Nieruchomosci-online.pl - Tu zaczyna się dom tu zaczyna się dom

Czemu Ania z Tomkiem nie znajdą wymarzonego M z windą?

Alicja Palińska
Komentarze

Ania z Tomkiem, po urodzeniu córeczki, szukają większego mieszkania. Ich dodatkowym kryterium jest obecność windy w budynku. Zaczynają poszukiwania od sprawdzenia ofert na portalach ogłoszeniowych. Posługując się tym przykładem, możemy zastanowić się, czy poszukiwania nowego lokum będą dla nich łatwe i przyjemne.

Potrzeby (wyszukiwania) vs. rzeczywistość (kompletność)

Znając potrzeby i zachowania użytkowników poszukujących nieruchomości, zestawię je z danymi z portalu Nieruchomosci-online.pl przedstawiającymi wartości kompletności pól dla konkretnych cech nieruchomości. Uzyskam przez to informacje, jakie szanse mają Ania z Tomkiem na szybkie dotarcie do ofert spełniających ich kryteria poszukiwania.

Temat artykułu jest dość kontrowersyjny, bo oczywiście nie twierdzę, że Ania z Tomkiem nie znajdą dla siebie idealnego mieszkania. Jednak każdy zgodzi się, że proces zakupowy jest z reguły długi i męczący – przeglądanie ofert, kontakt z ogłoszeniodawcami, dopytywanie o szczegóły dotyczące nieruchomości, oglądanie potencjalnych lokali. A to, już po etapie podjęcia decyzji o zakupie nowego M, dopiero początek dalszej drogi. Obsługującym rynek nieruchomości zależy, aby jak najbardziej ułatwić i przyśpieszyć podjęcie decyzji i doprowadzenie do transakcji.

 

Ale czy rzeczywiście pośrednik nieruchomości, który ma w swojej bazie daną nieruchomość, zawsze ułatwia poszukującym jej znalezienie?

 

Oto dane, jakich informacji poszukują użytkownicy oraz jaka część z nich jest udostępniana przez ogłoszeniodawców – z porównaniem ogłoszeń  bezpośrednich i pochodzących z automatycznych importów od biur nieruchomości.

Jak użytkownicy filtrują ogłoszenia i doprecyzowują swoje zapytania?

Oprócz podstawowego widoku wyszukiwarki, którą mają do dyspozycji poszukujący, istnieje możliwość skorzystania z jej rozbudowanej wersji. Po rozwinięciu przedstawia ona dodatkowe kryteria wyszukiwania, zawierające te cechy nieruchomości, które są istotne z punktu widzenia potencjalnych kupców lub wynajmujących.

Obecność konkretnych cech nie jest przypadkowa (np. piętro, rok budowy, balkon, piwnica, winda itp.). Zostały one wybrane po analizach dotychczasowego użycia wyszukiwarki. Jej wygląd jest ciągle optymalizowany oraz dostosowywany do aktualnych potrzeb i oczekiwań korzystających z portalu Nieruchomosci-online.pl, tak aby ułatwić dotarcie do ofert.

 

Rys. 1. Widok dodatkowych kryteriów wyszukiwania (mieszkania/sprzedaż).

rys1_widok-wyszukiwarka_Nieruchomosci-online

Z analiz wykorzystania wyszukiwarki ogłoszeń w portalu Nieruchomosci-online.pl można wnioskować, które kryteria w poszukiwaniu nieruchomości są najistotniejsze dla klienta. Posługując się tymi precyzyjnymi informacjami, należy tak uzupełnić ogłoszenie, aby było częściej wyświetlane na listach wyszukiwania.

Wiedza na temat tego, co jest najczęściej wyszukiwane pozwala zadbać o uzupełnienie ogłoszenia tak, aby zagwarantować jego wyświetlanie na listach wyników. Jeśli ogłoszenie będzie zawierało komplet istotnych informacji, wówczas zostanie zaprezentowane przed poszukującymi. Jeśli zabraknie mu filtrowanych kryteriów, niestety trafi na nie mniej osób.

 

kryteria-wyszukiwania_mieszkanie-na-sprzedaz-bable

Dla większości użytkowników istotniejsza jest wielkość mieszkania (59% osób doprecyzowuje liczbę pokoi OD), niż cena (56% wpisuje konkretną cenę DO, najczęściej podając pełną kwotę).

W przypadku mieszkań (bez względu na rodzaj transakcji) najczęściej doprecyzowywanym kryterium jest powierzchnia określana liczbą pokoi, następnie cena do wskazanej kwoty. Oprócz tego nie należy zapominać o udzieleniu informacji na temat dzielnicy, balkonu, roku budowy budynku, piętra, na którym znajduje się mieszkanie, oddzielnej kuchni, przynależności piwnicy, garażu czy obecności windy w budynku. Ciekawą informacją jest, że obecność balkonu jest ważniejsza dla poszukujących (21% wyszukiwań) niż wiek budynku (20%), piętro (15%) czy przynależność piwnicy (6% wyszukiwań).

Niestety z różnych powodów często brakuje informacji w ogłoszeniu o tych dodatkowych atutach.

 

 

Klienci szukający domów na sprzedaż w pierwszej kolejności zwracają uwagę na cenę, dookreślając przede wszystkim pozycję „cena do”. Cena, w przeciwieństwie do mieszkań, jest ważniejsza niż przestrzeń. Następnie znaczącą wartością jest wielkość domu pod względem powierzchni oraz liczby pokoi. Wiek budynku oraz wielkość działki choć mają mniejsze, to jednak wciąż istotne znaczenie podczas filtrowania ogłoszeń. Podczas uzupełniania ogłoszeń dotyczących domu na wynajem warto podać dokładną liczbę pokoi, które się w nim znajdują, ponieważ jest to kryterium wybierane przez 85% filtrujących ogłoszenia.

 

Ogłoszenie ma szansę częściej pojawić się na listach, jeżeli będzie miało pożądane informacje. I na odwrót - jeżeli coś nie zostanie uwzględnione w ogłoszeniu, a będzie to wyszukiwane, ogłoszenie nie otrzyma szansy zaprezentowania się przed poszukującym. Innymi słowy, jest to bezkosztowy sposób na pozycjonowanie ogłoszenia i zwiększenie widoczności nieruchomości.

 

Kompletność ogłoszeń: pośrednicy vs. sprzedający bezpośrednio

Kluczową korzyścią dbania o kompletność ogłoszeń jest budowanie przewagi konkurencyjnej. Z danych Nieruchomosci-online.pl wynika, że potencjał dotyczący kompletności nie jest w pełni wykorzystywany i poszukujący filtrujący listy ogłoszeń po konkretnych cechach nieruchomości nie mają możliwości trafić na wszystkie na rynku lokale spełniające ich wymagania.

Dodatkowo zachęcam do zwrócenia uwagi, w ilu procentach uzupełniają swoje ogłoszenia sprzedający bezpośrednio.

Oto analiza danych dotycząca procentowych wartości kompletności pól pochodzących z importów w zestawieniu z danymi wprowadzanymi ręcznie przez sprzedających bezpośrednio w portalu.

rys6_tabela-kompletnosc-mieszkanie

 

rys7_tabela-kompletnosc-domy

 

rys8_tabela-kompletnosc-działki

rys10_tabela-kompletnosc-lokal

rys9_tabela-kompletnosc-budynek

Zadbanie o kompletność ogłoszeń to lepsze pozycjonowanie ofert w portalu oraz szansa na częstsze odwiedziny ogłoszeń w porównaniu z niekompletnymi ofertami konkurencyjnymi. Dodatkowo w zestawieniu z tymi samymi danymi, ale uzupełnianymi przez sprzedających bezpośrednio, którzy szczegółowiej opisują swoje oferty, okazuje się, że pośrednicy nieruchomości także tracą i mają mniej szans na wyświetlenie swoich ogłoszeń filtrującym ogłoszenia.

Wiedza na temat preferencji zakupowych klientów to podstawowy element rozwoju. Internet to możliwość pozyskania informacji na temat tego, jak klienci podejmują decyzje i co jest dla nich ważne.

Analiza rynku, sięgająca do wnętrza portalu, może być bardzo interesująca dla podstawowego ogniwa, dla którego portal jest tworzony - dla ogłoszeniodawców.


Materiały można również pobrać w formie pliku pdf:

Pobierz pełną analizę: wyszukiwania vs. kompletność

 


Powyższe informacje zostały przedstawione w Łodzi podczas XI Krajowej Konferencji Rynku Nieruchomości PTEiDRN (20 stycznia 2017 roku)

http://pprn.pl/?p=22893

 

Alicja Palińska

Alicja Palińska - Project manager w zespole Nieruchomosci-online.pl. Odpowiada za realizację projektów związanych z podnoszeniem funkcjonalności serwisu, strategię komunikacji i promocji oraz opracowywanie analiz na podstawie danych z portalu na potrzeby raportów i artykułów. Członek zespołu redakcyjnego e-magazynu "ESTATE".

Magazyn ESTATE

Skupiamy uwagę na nieruchomościach

Bezpłatny e-magazyn w 100% dla pośredników

Wiedza i inspiracje do wykorzystania od ręki dostarczane przez doświadczonych uczestników rynku nieruchomości z zakresu marketingu nieruchomości, sprzedaży i negocjacji, prawa i finansów oraz rozwoju osobistego.

Pobierz za darmo najnowszy numer

Dowiedz się więcej o magazynie ESTATE

Zobacz także