Nieruchomosci-online.pl - Tu zaczyna się dom tu zaczyna się dom

W 2025 roku wydłużył się czas na znalezienie kupca

Zdjęcie

Mieszkanie, dom, działka budowlana? Pośrednicy przyznają, że wydłużenie czasu sprzedaży dotknęło ostatnio każdą kategorię nieruchomości. – Kupujący nie dokonuje zakupów pod presją czasu. Ogląda i przebiera w ogłoszeniach – mówi Franciszek Kaszowski z Freedom Nieruchomości. 

Wydłużenie czasu sprzedaży najczęściej zauważalne było w kategorii mieszkań większych niż kawalerki. Jak wynika z badania nastrojów przeprowadzonego przez portal ogłoszeniowy Nieruchomosci-online.pl i Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, w 2025 r. odczuło to aż 66 proc. pośredników sprzedających takie lokale. 23 proc. agentów nie zauważyło różnicy w porównaniu do ubiegłego roku, a 11 proc. znajduje klienta szybciej. 

Głosy o tym, że sprzedaż zajmuje obecnie więcej czasu niż w 2024 r., przeważają także w segmencie mieszkań jednopokojowych – to opinia 48 proc. pośredników. 37 proc. nie dostrzegło zmiany, a 15 proc. sprzedaje szybciej.    

Przyblokowany popyt wymusił reakcję szczególnie na właścicielach mieszkań większych niż kawalerki. To właśnie w segmencie lokali dwu- i trzypokojowych zauważyliśmy najwięcej obniżek średniej ceny ofertowej. W II kwartale pojawiły się one w połowie miast wojewódzkich, chociaż korekty nie były znaczące. Niektóre osoby sprzedające musiały jednak jakoś zareagować na to, że ich ogłoszenia od tygodni lub nawet miesięcy pozostawały bez zainteresowania. Szczególnie jeśli kogoś do szybkiej sprzedaży zmuszała sytuacja życiowa – mówi Rafał Bieńkowski z Nieruchomosci-online.pl.   

Z badania przeprowadzonego przez Nieruchomosci-online.pl wynika, że kawalerki z rynku wtórnego najczęściej sprzedają się w czasie od 1 do 3 miesięcy (tak mówi 46 proc. ankietowanych pośredników) oraz od 3 do 6 miesięcy (36 proc.). Większe mieszkania znajdują kupca najczęściej w czasie od 3 do 6 miesięcy (54 proc.), ale co warte podkreślenia, prawie 21 proc. pośredników sprzedaje takie lokale znacznie dłużej, bo w ciągu 6-12 miesięcy.

Trudniejsza sytuacja rynkowa sprawia, że dziś jeszcze większe znaczenie ma jakość sprzedawanej nieruchomości, jej stan techniczny, układ oraz atrakcyjność lokalizacji. Podobnie jak prezentacja oferty: dobre zdjęcia, dobry opis i wirtualne spacery potrafią skrócić czas poszukiwania nabywcy i zwiększyć liczbę zapytań – dodaje Rafał Bieńkowski. 

Rozdźwięk między oczekiwaniami a rzeczywistością

W opinii pośredników wydłużony czas sprzedaży w 2025 r. wynika głównie z nadwyżki podaży mieszkań na rynku, przy wciąż ograniczonym popycie. Ten spowodowany jest natomiast przede wszystkim utrzymującymi się wysokimi cenami oraz niską zdolnością kredytową kupujących, której nie zmieniły jeszcze wyraźnie nawet dwie tegoroczne obniżki stóp procentowych.

Ze względu na dużą podaż klienci często decydują się na zakup takiego mieszkania, które w jak największej mierze spełnia kryteria ich poszukiwań. Ze względu na wydłużony czas sprzedaży pierwsze oferty pojawiają się więc dopiero po kilku tygodniach od pierwszego obejrzenia nieruchomości. Rynek zdecydowanie jest w fazie docierania się stron transakcji – mówi Paula Ojrzyńska z biura nieruchomości En Casa.      

Mamy obecnie stabilizację rynku. Kupujący nie dokonuje zakupów pod presją czasu, ogląda i przebiera w nieruchomościach. Najmocniej na decyzje wpływa nie tylko cena zakupu, lecz także standard wykończenia – potwierdza Franciszek Kaszowski z Freedom Nieruchomości. 

Jak podkreśla biorąca udział w badaniu Patrycja Kobyłecka z Metrohouse, jednym z czynników najmocniej wpływających obecnie na zachowania kupujących, jest też rozdźwięk między oczekiwaniami a rzeczywistością rynkową. 

Ceny nieruchomości są wysokie – zarówno dla osób szukających pierwszego mieszkania, jak i dla inwestorów – więc klienci oczekują czegoś „wow”. Skoro mają wydać kilkaset tysięcy, to chcą, by mieszkanie było gotowe do wprowadzenia, estetyczne, dobrze zaprojektowane, z przemyślanym układem i w dobrym standardzie. Tymczasem oferta rynkowa często rozczarowuje, wiele mieszkań wymaga remontu, odświeżenia lub totalnej zmiany stylu. Pojawia się też problem powierzchownego „odpicowania”, które na pierwszy rzut oka wygląda dobrze, ale przy bliższym kontakcie ujawnia tymczasowość i oszczędności materiałowe – mówi. 

Z kolei sprzedający mają wysokie oczekiwania cenowe, nawet jeśli ich nieruchomość wymaga pracy lub nie spełnia aktualnych standardów estetycznych. To powoduje, że obserwuję klientów, którzy szukają swojego idealnego mieszkania lub domu miesiącami – dodaje Patrycja Kobyłecka.  

Co piąty dom sprzedaje się dłużej niż rok  

Pośrednicy biorący udział w badaniu nastrojów portalu Nieruchomosci-online.pl przyznają, że wydłużenie czasu sprzedaży dotknęło ostatnio także inne segmenty rynku. 

W przypadku domów wydłużenie czasu czasu potrzebnego na znalezienie kupca potwierdziło 59 proc. agentów. 31 proc. uważa, że nie zaszła tu zmiana, a 10 proc., że ich ogłoszenia znikają z oferty szybciej niż rok temu. 

Z badania nastrojów wynika, że domy jednorodzinne najczęściej sprzedają się w czasie od 6 do 12 miesięcy – takie są doświadczenia 48 proc. ankietowanych. 24 proc. profesjonalistów sprzedaje domy zwykle w czasie 3-6 miesięcy, ale 21 proc. potrzebuje na to ponad roku.   

W kategorii działek budowlanych też przeważały opinie o wydłużeniu się czasu sprzedaży, ale już nie tak wyraźnie: 49 proc. pośredników odczuło wydłużenie czasu, 36 proc. nie widziało różnicy, a 15 proc. zwykle sprzedawało szybciej. Sprzedaż gruntu pod budowę zajmuje aktualnie najczęściej od 6 do 12 miesięcy (40 proc. ankietowanych) oraz od 3 do 6 miesięcy (prawie 34 proc.).

***

W badaniu nastrojów rynkowych po II kwartale 2025 r. wzięło udział 1577 przedstawicieli biur nieruchomości z całej Polski. 

Masz pytania?
Zapraszamy do kontaktu