Mobile a nieruchomości

Alicja Palińska

Wykorzystanie narzędzi mobile rośnie z roku na rok. Czy mobile zmieni nasze nawyki dotyczące poszukiwania domu lub mieszkania? Co w tym temacie powinny wiedzieć osoby zajmujące się zawodowo sprzedażą nieruchomości? Przedstawiamy skrót cyklu rozmów Mobile dla biur nieruchomości. – Alicja Zbytniewska rozmawia z Michałem Kurczyckim – CEO firmy NNV, zarządzającej jednym z najbardziej znanych serwisów z branży nieruchomości – www.nieruchomosci-online.pl.

Zacznijmy od zdefiniowania tego, czym w ogóle jest mobile?

Najogólniej rzecz ujmując, mobile to najprostsza forma komunikacji elektronicznej. Dzisiaj telefon komórkowy nie jest już tylko telefonem. Królujące obecnie smartfony to minikomputery, urządzenia, które zapewniają nam stałą łączność ze światem przez to, że jesteśmy stale online. O tym, jak jest to powszechna forma komunikacji, niech świadczy fakt, że w Indiach więcej osób ma dostęp do technologii mobile niż do sanitariatów.

Czy zatem można użyć sformułowania, że mobile to internet w komórce?

To byłoby zbyt duże uproszczenie. Użytkownik mobilny to zupełnie inny odbiorca niż „tradycyjny” internauta. Działa szybciej i jest bardziej zdecydowany. Około 9/10 akcji wyszukiwania z użyciem narzędzi mobilnych prowadzi do dalszej akcji użytkownika, z czego 70% w ciągu pierwszej godziny. To o wiele lepsze wskaźniki, niż w przypadku tradycyjnego internetu.

Ale to zapewne dotyczy zakupu dóbr szybko zbywalnych. Jak to wygląda, jeśli chodzi o nieruchomości?

Zakładamy, że około 16% poszukiwań za pomocą urządzeń mobilnych dotyczy nieruchomości. Oczywiście nie zamierzam nikogo przekonywać, że 70% osób, które obejrzą dane ogłoszenie w komórce, od razu się nim zainteresuje. Nieruchomość to nie książka czy gra wideo, gdzie proces decyzyjny jest szybki i prosty. Poza tym nie ma się co oszukiwać, że mobile nagle zastąpi tradycyjne spotkania i oglądanie nieruchomości. Nie o to tu chodzi. Mobile ma być tylko i aż kolejnym kanałem dostępu do ogłoszenia. Skoro ludzie poszukują w internecie informacji o nieruchomościach i jednocześnie coraz więcej korzystają z narzędzi mobile, dlaczego mamy nie dać im możliwości do przeglądania ogłoszeń w swoim smartfonie? Dlaczego nie mieliby kontaktować się z agentem z poziomu aplikacji, w dowolnym miejscu. Czemu nie mieliby mieć możliwości wysłania SMS-a do rodziny czy znajomych z linkiem do danej nieruchomości? Co stoi na przeszkodzie, by mieli możliwość w swoim smartfonie tagowania poszczególnych ogłoszeń, robienia notatek, a więc tego wszystkiego, co normalnie i tak robią na swoich laptopach lub offline? Odpowiedź brzmi – nic!

Jaki wniosek płynie z tego dla biur i pośredników nieruchomości?

Przede wszystkim taki, że nie wolno lekceważyć kanału mobile. Obecnie nasycenie rynku smartfonami nie jest jeszcze pełne, ale już dziś 95% oferty operatorów to smartfony. Lada moment każdy z nas będzie na co dzień korzystał z urządzeń mobilnych. Będziemy się dziwić, jak to możliwe, że kiedyś tego nie robiliśmy. Mobile nie jest zagrożeniem, nie jest też żadną rewolucyjną zmianą sposobu pracy pośrednika. Jest po prostu jednym z dodatkowych kanałów komunikacji.

Jak w praktyce rozumieć zdanie: nie lekceważ mobile?

Zacznij od tego, by sprawdzić, czy Twoja strona jest responsywna? Idąc na skróty, czy dostosowuje się do wielkości ekranu i wyświetla również na urządzeniach mobilnych? Google już w 2013 r. wprowadził utrudnienia w pozycjonowaniu stron, które nie są responsywne. Dotyczy to oczywiście wyszukiwania na urządzeniach mobile, ale to wyraźny sygnał: mobilność przestaje być przywilejem czy fanaberią. Staje się standardem. Jestem pewien, że jeśli ktoś przeczyta naszą rozmowę za kilka lat, to będzie się śmiał, że rozmawiamy o tak oczywistych rzeczach. To tak jakbyśmy dziś czytali wywiad sprzed lat, w którym ktoś przekonuje, że w internecie można robić biznes w innym modelu niż tylko e-handel. Przecież to oczywiste.

Jak na razie mobile wielu osobom kojarzy się głównie z aplikacjami mobilnymi…

Trudno, żeby było inaczej. Już dziś różnych aplikacji jest tyle, że są specjalne serwisy opisujące te najciekawsze. Tutaj również będzie musiała nastąpić zmiana myślenia. Na rynku pozostaną najlepsi. Nie chce mi się wierzyć, żeby był sens działania równolegle tysiąca aplikacji, które funkcjonalnie niewiele się od siebie różnią.

Czy to oznacza, że każde biuro nieruchomości powinno teraz zainwestować i zbudować własną aplikację mobilną?

Absolutnie nie. Po pierwsze, nie jest to takie proste i trochę kosztuje. Po drugie, trudno wymagać, by użytkownik, który chce przejrzeć kilka lub kilkanaście ofert, instalował na swoim telefonie aplikację. Warto natomiast upewnić się, czy serwis, w którym promuję swoje oferty, taką aplikację ma. Jeśli tak, to ja również staje się przez to mobilny.

Jak wygląda przykładowa konwersja ruchu z takiej aplikacji w porównaniu do tradycyjnego ruchu z przeglądarki?

Wzięto dla przykładu dwa małe biura. Pierwsze mające w ofercie 15 ogłoszeń zbadano wyłącznie pod kątem ruchu na stronie WWW. Konwersja ruchu na kontakt wynosiła 4%. Drugie biuro, posiadające zaledwie 13 ofert, zbadano pod kątem wejść mobile. Konwersja ruchu na kontakt wynosiła 23%. Oczywiście, kontakt to jeszcze nie zakup, ale ten przykład pokazuje, jak duży potencjał sprzedażowy niesie ze sobą mobile.

Dziękuję za rozmowę.

Dziękuję.

Dodaj komentarz

Komentarze:

Alicja Palińska

Alicja Palińska - Project manager w zespole Nieruchomosci-online.pl. Odpowiada za planowanie, analizę i realizację projektów związanych z podnoszeniem funkcjonalności serwisu, tworzenie nowych produktów oraz strategię komunikacji i promocji. Członek zespołu redakcyjnego e-magazynu "ESTATE".

Magazyn ESTATE

Skupiamy uwagę na nieruchomościach

Bezpłatny e-magazyn w 100% dla pośredników

Wiedza i inspiracje do wykorzystania od ręki dostarczane przez doświadczonych uczestników rynku nieruchomości z zakresu marketingu nieruchomości, sprzedaży i negocjacji, prawa i finansów oraz rozwoju osobistego.

Pobierz za darmo najnowszy numer

Dowiedz się więcej o magazynie ESTATE

Zobacz także

Dołącz do dyskusji na grupie
Nieruchomosci-online.pl
na Facebooku

Korzystaj z porad dotyczących marketingu nieruchomości
Bądź na bieżąco!

Zamknij

Używamy i uzyskujemy dostęp do cookies i podobnych technologii w celach statystycznych i realizacji usług. Możesz określić w przeglądarce warunki przechowywania i dostępu do cookies. Więcej...

Zamknij