Nieruchomosci-online.pl - Tu zaczyna się dom tu zaczyna się dom

Młodzi vs starsi na rynku nieruchomości – dwa światy, jeden rynek

Zdjęcie z artykułu

Anna Zachara-Widła

Wiemy, że rynek nieruchomości to nie monolit, a jego obraz różni się, czasem diametralnie, w zależności od wieku, sytuacji życiowej czy dotychczasowych doświadczeń. Nasze badania „To my. Polacy o nieruchomościach” wyraźnie pokazują, że młodsi oraz starsi Polacy funkcjonują w nieco innych mieszkaniowych rzeczywistościach. Jakie najważniejsze wnioski na temat różnic pokoleniowych płyną z naszych badań i co warto brać pod uwagę w relacji z osobami w różnym wieku?

Młodzi chcą, ale nie mogą

Najwięcej osób planujących zakup nieruchomości to osoby w wieku od 25 do 34 lat, a także ci w wieku 35-44 lata. To grupy, które często wchodzą w etap zakładania rodziny, a ich sytuacja finansowa bywa już nieco bardziej stabilna. To także rodziny, które szukają większej powierzchni.
Jednocześnie najmłodsi badani (18-34 lata) to znacznie częściej osoby wynajmujące mieszkania oraz takie, które nie posiadają jeszcze żadnej nieruchomości. W grupie badanych w wieku 18-24 lata to aż 40% osób, a w starszej 25-34 lata – 32%. Dla porównania, wśród najstarszych Polaków (powyżej 55 roku życia) odsetek tych, którzy nie posiadają żadnej nieruchomości, sięga tylko 12%.

Młodzi Polacy aspirują do kupowania i posiadania swoich nieruchomości, ale możliwości w tym zakresie mają ograniczone i nasze badania to potwierdzają. Oprócz braku stabilności finansowej problem stanowią oczywiście wysokie ceny, ale także dostępność kredytów. To duża bariera dla aż 54% osób w wieku od 25 do 34 lat oraz 36% młodszych do 24. roku życia. To podobnie trudny temat dla dojrzałych badanych – 58% osób pomiędzy 35. a 44. rokiem życia uważa, że obecnie bardzo trudno o kredyt.

Starsi stabilniejsi i bardziej zadowoleni

Ponad 77% osób 55+ jest zadowolonych z miejsca, w którym mieszka. Wśród 18–24 latków odsetek ten nieco spada do 65%. To nadal dużo, ale widać wyraźnie, że zadowolenie ze swojego miejsca zamieszkania rośnie wraz z wiekiem – im jesteśmy starsi, tym częściej udaje nam się spełniać swoje potrzeby, również te mieszkaniowe. Z wiekiem zmieniają się także nasze oczekiwania, częściej doceniamy już to, co posiadamy. Młodość rządzi się tutaj innymi prawami.

Osoby starsze rzadziej planują zmianę miejsca zamieszkania – 78% nie deklaruje żadnych aktywności na rynku nieruchomości w najbliższym czasie, a także nie wykonywało żadnych działań w ostatnim roku.
Nie oznacza to jednak, że będzie to grupa zupełnie na rynku nieaktywna. Pamiętajmy, że w związku z trudną sytuacją mieszkaniową najmłodszych pokoleń, to starsi być może wejdą na rynek kupować dla nich mieszkania.

Źródło: „To my. Polacy o nieruchomościach”; Nieruchomosci-online.pl; maj 2025; N=1004

Wszyscy widzą drożyznę, a frustracja mieszkaniowa obecna w każdym wieku

Co do tego, że obecne ceny mieszkań są wysokie, zgadzamy się wszyscy (81% ogółu badanych) właściwie niezależnie od wieku. Optymizm nieco częściej zauważalny jest wśród najmłodszych osób do 24. roku życia, ale wynikać może w dużej mierze z niewielkich doświadczeń na rynku.
Większość badanych (65%), niezależnie od wieku ma poczucie, że „Obecnie, mało kto z mojego otoczenia może sobie pozwolić na kupno mieszkania lub domu” – to powszechne przekonanie, które pokazuje, że ocena sytuacji i trudna sytuacja na rynku mieszkaniowym doskwiera wszystkim grupom. Młodzi jednak, szczególnie osoby w wieku od 25 do 34 lat, znacząco częściej o tym rozmawiają i poruszają ten temat w gronie rodziny i znajomych.

Źródło: „To my. Polacy o nieruchomościach”; Nieruchomosci-online.pl; maj 2025; N=1004

Nie tylko starsi chcą posiadać

Mogłoby się wydawać, że potrzeba posiadania nieruchomości na własność zamiast jej wynajmowania będzie domeną starszych pokoleń. To jednak nieprawda, bo nasze badania pokazują, że chęć posiadania nieruchomości to potrzeba osób w każdym wieku. Młodość nie oznacza większej chęci do wynajmu. To niejednokrotnie po prostu konieczność wynikająca z braku możliwości wejścia w posiadanie własnego lokum.

I tak, jedynie 21% Polaków jest zdania, że lepiej wynajmować niż posiadać. Odsetek ten jednak niewiele się zmienia, gdy spojrzymy na różne pokolenia. Wśród dwóch najmłodszych grup badanych w wieku 18-24 lata oraz 25-34 lata jedynie 24% osób podziela tę opinię. Nieco więcej, bo 28% tego rodzaju głosów pojawia się wśród starszych badanych do 44 roku życia. Nie są to jednak duże różnice, co pokazuje, że potrzeba posiadania nieruchomości na własność widoczna jest w każdym wieku, a u Polaków jest silnie zakorzeniona.

Źródło: „To my. Polacy o nieruchomościach”; Nieruchomosci-online.pl; maj 2025; N=1004

Rynek nieruchomości w Polsce to nie jeden, ale wiele równoległych rynków pokoleniowych. Młodzi często kierują się mocniej emocjami, ale ogranicza ich finansowa rzeczywistość. Starsi – stabilni właściciele – są bardziej odporni na wahania, ale też mniej elastyczni i jednocześnie mniej otwarci na zmiany.

Dla branży nieruchomości oznacza to jedno: strategia „dla wszystkich” już nie działa.

Mieszkania trzeba dziś budować i sprzedawać z uwzględnieniem różnych oczekiwań osób w różnym wieku, na różnych etapach życia, znajdujących się w różnej sytuacji materialnej, ale także mających różne wcześniejsze doświadczenia związane z kupnem, sprzedażą czy wynajmem.

O czym zatem warto pamiętać?

  • O spersonalizowanej komunikacji dopasowanej do aktualnej sytuacji potencjalnych kupujących. Inaczej na nieruchomość będą patrzeć osoby, które wiele lat wynajmowały, inaczej starsi kupujący, którzy zmieniają powierzchnię, a jeszcze inaczej ci, którzy dopiero wchodzą na rynek i mają wobec niego duże oczekiwania, a mniejsze możliwości.
  • O różnorodnej argumentacji dostosowanej do sprzedawanej nieruchomości i tego, kto może być nią zainteresowany i czyje potrzeby może ona potencjalnie spełniać.
  • O stałym badaniu i obserwowaniu potrzeb oraz oczekiwań kupujących, bo te cały czas się zmieniają i będą zmieniać (demografia, megatrendy, styl życia, zmiany społeczno-ekonomiczne).
  • O obserwowaniu zwyczajów i trendów obecnych w ujęciu ogólnopolskim, ale także na rynkach lokalnych.
  • O zapewnianiu kompleksowego i merytorycznego wsparcia uwzględniającego aktualne bariery wejścia na rynek poszczególnych grup klientów.
  • O niewykluczaniu starszych grup kupujących – społeczeństwo się starzeje, demografii nie oszukamy, a to te grupy będą najbardziej stabilne finansowo oraz bardziej mobilne niż wcześniejsze pokolenia „seniorów”.
Anna Zachara-Widła

Anna Zachara-Widła - Customer Voice Expert w Nieruchomosci-online.pl. Badaczka z blisko 20-letnim doświadczeniem. Od 2025 r. odpowiada w portalu za realizację badań, które pokazują rynek nieruchomości nie przez pryzmat klasycznych danych, ale oczami ludzi – kupujących, sprzedających, wynajmujących. Ideą tych badań jest nie tylko analiza potrzeb uczestników rynku, ale przede wszystkim poznanie ich opinii, postaw oraz zrozumienie codziennych decyzji – tych, które często wynikają z życiowych zmian i emocji, a nie tylko z kalkulacji. W przeszłości realizowała liczne projekty badawcze m.in. w Polskiej Radzie Centrów Handlowych, Polpharmie, „Dzienniku Gazecie Prawnej” i wydawnictwie INFOR, a także w Onkofundacji Alivia, która wspiera osoby chore onkologicznie.

Magazyn ESTATE

Skupiamy uwagę na nieruchomościach

Bezpłatny e-magazyn w 100% dla pośredników

Wiedza i inspiracje do wykorzystania od ręki dostarczane przez doświadczonych uczestników rynku nieruchomości z zakresu marketingu nieruchomości, sprzedaży i negocjacji, prawa i finansów oraz rozwoju osobistego.

Pobierz za darmo najnowszy numer

Dowiedz się więcej o magazynie ESTATE

Zobacz także

Zamknij