4 pytania o liczby, czyli cała prawda o portalach nieruchomości

Alicja Palińska

Jaki ruch notują czołowe portale? Jaka jest współoglądalność między nimi? Na jakich źródłach ruchu opierają swoje działania reklamowe oraz czym jest ruch przekierowywany z innych stron www? Odpowiedzi na te pytania pozwalają określić potencjał reklamowy serwisów nieruchomościowych oraz podjąć decyzję, gdzie warto się reklamować.

W Nieruchomosci-online.pl opieramy swoje decyzje biznesowe na twardych liczbach. Danymi zbieranymi w portalu o zachowaniach użytkowników dzielimy się również z biurami nieruchomości, aby ich praca z ofertą była efektywniejsza. Tym razem przedstawiamy dane, które są podstawą realizowania naszej strategii. Analizujemy pozycję portalu w zestawieniu z innymi po to, aby potwierdzić skuteczność naszych działań.

Analizowane dane pochodzą z niezależnego, ogólnopolskiego badania Megapanel PBI/Gemius oraz z darmowego, ogólnodostępnego narzędzia SimilarWeb do porównywania stron www.

1. Które portale mają najwięcej użytkowników?

Zacznijmy od podstawowej danej, która pozwala oszacować liczbę osób, które w ciągu miesiąca przynajmniej raz odwiedziły wybraną stronę. Liczba realnych użytkowników (ang. RU – real users) wskazuje na poziom zainteresowania nieruchomościami wśród internautów w Polsce oraz na zasięg, jaki mają poszczególne serwisy.

 

Real Users – liczba rzeczywistych (realnych) osób, które korzystały z danego serwisu w analizowanym okresie. Źródło: badanie Megapanel PBI/Gemius, lipiec 2017.

 

Wedle badania Megapanel PBI/Gemius portal Nieruchomosci-online.pl w lipcu b.r. zanotował ponad 1,1 mln realnych użytkowników (RU). Statystyki Google Analitycs w wybranym okresie podają liczbę 1,44 mln unikalnych użytkowników (UU). Różnica wynika ze stosowanej metodologii.

Plasuje to portal Nieruchomosci-online.pl na 3. miejscu wśród najpopularniejszych serwisów z ogłoszeniami nieruchomości w Polsce.

 

2. Skąd pochodzą użytkownicy na portalach?

Portale pozyskują ruch z poszczególnych źródeł w różnym stopniu. Do tych źródeł należą przede wszystkim: wyszukiwanie organiczne w Google (organic search), wejścia bezpośrednie na stronę (direct), przekierowania z innych serwisów (referrals), ruch płatny (paid search), kanały social media (social), e-mail marketing (email) oraz reklama banerowa (display ads).

Oto zestawienie, jaki jest podział procentowy udziału danego źródła ruchu w każdym portalu ze szczegółowym rozbiciem trzech najważniejszych źródeł:

Legenda: direct – wejścia bezpośrednie, email – e-mail marketing, referrals – przekierowania z innych serwisów, social – kanały social media, organic – wyszukiwanie organiczne w Google, paid – ruch płatny , display ads – kampanie banerowe.
Źródło: SimilarWeb, sierpień 2017.

 

Nieruchomosci-online.pl głównie opiera pozyskiwanie użytkowników na wysokich pozycjach w Google (ruch organiczny, ang. organic search).

Według danych pochodzących z SimilarWeb 51,1 proc. naszego ruchu pochodzi z naturalnych wyników wyszukiwania. Jest to ruch o wysokiej jakości, ponieważ na serwis trafiają osoby, które w danym momencie poszukują nieruchomości, wpisując w Google frazy związane z rynkiem nieruchomości. Dla porównania udział ruchu organicznego względem całego ruchu w Gratce wynosi 42,1 proc., w Morizonie – 41,5 proc. Natomiast w portalu Otodom wynosi on niecałe 20 proc., a pozostała część ruchu (42,8 proc.) pozyskiwana jest w z przekierowań z innych serwisów (referrals).

Na poniższym wykresie widać, jak poszczególne serwisy różnią się między sobą, na jakich źródłach ruchu opierają swoją obecność w internecie oraz w jakie działania reklamowe inwestują.

Legenda: organic – wyszukiwanie organiczne w Google, referrals – przekierowania z innych serwisów, direct – wejścia bezpośrednie, paid – ruch płatny, social – kanały social media, email – e-mail marketing, display ads – kampanie banerowe.
Źródło: Opracowanie własne na podstawie SimilarWeb, sierpień 2017.

 

3. Czym są przekierowania z innych serwisów (ang. referalls)?

Jedną ze strategii budowania ruchu wśród portali są przekierowania z innych serwisów (ang. referrals). To wszystkie przypadki, gdy użytkownik kliknął w link do strony z ogłoszeniem, umieszczony na innym serwisie, często o innej tematyce niż nieruchomościowa.

Zdecydowanie największy udział w całkowitym ruchu pochodzącym z przekierowań w wybranej grupie 5 czołowych serwisów posiada Otodom.

SimilarWeb wskazuje, które witryny są stronami odsyłającymi dla przekierowanych użytkowników. Wyniki wskazują na to, że 65,4 proc. całego ruchu pochodzącego z przekierowań dla badanej grupy portali pochodzi z serwisu OLX. W całości trafia on na Otodom (tyle też wynosi współoglądalność tych serwisów, czyli 65 proc. użytkowników Otodomu to ci sami poszukujący, którzy odwiedzili OLX). To samo tyczy się użytkowników przekierowywanych z Allegro (11 proc. z całego ruchu bazującego na odesłaniach). Portal Dom.gratka czerpie ruch z przekierowań ze swoich innych subdomen tematycznych (10,5 proc. z całego przekierowywanego ruchu do wybranej grupy 5 portali).

Źródło: SimilarWeb, sierpień 2017.

 

4. Jaka jest współoglądalność między portalami?

Decyzję o wyborze portalu do promowania swoich ofert można również podeprzeć informacją, które serwisy mają użytkowników, którzy nie odwiedzają w tym samym czasie innych portali.

O tym, jaki procent użytkowników danej witryny odwiedza również inną wybraną stronę w danym miesiącu informuje wskaźnik współoglądalności. Wartość współoglądalności serwisów X i Y wskazuje, jaka część osób korzystających z zasobów serwisu X przejrzała także zawartość serwisu Y.

Na poniższym wykresie pokazany jest, jaki procentowy udział użytkowników portalu Nieruchomosci-online.pl odwiedziło również inny, wskazany serwis.

Współoglądalność (%) – udział użytkowników portalu Nieruchomosci-online.pl, którzy odwiedzili również wskazane serwisy w analizowanym okresie. Źródło: badanie Megapanel PBI/Gemius, sierpień 2017.

 

Z badania Megapanel PBI/Gemius wynika, że nieznaczna część odwiedzających portal Nieruchomosci-online.pl pokrywa się z odwiedzającymi inne portale.

Współoglądalność z serwisem Otodom wyniosła 35,2 proc., co oznacza, że ok. 65 proc. wszystkich przeglądających ogłoszenia na Nieruchomosci-online.pl są unikalnymi poszukującymi dla biur, które reklamują się również na Otodomie. Podobnie jest z pozostałymi, analizowanymi portalami. Nasza współoglądalność z serwisem Gratka wynosi 21,4 proc., a z serwisem Morizon – 38 proc.

Dane pochodzące z tego samego raportu, dotyczące współoglądalności Otodomu z Dom.gratka, informują nas, że 65 proc. użytkowników Gratki była również na Otodomie. Natomiast 65,9 proc. odwiedzających Otodom w tym samym czasie przeglądała ogłoszenia na OLX-nieruchomości. Zatem współoglądalność tych portali jest bardzo wysoka, co oznacza, że odwiedzają je w większości te same osoby.

 

Przedstawione informacje są bardzo istotne z punktu widzenia biura, podejmującego decyzję o wyborze serwisów ogłoszeniowych do współpracy, tak aby jak najefektywniej maksymalizować swój zasięg.

 

Dodaj komentarz

Komentarze:

Alicja Palińska

Alicja Palińska - project manager w zespole Nieruchomosci-online.pl. Odpowiada za planowanie, analizę i realizację projektów związanych z podnoszeniem funkcjonalności serwisu, tworzenie nowych produktów oraz strategię komunikacji i promocji. Członek zespołu redakcyjnego e-magazynu "ESTATE".

Magazyn ESTATE

Skupiamy uwagę na nieruchomościach

Bezpłatny e-magazyn w 100% dla pośredników

Wiedza i inspiracje do wykorzystania od ręki dostarczane przez doświadczonych uczestników rynku nieruchomości z zakresu marketingu nieruchomości, sprzedaży i negocjacji, prawa i finansów oraz rozwoju osobistego.

Pobierz za darmo najnowszy numer

Dowiedz się więcej o magazynie ESTATE

Zobacz także

Dołącz do dyskusji na grupie
Nieruchomosci-online.pl
na Facebooku

Korzystaj z porad dotyczących marketingu nieruchomości.
Bądź na bieżąco!

Używamy i uzyskujemy dostęp do cookies i podobnych technologii w celach statystycznych i realizacji usług. Możesz określić w przeglądarce warunki przechowywania i dostępu do cookies. Więcej...

Zamknij