunikacji i promocji oraz opracowywanie analiz na podstawie danych z portalu na potrzeby raportów i artykułów. Członek zespołu redakcyjnego e-magazynu "ESTATE".

Magazyn „INMAG”

Marketing. Sprzedaż. Trendy.

Bezpłatny e-magazyn dedykowany marketerom rynku pierwotnego

Merytoryczne artykuły od ekspertów i praktyków branży deweloperskiej dotyczące promocji inwestycji, wzmacniania sprzedaży, skutecznych negocjacji i najnowszych trendów na rynku.

Pobierz za darmo

Dowiedz się więcej o magazynie „INMAG”

Zobacz także

Magdalena Krukowska

Rynek pierwotny w I półroczu 2023 r.

15.09.2023

Magdalena Krukowska

Rynek pierwotny w I kwartale 2023 r.

25.05.2023

Magdalena Krukowska

Podsumowanie roku 2022 na rynku pierwotnym

13.03.2023