Nieruchomosci-online.pl - Tu zaczyna się dom tu zaczyna się dom

  • Blog
  • Sprzedaż
  • Chcesz kupić lub sprzedać mieszkanie? W czasach pandemii bez pośrednika ani rusz!

Chcesz kupić lub sprzedać mieszkanie? W czasach pandemii bez pośrednika ani rusz!

Dominika Mikulska
Komentarze

fot.: Anastasiia Chepinska unsplash.com CC0

Z powodu coraz dalej postępujących ograniczeń dotyczących życia społecznego i poruszania się, ale przede wszystkim z powodu słusznej obawy o zdrowie i życie, coraz większym wyzwaniem staje się samodzielne załatwienie czegokolwiek. Pandemia koronawirusa w Polsce znacząco wpłynęła na sytuację osób sprzedających i poszukujących nieruchomości. Jak teraz przebiegają transakcje na rynku nieruchomości?

Obserwując zainteresowanie ogłoszeniami na portalu Nieruchomosci-online.pl, w tym liczbę osób przeglądających, czas trwania wizyt i liczbę kontaktów z ogłoszeniodawcami, możemy śmiało stwierdzić, że choć Polacy na początku zajęli się robieniem zapasów i śledzeniem doniesień medialnych, to nawet w tej niecodziennej sytuacji nie przestają marzyć o nowym M.

Sytuacje na rynku nieruchomości mogą być różne. Niektórzy są na etapie rozpoznawania rynku, inni mają już skonkretyzowane potrzeby i zamiary. Są także tacy, którzy nie mogą się wstrzymać z działaniem do końca epidemii. Jak podkreślają pośrednicy i agenci nieruchomości, mieszkania obecnie kupują i wynajmują ci, którzy po prostu muszą, np. osoby, które proces zakupu rozpoczęły, jeszcze zanim zaczął się rozprzestrzeniać koronawirus.

W czasie społecznej izolacji profesjonalni pośrednicy nieruchomości, wykonując swoje czynności zawodowe, są dosłownie przedłużeniem ręki klienta.

Odwoływane prezentacje mieszkań, utrudnione formalności i zamykane kancelarie notarialne, ograniczona praca urzędów. Tak wygląda dzisiejsza rzeczywistość. Na placu boju pozostali pośrednicy nieruchomości, którzy ze względu na swoje zawodowe uprawnienia, wiedzę i technologiczne narzędzia są nadal w stanie wspierać swoich klientów na wszystkich etapach tego długiego procesu, jakim jest sprzedaż-kupno nieruchomości.

Zapytaliśmy więc pośredników, jak aktualnie wygląda ich praca.

Jak działają obecnie biura i pośrednicy nieruchomości? Co się zmieniło w stosunku do okresu sprzed kwarantanny?

Łukasz Kruszewski, Freedom Nieruchomości

Minęły przeszło dwa tygodnie od pierwszej decyzji rządu mającej istotny wpływ na nasz biznes. Jednak nie czekaliśmy na rozwój wypadków. To, co dość szybko się zmieniło we Freedom Nieruchomości w tym czasie, to sposób myślenia o zarządzaniu sprzedażą. Wypracowaliśmy szereg procedur mających na celu dostosowanie się do obecnych ograniczeń, zapewnienie przede wszystkim bezpieczeństwa pracownikom i klientom, ale także konieczną i sprawną realizację naszych usług. Opracowaliśmy rozwiązania dotyczące sposobu kontaktu z klientami zarówno sprzedającymi, jak i kupującymi. Zmodyfikowaliśmy procedury przyjęcia i przygotowania nieruchomości do sprzedaży, realizacji sesji fotograficznych, a także zasady prezentacji oferty (głównie online), jak i samych nieruchomości. Wreszcie, sposób finalizacji umów, mając na uwadze zmiany w samych kancelariach notarialnych (tj. godziny pracy, zasady higieny, odstępy pomiędzy klientami, ich liczba jednocześnie w pomieszczeniu itp.) Dziś już wiemy, że „społeczna kwarantanna” potrwa co najmniej do Świąt Wielkanocnych, na bieżąco dostosowujemy się do sytuacji i nowych zaleceń władz.

Łukasz Wydrowski, ESTATIC Nieruchomości Gdańsk

Agenci opuścili swoje placówki i przenieśli swoją pracę do domu. Przed epidemią ograniczał nas tylko czas, możliwości oraz chęci klientów. Weszliśmy nagle w nową rzeczywistość. Większość czynności staramy się digitalizować, czyli wykonywać cyfrowo przez internet. To trudny proces, gdyż nasze działania są w ogromnej mierze oparte na pracy w terenie, bezpośrednio z ludźmi. Trzeba było szybko wypracować procedury, które pozwolą skutecznie wykonywać pracę, jednocześnie minimalizując kontakty twarzą w twarz. Spotkania zespołu odbywamy online, prezentujemy nieruchomości poprzez wirtualne spacery lub wideokonferencje, budujemy zdalnie relacje z klientami. Problem stanowi nieżyciowe polskie prawo, które wymaga zawierania umów pośrednictwa w formie pisemnej. Powoduje to ogromne utrudnienia w pozyskiwaniu nowych zleceń. Klienci pragną zlecać nam zdalnie obsługę swoich nieruchomości, ale jak mają wydrukować, wyjść z domu i pocztą nadać dokument, pojawiają się obawy oraz komplikacje.

Arkadiusz Perłowski, Housefly Nieruchomości Głogów

Ograniczona została przede wszystkim praca biur stacjonarnych. Oddziały są większość czasu zamknięte, a my pracujemy zdalnie. Mimo tego wszystkie nasze działania odbywają się zgodnie z planem i na bieżąco. Realizujemy transakcje, podpisujemy umowy, przygotowujemy oferty, przeprowadzamy prezentacje nieruchomości, pomagamy w pozyskaniu finansowania zakupu nieruchomości. Na czas kwarantanny nie zatrzymaliśmy naszych działań, zmieniliśmy tylko tryb pracy. Zamknięte biuro nie oznacza zatrzymania naszych czynności. Przeciwnie – działamy dalej i nie zamierzamy przestawać.

W jaki sposób zmieniła się dostępność agentów, w jakich godzinach można się z nimi kontaktować i jakimi kanałami?

Łukasz Kruszewski, Freedom Nieruchomości

Dostępność agentów nie uległa zmianie. Nadal można się z nami kontaktować w standardowych godzinach, tj. 9.00-18.00, czy to telefonicznie, czy mailowo. Jeśli dochodzi do spotkań indywidualnych, to tylko z zachowaniem zasad bezpieczeństwa, m.in. maksymalnie dwie osoby, dystans, środki higieny i co najważniejsze – jak najbardziej krótkie spotkanie. Wdrażamy również spotkania online.

Łukasz Wydrowski, ESTATIC Nieruchomości Gdańsk

Przygotowaliśmy szereg możliwości dla klientów, abyśmy dalej mogli się spotykać. Korzystamy najpopularniejszych komunikatorów takich jak Messanger, Whatsapp, Skype czy Zoom. Zawsze możemy też klasycznie porozmawiać przez telefon lub wymienić się mailami. Agenci pozostają dostępni w niezmienionych godzinach. U nas są to dni robocze od 10:00 do 19:00 i soboty od 10:00 do 14:00. Wprowadziliśmy także darmowe konsultacje online dla każdej zainteresowanej osoby, która chce się czegoś dowiedzieć w szeroko rozumianym temacie rynku nieruchomości.

Arkadiusz Perłowski, Housefly Nieruchomości Głogów

Nasi agenci są dostępni dla klientów pod telefonem oraz pocztą email. Zadania realizujemy w godzinach od 9 do 17.00. Kontakt odbywa się się również poprzez stronę firmową, na Facebooku oraz przez wszelkiego rodzaju komunikatory. Odbywamy spotkania w biurach po zaplanowanym telefonicznie terminie. Przeprowadzamy prezentacje z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. Realizujemy transakcje, które zostały uruchomione przed okresem kwarantanny oraz transakcje rozpoczęte podczas wprowadzenia kwarantanny. Nie wstrzymujemy swoich zadań, ale podczas realizacji dbamy przede wszystkim o bezpieczeństwo klientów. W obecnym czasie naszą rolą jest wspieranie ich na wielu płaszczyznach i to robimy.

Jakie czynności na rzecz klienta może aktualnie wykonywać pośrednik?

Łukasz Kruszewski, Freedom Nieruchomości

Te same co wcześniej, tyle że trochę inaczej od strony organizacyjnej :)

Łukasz Wydrowski, ESTATIC Nieruchomości Gdańsk

Ograniczenia dają się nam wszystkim we znaki. Zarówno pośrednikom, jak i klientom. Na szczęście obecna technologia pozwala zdalnie wykonać znaczną część czynności wymaganych do sprawnej obsługi zlecenia. Przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa nasz fotograf wykonuje sesje zdjęciowe oraz wirtualne spacery. Po otrzymaniu mailem skanu dokumentów analizujemy stan prawny nieruchomości. Bez zmian prowadzimy marketing online naszych ofert. Pomagamy w negocjacjach warunków transakcji oraz zorganizowaniu zawarcia umowy przedwstępnej lub aktu sprzedaży. Załatwiamy przez internet niezbędne zaświadczenia, do czego mamy ustawowe uprawnienia. Utrudnione jest prezentowanie nieruchomości zainteresowanym. Zdecydowanej większości klientów do zakupu mieszkania nie wystarczy obejrzenie go na portalu. Nie każdy zaś chce lub może się spotkać bezpośrednio, co skutkuje wstrzymywaniem decyzji i spadkiem liczby finalizowanych transakcji.

Arkadiusz Perłowski, Housefly Nieruchomości Głogów

Mimo obecnych okoliczności i pracy zdalnej zakres naszej pracy się nie zmienia. Na rzecz klienta opracowujemy ofertę, wykonujemy prezentacje nieruchomości, negocjujemy ceny, kompletujemy dokumentację, przygotowujemy umowy przedwstępne, negocjujemy warunki, finansujemy zakup nieruchomości, umawiamy akty notarialne, przepisujemy media itd. Klientom, którzy sprzedają nieruchomości, oferujemy spacery wirtualne i kompletność oferty wraz z reklamą na portalach. Stale monitorujemy przebieg transakcji, terminy zawartych umów. Staramy się być w stałym kontakcie z klientami sprzedającymi nieruchomość, by klienci czuli się przy nas bezpiecznie. Sytuacja, w której wszyscy się znaleźliśmy w końcu minie, a ludzie dalej będą zmieniać swoje miejsca zamieszkania.

Czy i w jakich okolicznościach możliwe jest osobiste spotkanie? A jeżeli tak, to na jakich zasadach?

Łukasz Kruszewski, Freedom Nieruchomości

Spotkanie osobiste jest możliwe, jeśli istnieje ku temu uzasadniona przyczyna. Dotyczy to głównie finalizacji umów czy prezentacji nieruchomości, jeśli klient ma takie życzenie. Znów, wszystko przy zachowaniu środków bezpieczeństwa i zaleceń GIS. Zachowujemy bezpieczną odległość od rozmówcy. Nie witamy się poprzez podanie ręki. Przed i po spotkaniu dezynfekujemy ręce odpowiednimi środkami. Dbamy o środowisko pracy tj. biuro i najważniejsze – regularnie przecieramy telefon środkiem dezynfekującym. To m.in. mamy opisane w procedurach. Co ważne, staramy się ściśle przestrzegać zasady, aby nasi agenci unikali osobistego kontaktu ze sobą. To działanie ma na celu zminimalizować ryzyko wzajemnego zarażania się i ewentualnego włączenia całego oddziału do kwarantanny. Jeśli chodzi o zawieranie umów np. w biurze również odbywa się to przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa. Miejscem zawarcia umowy jest duża sala, w której dezynfekujemy spirytusem lub innym środkiem odkażającym blaty stołów. Strony po wejściu do biura myją ręce i siadają w bezpiecznej odległości. Jeżeli dokumenty były akceptowane mailowo, podajemy przygotowane do podpisu komplety w koszulkach. Po wyjściu stron znowu dezynfekujemy stoły, klamki itp.

Łukasz Wydrowski, ESTATIC Nieruchomości Gdańsk

To, czy agent i klient spotkają się osobiście, pozostawiamy do ich decyzji. Jest to dopuszczalne. Wymagamy od klientów szczerości odnośnie ich samopoczucia i stanu zdrowia, sami zaś stosujemy wszelkie zalecenia dotyczące higieny, odpowiednich odległości czy zabezpieczeń, takich jak np. ochraniacze na buty. Nie podajemy sobie rąk, unikamy gromadzenia i rozmów w małych pomieszczeniach, takich jak łazienka. Jeśli nieruchomość jest zamieszkiwana, prosimy właścicieli o wyjście na krótki spacer podczas prezentacji. Jeśli klienci chcą zawrzeć umowę przedwstępną w formie zwykłej pisemnej, pomagamy w jej przygotowaniu oraz udostępniamy nasze biuro celem jej zawarcia. Jesteśmy elastyczni. Wszystko zależy od sytuacji i możliwości. Szukamy rozwiązań, które zapewnią maksymalną ochronę klientów oraz naszych agentów.

Arkadiusz Perłowski, Housefly Nieruchomości Głogów

Tak, spotkanie z agentami jest możliwe, po wcześniejszym kontakcie telefonicznym. Spotykamy się w biurze czy też na nieruchomości. W naszej firmie od samego początku zadbaliśmy o środki ochrony osobistej, które pozwalają nam i klientom na bezpieczne spotkania. Każdy klient może zdezynfekować ręce, założyć rękawiczki czy maseczkę – mamy odpowiedni zapas. W zeszłym tygodniu w jednym dniu wykonaliśmy trzy prezentacje nieruchomości oraz przyjęliśmy dwie nowe oferty.

Jak teraz wygląda oglądanie nieruchomości? Jeśli są możliwe odwiedziny, to na jakich zasadach?

Łukasz Kruszewski, Freedom Nieruchomości

Jeśli chodzi o prezentacje, to zrezygnowaliśmy z Dni Otwartych, tj. kilku kupujących w tym samym czasie. Stosujemy spotkania indywidualne, a jeśli to możliwe – online. Podczas prezentacji zachowujemy wymaganą odległość od klienta. Wprowadziliśmy zasadę, aby drzwi do mieszkania/domu były cały czas uchylone tak, aby klient nie musiał dotykać klamki. Dbamy, aby podczas prezentacji było możliwie jak najmniej osób w nieruchomości. Dodatkowo przygotowaliśmy szereg zmian przed spotkaniem. Zanim umówimy się na prezentację, prosimy klienta o przesłanie jego danych kontaktowych na maila/SMS. Na spotkaniu nie zostawiamy dokumentów u klienta, wszystko co niezbędne otrzymuje mailem. Ofertówkę oraz informacje dodatkowe również wysyłamy mailem.

Łukasz Wydrowski, ESTATIC Nieruchomości Gdańsk

Świat cyfrowy nabiera znaczenia w kompleksowym pokazaniu nieruchomości. Mamy narzędzia, które na co dzień pomagają sprzedającym dotrzeć do największej liczby poszukujących, takie jak: sesje zdjęciowe, znajomość marketingu, umiejętności agentów oraz środki na inwestycje w promocję naszych ofert. W czasach społecznej kwarantanny wykonujemy też bezpłatne wirtualne spacery po nieruchomościach. To nowoczesna technologia, która pozwala pokazać mieszkanie zainteresowanym bez konieczności osobistego spotkania. Szczegółowo weryfikujemy kryteria i potrzeby każdej osoby zgłaszającej się do naszej firmy. Jeśli ma dojść do prezentacji w realu, sprawdzamy tożsamość osoby, pytamy o samopoczucie i potencjalne objawy chorobowe.
W przypadku sprzedaży bezpośredniej niestety właściciele nie mają takich możliwości weryfikacji, czym narażają się na zagrożenie personalne oraz zdrowotne. Na co dzień przecież nie wpuszczamy każdego obcego, który tylko zapuka do drzwi. Czemu więc robimy to, wystawiając nieruchomość na sprzedaż? My, dbając o wzajemne bezpieczeństwo, przyprowadzamy tylko osoby sprawdzone, finansowo gotowe i chętne do zakupu.

Arkadiusz Perłowski, Housefly Nieruchomości Głogów

Do naszej oferty nadal przyjmujemy nowe nieruchomości. Jest ich mniej, ale są klienci, którzy chcą realizować swoje plany życiowe, mimo zaistniałych trudności. Klientom, którzy sprzedają nieruchomości, oferujemy spacery wirtualne i wysoką kompletność oferty wraz z reklamą na portalach. Jeżeli chodzi o klientów zainteresowanych zakupem mieszkań czy domów oferujemy przede wszystkim bezpieczną prezentację nieruchomości, z zachowaniem zasad, które obowiązują nas wszystkich.

Zakup nieruchomości wymaga tygodni przygotowań. Czy ten czas jest stracony? Co z rozpoczętymi sprzedażami nieruchomości?

Łukasz Kruszewski, Freedom Nieruchomości

Finalizujemy sprzedaż. Oczywiście, obserwujemy sytuacje, w których klienci rezygnują bądź wstrzymują się z transakcjami. Jednak większość podchodzi do tego racjonalnie.
Chciałbym zwrócić uwagę na ważną rzecz. Ekonomiści wyraźnie podkreślają, że jako społeczność nie możemy dopuścić do sytuacji wyłączenia całkowitej aktywności zawodowej. Są branże, które zostały wyłączone decyzją rządu, ale jest gros biznesów, które mogą działać. Muszą jedynie zmienić dotychczasowy model. Działać wolniej, dostosowując się do nowych ograniczeń (m.in. ostatnie rozporządzenie dot. ograniczeń przemieszczania się) i dbać o bezpieczeństwo.

Łukasz Wydrowski, ESTATIC Nieruchomości Gdańsk

Robimy wszystko, aby rozpoczęte sprzedaże doszły do skutku. Zdalnie jesteśmy w stanie wypracować satysfakcjonujące warunki transakcji oraz zorganizować niezbędne dokumenty. Obecne regulacje, na szczęście, nie wymusiły zamknięcia kancelarii notarialnych. Co za tym idzie jest możliwe doprowadzenie do skutecznego zawarcia aktu notarialnego przez klientów. Nasz doradca kredytowy pomaga kupującym uzyskać kredyt w określonym czasie. Oczywiście wszelkie te czynności, które wymagają spotkania osobistego, są zarezerwowane dla osób niemających jakichkolwiek objawów chorobowych. Prosimy klientów o pełną szczerość. Jeśli stan zdrowia lub kwarantanna nie pozwalają na spotkanie, możemy negocjować wydłużenie terminów oraz większą cierpliwość stron transakcji. Co ważne – znajomość przepisów prawa, jaką mają profesjonalni agenci, zdecydowanie pomaga w sytuacjach spornych.

Arkadiusz Perłowski, Housefly Nieruchomości Głogów

Są klienci, którzy z różnych względów muszą realizować swoje plany życiowe, mimo zaistniałych trudności. Kancelarie notarialne pracują. Banki również udzielają kredytów hipotecznych, choć z dnia na dzień zmieniają się warunki – to także monitorujemy. Transakcje rozpoczęte przed czasem kwarantanny i te uruchomione w trakcie są i będą realizowane. Zapewniamy klientów, że cały proces transakcji możemy przeprowadzić. Możemy również w ich imieniu przepisać media, takie jak energia czy gaz – tak, aby klienci nie musieli chodzić po oddziałach innych firm. Na razie nie widzimy przeszkód formalnych, które – nam jako agentom – mogłyby uniemożliwić działanie na rzecz klienta.

Jakie, w obecnych okolicznościach, korzyści wynikają ze współpracy z pośrednikiem?

Łukasz Wydrowski, ESTATIC Nieruchomości Gdańsk

Korzyści ze współpracy z profesjonalnym pośrednikiem, szczególnie w obecnych okolicznościach, są ogromne. Wyręczamy klienta w 95% czynności, które trzeba wykonać, aby sprzedać lub kupić nieruchomość. Znajomość rynku oraz trendów pozwala nam reagować na zmiany szybciej, niż zrobiłaby to osoba bez danych i doświadczenia. Jesteśmy w stanie zminimalizować straty klientów oraz maksymalnie skrócić czas sprzedaży czy zakupu. Jednocześnie nasza wiedza i umiejętności pomagają wypracować stronom satysfakcjonujące warunki transakcji. Doskonale orientujemy się w zagadnieniach prawnych związanych z rynkiem nieruchomości. Mamy ustawowe uprawnienia do pozyskiwania urzędowych dokumentów i zaświadczeń. Współpracujemy z prawnikami, notariuszami, inspektorami budowlanymi czy geodetami. Pozwala to uniknąć przykrych niespodzianek i wyprostować potencjalne wady prawne nieruchomości już na początkowym etapie sprzedaży. Dbamy o odpowiednią organizację transakcji od pierwszej rozmowy po przekazanie kluczy. Można to sobie porównać do skorzystania z usług profesjonalnego serwisu lub fryzjera. Zawsze można samodzielnie ściąć lub pofarbować włosy, albo wymienić hamulce w samochodzie. Jednakże jakość, komfort, bezpieczeństwo oraz pewność dobrego wykonania nigdy nie będzie na takim poziomie jak przy usłudze zrealizowanej przez zawodowca.

Arkadiusz Perłowski, Housefly Nieruchomości Głogów

Mogę zaliczyć tu przede wszystkim fakt, że pracujemy na rzecz klientów i dbamy nie tylko o bezpieczeństwo transakcji, ale o bezpieczeństwo zdrowia klientów. Świat całkowicie się nie zatrzymał, klienci nadal chcą sprzedawać swoje mieszkania i domy. Każdy z nas wie, że obecna sytuacja w końcu minie, nic nie trwa wiecznie. Dlatego też zachęcamy klientów – dzwońcie, piszcie, a znajdziemy bezpieczny sposób na realizację waszych planów.

 

Dominika Mikulska

Dominika Mikulska - Ekspertka marketingu z 18-letnim stażem w zawodzie. Od 2013 związana z portalem Nieruchomosci-online.pl, w którym jako b2b marketing manager realizuje projekty w sferze komunikacji i rozwoju produktu dla biur i agentów nieruchomości. Redaktor naczelna e-magazynu „ESTATE”.

Zobacz także