Home staging „od kuchni”

Sylwia Zgórkiewicz

Sylwia Zgórkiewicz

Certyfikowany home stager z pasji, filmoznawca-medioznawca z zawodu. Współtworzy firmę Sceny Domowe, gdzie z powodzeniem realizuje metamorfozy mieszkań przeznaczonych na sprzedaż.

Home staging to sztuka profesjonalnego przygotowywania nieruchomości do sprzedaży lub wynajmu. Na czym dokładnie polega ta usługa? I co jest w niej najważniejsze? Technik jest wiele – od zabiegów upiększających i odświeżających mieszkanie, poprzez światło, zapach, fotografię po umiejętną prezentację nieruchomości. Wszystkie metody stosowane przez home stagera mają na celu jedno – wywołanie jak najlepszego pierwszego wrażenia. Można je wywołać tylko raz, więc warto o nie zadbać. Przyjrzyjmy się zatem najważniejszym elementom metamorfozy mieszkania przeznaczonego na sprzedaż.

Porządek

Każde mieszkanie powinno lśnić i pachnieć, tym bardziej, jeśli przeznaczone jest na wynajem czy sprzedaż. To absolutna podstawa, jeśli chcemy wywołać jak najbardziej pozytywne wrażenie na oglądającym. Porządki powinniśmy zacząć od najważniejszych miejsc, jakimi są łazienka i kuchnia. To właśnie tam kupujący będzie najbardziej zwracał uwagę na czystość. W przypadku gruntownych porządków, szczególnie po przeprowadzonym remoncie, home stager często zleca to zadanie firmie sprzątającej. Pamiętajmy jednak, że sami musimy nieustannie utrzymywać porządek. Nie zapraszajmy potencjalnych klientów, kiedy gotujemy obiad, czy po szalonych zabawach dzieci. Niekiedy źródłem brudu mogą być zwierzęta domowe – właściciel może już nie zwraca na to uwagi, ale klient jest na takie aspekty bardzo wyczulony.

Przestrzeń

Właściciel mieszkania często nie zdaje sobie sprawy, jak wieloma zbędnymi przedmiotami otacza się w swoim mieszkaniu. Rola home stagera polega na usunięciu niepotrzebnych lub zniszczonych mebli, nadmiaru przedmiotów, a także zbyt wielu elementów dekoracyjnych, które po prostu zabierają przestrzeń. Każdy z nas naturalnie wybrałby mieszkanie większe, bardziej przestronne niż małe, ciasne, a na dodatek zagracone. W naszej pracy pomagamy spojrzeć na pomieszczenia świeżym okiem i zadecydować, co z danego miejsca należy usunąć. Najprostszą techniką „dodania” przestrzeni jest pozbycie się nadmiaru tekstyliów – obrusów i serwet oraz dywanów. A zamiast ciężkich i ciemnych zasłon, pomyśleć o bardziej lekkich i delikatnych. Ważne jest również pogrupowanie mebli pod względem funkcji, tak aby wiadomo było, gdzie jest cześć wypoczynkowa, gdzie część kuchenna, a gdzie jadalniana. Wbrew pozorom prezentowanie pustego pomieszczenia wcale nie jest korzystne. Ustawmy stolik i fotel w salonie. Tym samym stopniujemy przestrzeń, a w pomieszczeniu coś się dzieje. Klient lepiej poczuje się w pokoju „określonym” niż takim, który nie wiadomo, jakie ma przeznaczenie.

foto: Dominika Dąbrowska, Sceny Domowe
foto: Dominika Dąbrowska, Sceny Domowe

Kolory

Nasze mieszkania często są bardzo kolorowe, ale niestety nie zawsze idzie to w parze ze spójnością kolorystyczną. Przed sprzedażą musimy sprawić, by całe mieszkanie było w podobnej, przyjemnej dla oka tonacji. Pozbywamy się kontrastowych, wyrazistych kolorów na rzecz jasnych, stonowanych, a mocne barwy zostawmy dla dodatków. O ile właścicielowi podoba się czerwona ściana w sypialni, to prawdopodobieństwo, że spodoba się innym, jest nikła. Dlatego przemalowanie jej na bardziej neutralny kolor sprawi, że więcej osób się w niej „odnajdzie”, a tym samym zainteresuje ofertą. Generalna zasada technik home stagingu mówi o stosowaniu jasnych, zimnych barw. Nie tylko nadają wrażenie czystości, ale sprawiają, że optycznie pomieszczenia są większe.

Styl

Jaki styl jest najbardziej odpowiedni, kiedy chcemy szybko sprzedać mieszkanie? Okazuje się, że najwłaściwszy jest jego teoretyczny brak! Oglądający mieszkanie nie może poczuć, że narzucamy mu jakiś konkretny sposób mieszkania, a tym samym sposób życia. W mieszkaniu owszem musi panować spójność stylistyczna, elementy wyposażenia muszą harmonijnie współgrać z podłogą, meblami, dodatkami, jednak nie może być on na tyle wyrazisty, by przysłonić samą nieruchomość. Transparentność sprawi, że klientowi łatwiej będzie wyobrazić sobie siebie w danym mieszkaniu. Unikajmy zatem agresywnych dodatków typu wielkie rzeźby, „krzyczące” obrazy, nietypowe elementy wyposażenia, które przecież niekoniecznie będą podobać się innym.

Detale

Mają one bardzo duże znaczenie. Umiejętnie dobrane dodatki potrafią wspaniale dopełnić pracę home stagera, włożoną w metamorfozę danego mieszkania. Dodatków przede wszystkim szukamy w danym mieszkaniu, by zminimalizować wydatki. W home stagingu nie chodzi o całkowitą zmianę mieszkania i przeznaczenie sporego budżetu na zakupy nowych rzeczy. Czasem wystarczy odpowiednie poprzestawianie detali, ograniczenie pamiątek rodzinnych, wprowadzenie ciekawego koloru za pomocą poduszek czy świeczek. Nie od dziś wiadomo, jak istotną rolę w sprzedaży każdego produktu odgrywają emocje i marzenia.

Specjaliści od home stagingu bardzo zwracają uwagę na drobne elementy – symbole, które mają na celu do tych uczuć i aspiracji się odnieść. Przykładowo bardzo dobre wrażenie na kupujących zrobią książki w sypialni czy koszyk z ziołami w kuchni. Jeżeli oferta skierowana jest do ludzi bardziej zamożnych, na toaletce mogą stanąć markowe perfumy czy inny, bardziej ekskluzywny gadżet. W salonie dobrze jest też postawić wazon ze świeżymi kwiatami. Ale uwaga – czerwony bukiet może wpłynąć niekorzystnie na odczucia oglądającego. Najlepszym w tym wypadku kolorem jest żółty.

foto: Dominika Dąbrowska, Sceny Domowe
foto: Dominika Dąbrowska, Sceny Domowe

Zdjęcia

Aby potencjalny nabywca miał ochotę odwiedzić nasze mieszkanie, musimy przyciągnąć jego uwagę dobrze napisanym ogłoszeniem i zawartymi w nim profesjonalnymi zdjęciami. W większości przypadków to dobre zdjęcie zadecyduje, że zaciekawimy się tym, a nie innym mieszkaniem. Zdjęcia ciemne, źle skadrowane, prezentujące zupełnie nieciekawe elementy mieszkania jak okno z kaloryferem, ścianę lub co gorsza bałagan, niezaścielone łóżko, kuchnię podczas gotowania obiadu, to niestety standard na większości portali ogłoszeniowych. Powstaje pytanie, co właściciel chciał w takich ujęciach przedstawić? Bo jedynym efektem, jaki uzyska, będzie skuteczne odstraszanie zainteresowanych. Home stager nie tylko zmienia wizerunek nieruchomości, ale równocześnie potrafi w odpowiedni sposób te zmiany sfotografować. Zadba o przygotowanie mieszkania do sesji, o odpowiednie światło i przemyślane ujęcia, aby jak najpełniej oddać walory domu czy mieszkania.

Jak widać technik i sposobów na wywołanie dobrego wrażenia jest wiele. Wiele jest też zagadnień, na które dobry home stager musi zwrócić uwagę, o których musi pamiętać i je zastosować. Warto skorzystać z porad specjalisty, aby niczego nie przeoczyć i maksymalnie wykorzystać potencjał swojej nieruchomości, która chcemy dobrze sprzedać. Profesjonalny home stager, dysponujący bogatym doświadczeniem w tej branży pomoże przejść przez proces przygotowania mieszkania w sposób bardzo efektowny i niedrogi, podchodząc indywidualnie do przygotowania każdego mieszkania. A to już prosta droga do sfinalizowania transakcji. Bo mieszkania dobrze przygotowane i sfotografowane to mieszkanie sprzedane”

Dodaj komentarz

Komentarze:

Sylwia Zgórkiewicz

Sylwia Zgórkiewicz - certyfikowany home stager z pasji, filmoznawca-medioznawca z zawodu. Współtworzy firmę Sceny Domowe, gdzie z powodzeniem realizuje metamorfozy mieszkań przeznaczonych na sprzedaż.

Zobacz także

Używamy i uzyskujemy dostęp do cookies i podobnych technologii w celach statystycznych i realizacji usług. Możesz określić w przeglądarce warunki przechowywania i dostępu do cookies. Więcej...

Zamknij