Nieruchomosci-online.pl - Tu zaczyna się dom tu zaczyna się dom

10 zasad sukcesu w biznesie

Artykuł pochodzi z magazynu ESTATE

Czytaj cały numer!

            Pobierz numer 01/2023
Anna Urbańska
Komentarze

fot.: Riccardo Annandale / unsplash.com

Początek roku niezmiennie wiąże się z weryfikacją swoich celów, pragnień i potrzeb – również tych zawodowych. To właśnie czas, w którym przedsiębiorcy najczęściej planują nowe strategie, a także szukają źródeł inspiracji, które mogłyby się przyczynić do rozkwitu ich biznesu. Wielokrotnie pomagałam im w tym rozkwicie, a w celu ustrukturyzowania przekazywanej im wiedzy stworzyłam praktyczny dekalog działań prowadzących do odniesienia sukcesu na polu zawodowym. Każdy jego element daje możliwości pozyskiwania klientów, zarabiania pieniędzy oraz zdobywania nowych, cennych doświadczeń na polu biznesowym.

1. Znajdź niszę

Jak wybić się na rynku podobnych usług lub produktów? To proste – wystarczy robić coś innego niż wszyscy lub robić to inaczej, a w rezultacie wyróżnić się na tle konkurencji. Kiedy powielamy schematy biznesowe innych, kopiując to, co robią, mamy mniejsze szanse na to, że na tym samym rynku znajdzie się popyt na naszą ofertę. Warto kierować się zatem maksymą: „Zrób dziś coś inaczej niż zwykle, albo zrób coś, czego zwykle nie robisz”. W praktyce może to oznaczać zastanowienie się, jak zapewnić klientowi doświadczenie, którego nie znajdzie gdzie indziej lub znalezienie określonego typu klienta, do którego chcemy trafić i zaopiekowanie się jego potrzebami w innowacyjny sposób. Agencja nieruchomości typu premium? Nietypowy sposób prezentacji lokalu? Jedno jest pewne – powiew świeżości może przynieść rewolucyjne zmiany.

2. Dostarczaj klientowi efekt wow

Zgodnie z zasadą efektu wow warto dawać klientowi więcej niż oczekuje. Można to robić na różne sposoby: pomagać mu, gdy napotka problem; wspierać go w realizacji planów; edukować go czy oferować dodatkową wartość. To na przedsiębiorcy spoczywa odpowiedzialność, by być z klientem w nieustającym kontakcie. Budując długofalowe relacje, dbamy o to, by klient chciał do nas wracać lub zaczął polecać nas innym.

Efekt wow może się wiązać chociażby z tym, że podczas finalizowania transakcji klient otrzymuje od nas dodatkową usługę lub produkt, które w normalnych okolicznościach są płatne. Praktyczny prezent dla nowego właściciela nieruchomości, zaoferowanie dodatkowego doradztwa czy pomoc w aranżacji wnętrz – jest wiele elementów, które mogą być na miarę złota, sprawiając, że słowo wow samo ciśnie się na usta.

3. Nieustannie rozwijaj swoją firmę

To bardzo ważne, by ciągle udoskonalać oferowane usługi. W biznesie nie ma miejsca na spoczywanie na laurach. Zawsze warto szukać nowych pomysłów, wykazywać się kreatywnością oraz szukać nowych rozwiązań dla swojej firmy. Może się to wiązać zarówno z korzystaniem z branżowych szkoleń czy doradztwa profesjonalistów, jak i z otwartością na sugestie klientów, działania konkurencji czy zmieniające się okoliczności. Poszukujmy, testujmy, zmieniajmy.

Czasem nie chodzi o znalezienie nowej przynęty, ale o znalezienie nowego stawu.

4. Dbaj o sprzedaż

Marketing nie sprowadza się obecnie do wyodrębnionej kampanii. To wszystkie działania, które podejmujemy na porządku dziennym w ramach dążenia do wygenerowania nowych zysków. Aby ułatwić sobie ten proces, warto inwestować w marketing relacji i konsekwentnie zbierać od klientów rekomendacje.

W obszarze sprzedaży nie ma większej wartości niż indywidualność. Poprzez źle skrojone lub zbyt słabo sprecyzowane kampanie marketingowe organizowane przez agencje z zewnątrz można stracić dziesiątki tysięcy złotych. Kluczem do sukcesu jest uświadomienie sobie, że naszą największą inwestycją marketingową jest nasz obecny klient. Właśnie dlatego dobry, partnerski program zdobywania rekomendacji, w którym każda strona zyskuje, jest wart znacznie więcej od sztucznie pompowanych akcji marketingowych.

5. Specjalizuj się

Zaufanie klientów zdobywamy, gdy stajemy się ekspertami w swojej branży. Warto budować swój PR i pozycję w danym obszarze. Może to oznaczać chociażby aktywne uczestnictwo na branżowych targach czy pisanie artykułów lub blog. Chodzi o to, by stać się pierwszym wyborem swojego klienta.

Specjaliści od PR często rekomendują kreowanie marki. Dużo efektywniej jest jednak budować tę markę na bazie posiadanych zasobów – naszych kompetencji, doświadczeń, autentyczności. Taka strategia zawsze się obroni.

fot. Manasvita S / unsplash.com

6. Bądź wydajny

W celu zadbania o własną wydajność dobrze jest wyznaczać sobie i swojemu zespołowi nowe cele, tworzyć plany działania dla poszczególnych projektów oraz ustalać priorytety. Oznacza to również eliminację rozpraszaczy. Czas spędzony w pracy powinien być przeznaczony na konstruktywne działanie.

Brian Tracy powiedział kiedyś, że kiedy jest na wakacjach, to jest tam na 100%, a kiedy pracuje, nie liczy się dla niego nic poza pracą. To świetne podejście, które pomaga nam skoncentrować się na tym, co najważniejsze. Warto zadbać o listę priorytetów na dany dzień, tydzień, miesiąc, kwartał i rok.

7. Dbaj o pieniądze w firmie

Złotą zasadą dotyczącą finansów w biznesie jest precyzyjne oddzielenie własnych pieniędzy od pieniędzy firmowych. Sam przepływ gotówki nie wystarczy – firma musi zarabiać. Dla własnego bezpieczeństwa zawsze warto mieć rezerwę finansową. Pieniądze są ważne i same do nas nie przychodzą – są w rękach naszych klientów.

Wielu początkujących przedsiębiorców napotyka wyzwania w tej materii. Niektórzy boją się wyceniać swoją pracę, a w rezultacie tę wycenę zaniżają. Innym trudno jest zrozumieć różnicę pomiędzy przychodem a dochodem, co zawsze prowadzi do finansowego chaosu. Właśnie dlatego to szalenie ważne, by wyposażyć się w niezbędną wiedzę, a następnie mierzyć, liczyć, porównywać i wyciągać wnioski. To naprawdę zmienia jakość prowadzonego biznesu.

8. Koncentruj się na możliwościach, a nie na ograniczeniach

Jedna z najbardziej przydatnych zasad w biznesie brzmi: „rób, co możesz, z tym, co masz”. Niezależnie od okoliczności zawsze jest jakieś rozwiązanie bieżących problemów.

Burzliwe wydarzenia, takie jak rosnąca inflacja, wojna czy epidemie, napędzają strach wśród przedsiębiorców. Dziesiątki firm czekają na lepsze czasy zamiast dostosować swoje działania do nowych okoliczności. Niestety, biznes nie toleruje bierności. Przetrwają tylko ci, którzy coś robią. Nie chodzi tu o puste działania, ale o codzienne aktywności dążące do realizacji biznesowych celów. Czasy pandemii pokazały, że nawet w ekstremalnie trudnych warunkach można dostosować swoją ofertę do potrzeb rynku – chociażby poprzez wykorzystanie mocy mediów społecznościowych. Kreatywność w poszukiwaniu rozwiązań jest bezcenna.

Biznes nie toleruje bierności. Przetrwają tylko ci, którzy działają.

9. Buduj biznes oparty na zaufaniu

Największe uznanie zyskują przedsiębiorcy, którzy działają autentycznie, nie rzucając słów na wiatr i nie mijając się z prawdą. Błędy zdarzają się w każdej branży. Jeśli do nich dojdzie, warto jak najszybciej poinformować o tym swojego klienta, biorąc odpowiedzialność za swoje czyny i oferując rekompensatę.
Cokolwiek się dzieje, niezależnie od tego, czy mowa o sprzedaży, obsłudze klienta, reklamacjach czy niepochlebnych opiniach, zawsze należy odwoływać się do faktów, a nie pustych deklaracji. Naprawdę może to zmienić oblicze naszych relacji z klientami.

10. Twórz systemy, formuły, standardy działania, checklisty

Skuteczny przedsiębiorca systematyzuje swój biznes i sprawia, że funkcjonuje on nawet bez jego obecności – w innym przypadku ciągle byłby w pracy. Warto budować swój biznes tak, jakbyśmy mieli go jutro sprzedać – nawet, jeśli nigdy nie zamierzamy tego zrobić. Pomocne może się okazać pytanie: „czy kupiłbym swój własny biznes?”.

W dążeniu do tego celu przydatne będzie wdrażanie systemów, procesów, procedur czy podręczników działania. Warto zapisywać i archiwizować wszystko w taki sposób, aby nasz biznes rósł także bez naszej fizycznej obecności. Kto wie, być może kiedyś ktoś faktycznie go od nas kupi, umożliwiając nam komfort cieszenia się owocami własnej pracy. Warto być przygotowanym.

Powyższy dekalog przyczynił się już do rozwoju niejednej firmy, a jego uniwersalność sprawia, że można go zastosować w każdej branży. Czasami wystarczy wdrożyć nawet jeden punkt z tej listy, by doświadczyć zupełnie nowych korzyści i odmienić oblicze swojego biznesu. Otwartość na działanie w duchu zmian może przynieść fenomenalne efekty.

Powodzenia!

Anna Urbańska

Anna Urbańska - Master Trener Structogramu, metodologii, która wykorzystując wiedzę o badaniach genetycznych mózgu, pozwala skuteczniej sprzedawać, zarządzać i radzić sobie w relacjach ze sobą i z innymi. Zarządza Centrum Edukacyjno-Consultingowym CONCRET, jest wiceprezesem zarządu i partnerem Instytutu Colina Rose – jednej z najprężniej rozwijających się szkół językowych. Jest jedną z nielicznych świecie neurocoachów i autorką wielu książek m.n. : “Otrzep kolana i biegnij”, “Mózg Fabryka Sukcesu”, “Teraz Autentyczność”, “Jak w 30 dni zwiększyć swoją efektywność”, “Jak zbudować swój wizerunek w 30 dni”, „DNA Biznesu”. Więcej na: www.annaurbanska.pl

Magazyn ESTATE

Skupiamy uwagę na nieruchomościach

Bezpłatny e-magazyn w 100% dla pośredników

Wiedza i inspiracje do wykorzystania od ręki dostarczane przez doświadczonych uczestników rynku nieruchomości z zakresu marketingu nieruchomości, sprzedaży i negocjacji, prawa i finansów oraz rozwoju osobistego.

Pobierz za darmo najnowszy numer

Dowiedz się więcej o magazynie ESTATE

Zobacz także