Nieruchomosci-online.pl - Tu zaczyna się dom tu zaczyna się dom

Wirtualna wizyta 3D – nowoczesny marketing w nieruchomościach

Artykuł pochodzi z magazynu ESTATE

Czytaj cały numer!

Pobierz numer 02/2017
Juliusz Modelski
Komentarze

fot.: materiały prasowe Wnętrza 3D

Wirtualna rzeczywistość to już nie kwestia przyszłości. To nowoczesna technologia, która rozwija się na naszych oczach.

Według danych analityków TrendForce do 2020 r. rynek wirtualnej rzeczywistości osiągnie wartość 70 mld dol., a sprzedaż specjalnych gogli i hełmów VR przekroczy 100 mln¹. Największe firmy technologiczne pracują obecnie intensywnie nad modelami gogli VR, z których będzie mógł skorzystać każdy jedynie przy pomocy smartfona.

Wirtualna rzeczywistość to nie tylko zabawa, lecz także potężne możliwości reklamowo-marketingowe. Jej znaczenie stale rośnie i w przyszłości mogą na nim skorzystać różne branże, w tym z pewnością rynek nieruchomości.

Wirtualny spacer – jak to działa

Oglądanie wnętrz podczas wirtualnego spaceru najprościej można porównać z poruszaniem się w grach komputerowych.

Wirtualne spacery realizowane są za pomocą specjalnie przystosowanej do skanowania wnętrz kamery, obracającej się wokół własnej osi i rejestrującej tzw. panoramy sferyczne. Te panoramy są następnie opracowane przez oprogramowanie, w celu osiągnięcia w prezentacji efektu oglądania mieszkania z punktu widzenia znajdującej się w nim osoby. Daje to możliwość dosłownego „rozejrzenia się” wokół własnej osi, spojrzenia w górę czy w dół. Dzięki temu dużo dokładniej niż na zdjęciach zamieszczanych w ogłoszeniach, możemy ocenić proporcje przestrzenne i poznać mocne oraz słabe strony danej nieruchomości.

Kamera przestawiana jest przez realizatora w kolejne miejsca, tzw. hot spoty. Między tymi punktami oglądający się porusza. Późniejsza gotowa już wycieczka po całym mieszkaniu jest bardzo intuicyjna.

Mocne strony prezentacji wnętrz w 3D dla rynku nieruchomości

Forma prezentacji ofert nieruchomości z użyciem wizyt 3D została zdecydowanie entuzjastycznie przyjęta przez osoby ankietowane. Badanie przeprowadziły Marlena Chrościcka i Marlena Franciszkiewicz pod opieką Instytutu Psychologii Ekonomicznej, pod kierunkiem dr hab. Alicji Grochowskiej, profesora Uniwersytetu SWPS w Katedrze Psychologii Ekonomicznej.

Badaniem objęto 60 osób, które były zainteresowane wynajmem mieszkania. Respondenci zostali podzieleni na dwie grupy. Grupa I oglądała mieszkania w wirtualnej rzeczywistości – mogła się po nich przespacerować, wyjrzeć przez okno i wyjść na balkon. Grupa II oglądała te same mieszkania w tradycyjnej formie – jako oferty mieszkań na stronie internetowej. Każdy z badanych obejrzał 15 ofert. Dla utrudnienia wyboru wszystkie mieszkania były tej samej wielkości i miały tę samą cenę.

Użytkownicy technologii VR przede wszystkim podkreślali jej prostotę i atrakcyjność.
Trochę czułam się, jakbym się bawiła – opowiadała jedna z przebadanych uczestniczek. – Zupełnie się nie męczyłam, chciałam kontynuować i byłam bardzo zainteresowana.

Wyróżniono następujące zalety zastosowania technologii VR w prezentacji nieruchomości, wymieniane przez uczestników badania:

  • możliwość dokładnego przyjrzenia się nieruchomości, dzięki wysokiej jakości zdjęciom oddającym poczucie głębi,
  • oszczędność czasu, dzięki możliwości dokonania wstępnego wyboru mieszkań przed obejrzeniem na żywo,
  • ułatwiony wybór spośród ofert dostępnych na rynku,
  • satysfakcja z szybszego znalezienia mieszkania, które spełnia oczekiwania,
  • budowanie pozytywnego wizerunku profesjonalisty przez firmę korzystającą z nowoczesnych technologii.

Jak się przygotować do realizacji wizyty 3D?

Zamawiając usługę realizacji wirtualnej wizyty 3D, warto nieco wcześniej pomyśleć o przygotowaniu mieszkania, aby zaprezentować je jak najlepiej. Musimy więc przygotować się jak do sesji zdjęciowej po home stagingu, pamiętając przy tym dodatkowo, że kamera obraca się wokół własnej osi i ma szerokie pole widzenia. Przez to dużo trudniejsze jest więc ukrycie przed nią przedmiotów niepożądanych.

Wizyta najlepiej i najszybciej realizowana jest w mieszkaniach niezamieszkałych, przygotowanych do natychmiastowego wprowadzenia się nowych lokatorów. Takie sytuacje zdarzają się jednak rzadko. Dlatego warto pamiętać o zachowaniu najważniejszych zasad przygotowania nieruchomości:

  • usuwamy wszelkie prywatne rzeczy obecnych mieszkańców: buty z przedpokoju, kurtki z wieszaków, prywatne zdjęcia ze ścian, kosmetyki, szczoteczki do zębów oraz gąbki do mycia z łazienki, prywatne notatki z lodówki, które mogą zdradzić tożsamość;
  • przedmioty, których nie chcemy pokazywać – chowamy najlepiej całkowicie z pola widzenia np. do zamykanych szaf; przedmiotów lepiej nie przekładać z miejsca na miejsce, aby nie doprowadzić do sytuacji przedmiotów-duchów – pojawiających się i znikających w poszczególnych kadrach spaceru; jeśli nie ma miejsca w szafach – warto ustalić z realizatorem kolejność jego działań, aby mieć czas na przeniesienie rzeczy w inne miejsce, którego nie dosięgnie już obiektyw kamery;
  • zapalamy wszystkie dostępne światła w mieszkaniu, aby zachować równomierne oświetlenie w trakcie wizyty; pozostawiamy je zapalone nawet po opuszczeniu przez realizatora kolejnych pomieszczeń;
  • drzwi do pomieszczeń, gdzie ma wchodzić realizator, muszą pozostać uchylone dokładnie w tej samej pozycji w trakcie całego spaceru – zamykając je i otwierając spowodujemy też mało elegancki efekt końcowy przeskakiwania, często wymagający później dogrania na nowo panoram w poszczególnych punktach (co generuje dodatkowe koszty usługi);
  • jeśli w trakcie realizacji osoby (pośrednik, właściciele) przebywają w mieszkaniu, muszą zachować ostrożność i nie pojawiać się w polu widzenia kamery w trakcie jej pracy; wywołuje to także nieestetyczny i niemożliwy do usunięcia później „efekt duchów”, czyli poruszonego obrazu postaci; zapewnijmy odpowiedni czas na realizację – w pustym i mało skomplikowanym architektonicznie mieszkaniu o powierzchni do 100 metrów praca realizatora trwa około godziny;
  • w przypadku nieruchomości wielopoziomowych, takich jak domy jednorodzinne czy biura, realizacja wizyty 3D niczym nie różni się od skanowania mieszkań; podczas realizacji dodawane są kolejne piętra dostępne dla oglądających w panelu nawigacji, który pozwala na płynne poruszanie się pomiędzy nimi;
  • dostępne technologie pozwalają na skanowanie głównie zamkniętych wnętrz – w celu prezentacji ogrodów, tarasów czy przestrzeni zewnętrznych wykorzystywane są zdjęcia panoramiczne 360, które następnie można dodać do modelu 3D przedstawiającego nieruchomość.

Wirtualna wizyta w technologii 3D to nowoczesne narzędzie prezentacji nieruchomości, łatwo dostępne już dziś. Dzięki niemu możemy dosłownie zaprosić kogoś do domu lub mieszkania, bez potrzeby ruszania się z domu czy biura nieruchomości. Potrzebny nam jest jedynie komputer, tablet lub smartfon. To znacznie ułatwia proces zarówno po stronie kupna, jak i sprzedaży nieruchomości.

 

1. Dane za: http://nowymarketing.pl/a/6605,wirtualna-rzeczywistosc-realne-korzysci-narodziny-vr-marketingu, dostęp: 18.04.2017 r.
Juliusz Modelski

Juliusz Modelski - CEO Wnętrza 3D. Absolwent Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Drogę zawodową rozpoczął od pośrednictwa w obrocie nieruchomościami. Zdobyte doświadczenie oraz pasję do nowych technologii wykorzystuje, tworząc od 2014 r. markę Wnętrza 3D.

Magazyn ESTATE

Skupiamy uwagę na nieruchomościach

Bezpłatny e-magazyn w 100% dla pośredników

Wiedza i inspiracje do wykorzystania od ręki dostarczane przez doświadczonych uczestników rynku nieruchomości z zakresu marketingu nieruchomości, sprzedaży i negocjacji, prawa i finansów oraz rozwoju osobistego.

Pobierz za darmo najnowszy numer

Dowiedz się więcej o magazynie ESTATE

Zobacz także