27.03.2025
Obchodzony 30 marca Dzień Pośrednika to dobra okazja, aby sprawdzić, jak – tak naprawdę – oceniana jest praca tej grupy zawodowej. Z badania przeprowadzonego przez portal ogłoszeniowy Nieruchomosci-online.pl wynika, że pracę agentów pozytywnie ocenia prawie 52% klientów, którzy faktycznie mieli styczność z ich usługami. Negatywną ocenę wystawia 22% z nich.
Badanie ankietowe zostało przeprowadzone w drugiej połowie 2024 r. i wzięło w nim udział 2,2 tys. użytkowników portalu ogłoszeniowego Nieruchomosci-online.pl.
Osoby, które w przeszłości korzystały z usług agentów, zostały zapytane o to, jak oceniają ich pracę. Jak się okazało, 51,7% klientów oceniło usługę pośrednictwa pozytywnie, 26,1% neutralnie, a 22,2% negatywnie.
– Niektórzy mogą być zaskoczeni taką oceną. W mediach – i tych tradycyjnych, i tych społecznościowych – przedstawiane są raczej przypadki nierzetelności pośredników, a nie korzyści płynące z ich usług. Ale wygląda na to, że te pierwsze są tylko pewnym fragmentem rzeczywistości – komentuje Dominika Mikulska, B2B marketing manager w Nieruchomosci-online.pl.
– Wyniki badania pokazują, że ponad 77% osób, które zetknęły się z usługą pośrednika, wcale nie ocenia jej negatywnie. Należy uznać to za wynik pomyślny dla branży. Chociaż na pewno nie można zapominać o grupie niezadowolonych – dodaje.
Ankietowani korzystali w przeszłości z usług pośrednictwa w różnych rolach: jako kupujący, sprzedający, wynajmujący lub najemcy. Uwagę zwraca jednak to, że agentów najlepiej oceniają reprezentanci strony podażowej, a więc osoby wynajmujące swoje mieszkania (prawie 62% ocen pozytywnych) oraz sprzedające (56,5%).
Na plus skuteczność, na minus przepływ informacji
W badaniu przeprowadzonym przez Nieruchomosci-online.pl klienci odpowiadali też na pytanie, jakie konkretnie działania pośredników wpłynęły na ich pozytywną ocenę.
Okazało się, że w pierwszej trójce plusów znalazły się: skuteczność działania/łączenie obu stron transakcji (40,8% głosów), bezpieczeństwo transakcji (36,7%) oraz oszczędność czasu (36,4%).
Jeśli chodzi natomiast o minusy, które wpływały na ocenę negatywną, klienci biur nieruchomości najczęściej wskazywali: nieadekwatnie wysokie wynagrodzenie (55,4%), brak zaangażowania (44,6%), brak efektów współpracy (32,9%) oraz nieinformowanie o działaniach pośrednika (32%).
– Uwagę zwraca szczególnie wysoka pozycja takich minusów jak odczuwany brak zaangażowania czy nieinformowanie o podejmowanych działaniach. Ten wynik badania to jasny sygnał dla agentów: warto pozostawać w stałym kontakcie z klientem i wyraźnie artykułować mu, co zostało już zrobione w kwestii promocji oferty i działań sprzedażowych – dodaje Dominika Mikulska, B2B marketing manager Nieruchomosci-online.pl.
Konkretne działania ważniejsze niż doradzanie
A co powinien robić dobry pośrednik?
W opinii użytkowników portalu Nieruchomosci-online.pl wśród najważniejszych zadań znalazły się kolejno: weryfikacja statusu prawnego nieruchomości, przygotowywanie i promowanie oferty, prezentacja nieruchomości i kontakt z zainteresowanym, a także organizacja całego procesu i dokumentów.
Wyniki badania wskazują więc, że pośrednicy postrzegani są raczej zadaniowo. Takie obszary jak doradzanie w decyzjach czy reprezentowanie w negocjacjach były rzadziej wskazywane przez ankietowanych.

Osoby, które nie miały jeszcze okazji skorzystać z usług agenta, odpowiedziały natomiast na pytanie: „Co skłoniłoby Cię do skorzystania z usług pośrednika?”.
W tym przypadku najczęściej wskazywano: brak efektów własnych działań, poznanie jasnych korzyści ze współpracy, opinie w internecie oraz niższe wynagrodzenie.



