4 pytania o liczby, czyli cała prawda o portalach nieruchomości

Artykuł pochodzi z magazynu ESTATE

Czytaj cały numer!

Pobierz za darmo
Alicja Palińska

Jaki ruch notują czołowe portale? Jaka jest współoglądalność między nimi? Na jakich źródłach ruchu opierają swoje działania reklamowe oraz czym jest ruch przekierowywany z innych stron www? Odpowiedzi na te pytania pozwalają określić potencjał reklamowy serwisów nieruchomościowych oraz podjąć decyzję, gdzie warto się reklamować.

W Nieruchomosci-online.pl opieramy swoje decyzje biznesowe na twardych liczbach. Danymi zbieranymi w portalu o zachowaniach użytkowników dzielimy się również z biurami nieruchomości, aby ich praca z ofertą była efektywniejsza. Tym razem przedstawiamy dane, które są podstawą realizowania naszej strategii. Analizujemy pozycję portalu w zestawieniu z innymi po to, aby potwierdzić skuteczność naszych działań.

Analizowane dane pochodzą z niezależnego, ogólnopolskiego badania Megapanel PBI/Gemius oraz z darmowego, ogólnodostępnego narzędzia SimilarWeb do porównywania stron www.

1. Które portale mają najwięcej użytkowników?

Zacznijmy od podstawowej danej, która pozwala oszacować liczbę osób, które w ciągu miesiąca przynajmniej raz odwiedziły wybraną stronę. Liczba realnych użytkowników (ang. RU – real users) wskazuje na poziom zainteresowania nieruchomościami wśród internautów w Polsce oraz na zasięg, jaki mają poszczególne serwisy.

 

Real Users – liczba rzeczywistych (realnych) osób, które korzystały z danego serwisu w analizowanym okresie. Źródło: badanie Megapanel PBI/Gemius, lipiec 2017.

 

Wedle badania Megapanel PBI/Gemius portal Nieruchomosci-online.pl w lipcu b.r. zanotował ponad 1,1 mln realnych użytkowników (RU). Statystyki Google Analitycs w wybranym okresie podają liczbę 1,44 mln unikalnych użytkowników (UU). Różnica wynika ze stosowanej metodologii.

Plasuje to portal Nieruchomosci-online.pl na 3. miejscu wśród najpopularniejszych serwisów z ogłoszeniami nieruchomości w Polsce.

 

2. Skąd pochodzą użytkownicy na portalach?

Portale pozyskują ruch z poszczególnych źródeł w różnym stopniu. Do tych źródeł należą przede wszystkim: wyszukiwanie organiczne w Google (organic search), wejścia bezpośrednie na stronę (direct), przekierowania z innych serwisów (referrals), ruch płatny (paid search), kanały social media (social), e-mail marketing (email) oraz reklama banerowa (display ads).

Oto zestawienie, jaki jest podział procentowy udziału danego źródła ruchu w każdym portalu ze szczegółowym rozbiciem trzech najważniejszych źródeł:

Legenda: direct – wejścia bezpośrednie, email – e-mail marketing, referrals – przekierowania z innych serwisów, social – kanały social media, organic – wyszukiwanie organiczne w Google, paid – ruch płatny , display ads – kampanie banerowe.
Źródło: SimilarWeb, sierpień 2017.

 

Nieruchomosci-online.pl głównie opiera pozyskiwanie użytkowników na wysokich pozycjach w Google (ruch organiczny, ang. organic search).

Według danych pochodzących z SimilarWeb 51,1 proc. naszego ruchu pochodzi z naturalnych wyników wyszukiwania. Jest to ruch o wysokiej jakości, ponieważ na serwis trafiają osoby, które w danym momencie poszukują nieruchomości, wpisując w Google frazy związane z rynkiem nieruchomości. Dla porównania udział ruchu organicznego względem całego ruchu w Gratce wynosi 42,1 proc., w Morizonie – 41,5 proc. Natomiast w portalu Otodom wynosi on niecałe 20 proc., a pozostała część ruchu (42,8 proc.) pozyskiwana jest w z przekierowań z innych serwisów (referrals).

Na poniższym wykresie widać, jak poszczególne serwisy różnią się między sobą, na jakich źródłach ruchu opierają swoją obecność w internecie oraz w jakie działania reklamowe inwestują.

Legenda: organic – wyszukiwanie organiczne w Google, referrals – przekierowania z innych serwisów, direct – wejścia bezpośrednie, paid – ruch płatny, social – kanały social media, email – e-mail marketing, display ads – kampanie banerowe.
Źródło: Opracowanie własne na podstawie SimilarWeb, sierpień 2017.

 

3. Czym są przekierowania z innych serwisów (ang. referalls)?

Jedną ze strategii budowania ruchu wśród portali są przekierowania z innych serwisów (ang. referrals). To wszystkie przypadki, gdy użytkownik kliknął w link do strony z ogłoszeniem, umieszczony na innym serwisie, często o innej tematyce niż nieruchomościowa.

Zdecydowanie największy udział w całkowitym ruchu pochodzącym z przekierowań w wybranej grupie 5 czołowych serwisów posiada Otodom.

SimilarWeb wskazuje, które witryny są stronami odsyłającymi dla przekierowanych użytkowników. Wyniki wskazują na to, że 65,4 proc. całego ruchu pochodzącego z przekierowań dla badanej grupy portali pochodzi z serwisu OLX. W całości trafia on na Otodom (tyle też wynosi współoglądalność tych serwisów, czyli 65 proc. użytkowników Otodomu to ci sami poszukujący, którzy odwiedzili OLX). To samo tyczy się użytkowników przekierowywanych z Allegro (11 proc. z całego ruchu bazującego na odesłaniach). Portal Dom.gratka czerpie ruch z przekierowań ze swoich innych subdomen tematycznych (10,5 proc. z całego przekierowywanego ruchu do wybranej grupy 5 portali).

Źródło: SimilarWeb, sierpień 2017.

 

4. Jaka jest współoglądalność między portalami?

Decyzję o wyborze portalu do promowania swoich ofert można również podeprzeć informacją, które serwisy mają użytkowników, którzy nie odwiedzają w tym samym czasie innych portali.

O tym, jaki procent użytkowników danej witryny odwiedza również inną wybraną stronę w danym miesiącu informuje wskaźnik współoglądalności. Wartość współoglądalności serwisów X i Y wskazuje, jaka część osób korzystających z zasobów serwisu X przejrzała także zawartość serwisu Y.

Na poniższym wykresie pokazany jest, jaki procentowy udział użytkowników portalu Nieruchomosci-online.pl odwiedziło również inny, wskazany serwis.

Współoglądalność (%) – udział użytkowników portalu Nieruchomosci-online.pl, którzy odwiedzili również wskazane serwisy w analizowanym okresie. Źródło: badanie Megapanel PBI/Gemius, sierpień 2017.

 

Z badania Megapanel PBI/Gemius wynika, że nieznaczna część odwiedzających portal Nieruchomosci-online.pl pokrywa się z odwiedzającymi inne portale.

Współoglądalność z serwisem Otodom wyniosła 35,2 proc., co oznacza, że ok. 65 proc. wszystkich przeglądających ogłoszenia na Nieruchomosci-online.pl są unikalnymi poszukującymi dla biur, które reklamują się również na Otodomie. Podobnie jest z pozostałymi, analizowanymi portalami. Nasza współoglądalność z serwisem Gratka wynosi 21,4 proc., a z serwisem Morizon – 38 proc.

Dane pochodzące z tego samego raportu, dotyczące współoglądalności Otodomu z Dom.gratka, informują nas, że 65 proc. użytkowników Gratki była również na Otodomie. Natomiast 65,9 proc. odwiedzających Otodom w tym samym czasie przeglądała ogłoszenia na OLX-nieruchomości. Zatem współoglądalność tych portali jest bardzo wysoka, co oznacza, że odwiedzają je w większości te same osoby.

 

Przedstawione informacje są bardzo istotne z punktu widzenia biura, podejmującego decyzję o wyborze serwisów ogłoszeniowych do współpracy, tak aby jak najefektywniej maksymalizować swój zasięg.

 

Dodaj komentarz

Komentarze:

Alicja Palińska

Alicja Palińska - Project manager w zespole Nieruchomosci-online.pl. Odpowiada za planowanie, analizę i realizację projektów związanych z podnoszeniem funkcjonalności serwisu, tworzenie nowych produktów oraz strategię komunikacji i promocji. Członek zespołu redakcyjnego e-magazynu "ESTATE".

Magazyn ESTATE

Skupiamy uwagę na nieruchomościach

Bezpłatny e-magazyn w 100% dla pośredników

Wiedza i inspiracje do wykorzystania od ręki dostarczane przez doświadczonych uczestników rynku nieruchomości z zakresu marketingu nieruchomości, sprzedaży i negocjacji, prawa i finansów oraz rozwoju osobistego.

Pobierz za darmo najnowszy numer

Dowiedz się więcej o magazynie ESTATE

Zobacz także

Dołącz do dyskusji na grupie
Nieruchomosci-online.pl
na Facebooku

Korzystaj z porad dotyczących marketingu nieruchomości
Bądź na bieżąco!

Zamknij

Używamy i uzyskujemy dostęp do cookies i podobnych technologii w celach statystycznych i realizacji usług. Możesz określić w przeglądarce warunki przechowywania i dostępu do cookies. Więcej...

Zamknij